2012. 08. 07.

Bécs – Az első nap a jobb oldalon

Amint tegnap hírül adtuk, Bécsben komoly üzemviteli változáson esett át a városon átvezető gyorsvasút és a kapcsolódó vonalak. Az alábbiakban további friss és archív képekkel mutatjuk be a változást!



Augusztus 6-án, hétfőn reggel üzemkezdéskor évtizedek bal járatú közlekedése után jobb járattal vették fel a forgalmat több száz kilométernyi vasúton az osztrák vasutasok. A váltást egy nyúlfarknyi szakasz provokálta ki: az épülő új bécsi főpályaudvar és Meidling állomás között fonódik a Westbahn és az Ostbahn jobb járatú, valamint a Südbahn és a gyorsvasút bal járatú pályája. Az egységesítés jegyében megkezdték a maradék bal járatú vonalak átállítását, ennek első és leglátványosabb mozzanata a tegnapi.

A Bécsen átvezető gyorsvasúti pálya, a Stammstrecke Rennweg állomásán járunk. A 2352-es számú Bécsújhely - Breclav járat jobb járat szerint érkezik az állomásra

Wien Mitte állomáson a repülőtéri vonat, a CAT üzemvitelében is történt változás. A CAT-vonatok ugyanis eddig a 2. vágányon érkeztek a repülőtérről, most viszont errefelé indulnak a repülőtér felé

Praterstern állomáson a CAT-vonatokéval ellentétes változás állt be, ugyanis az itt észak felől érkező és visszaforduló járatok eddig a helyes vágányon érkeztek, majd a helytelenben indultak – most mindez fordítva történik.

A klasszikus 4020-as gyorsvasúti motorvonat Unter Purkersdorfból tart Floridsdorfba, immár Praterstern a 3. vágányáról észak felé kihaladva

A dél felé tartó S9-es gyorsvasúti viszonylat Bécsújhelybe induló szerelvénye már a 2. vágányon van jó helyen

Pratersterni archív kép 2009 nyaráról - itt még minden fordítva van! A szintén Bécsújhelybe tartó vonat a 3. vágányról indul délnek, a fotó pedig a 2. vágány peronjáról készült

Ilyen állat márpedig van! A 2009-es felvétel ugyanott készült, ahol a kettővel előző, de mégis a 2. vágányról indul délre a 4020-as, míg a 3. vágányon láthatóan észak felé halad. Hogy is van ez? A rejtély kulcsa a 3. vágány bal oldalon látható kijelzője, melyen Bécsújhely szerepel – és nem mint cél –, hanem mint kiinduló állomás! Az történt ugyanis, hogy a Nordbahnbrücke felújítása alatt egy hosszú hétvégén Praterstern állomás volt a gyorsvasút fordulóállomása dél felől - az ekkor alkalmazott üzemvitel a maihoz részben hasonló volt

Az S1-es viszonylat Mödling–Ganserndorf járata a jobb vágányon halad át a Duna felett a Nordbahnbrücke-n

A repülőtér és Wolfsthal felé tartó S7-es érkezik Handelskai megállóba. Az S7-es viszonylat korábban a Südbahnhof-ról indulva tett egy kört a városban (illetve inkább a város körül), de a Südbahnhof–Floridsdorf szakasz gyenge forgalma miatt a viszonylatot az előbbi állomásig visszavágták a tavalyi menetrendben. Egy megálló teljesen vonat nélkül maradt – igaz, a Breitenleer Strasse megálló a „semmi közepén” fekszik

A Payerbach-Reichenau és Floridsdorf között közlekedő vonat kel át a Duna hídján a végállomáshoz vezető utolsó métereken

Archív felvétel 2010 áprilisából, ugyanott, de minden fordítva - a fotó a másik peronról készült, a 4020-as motorvonatok pedig bal járat szerint találkoznak a hídon

Az első nap tapasztalatai alapján a sűrű követésű bécsi gyorsvasúton rendben lezajlott a nagy hadművelet, tömeges tanácstalanság sem lett úrrá az utazóközönségen, és az alkalmi utastájékoztató személyzetnek sem volt kifejezetten sok dolga. Nem csoda, hiszen már hónapokkal ezelőtt minden lehetséges fórumon hirdette a változásokat az ÖBB. Még a bécsi kerületi ingyenes reklámújságokban is jelentek meg cikkek a változásokról, de a tömegközlekedési eszközökön kihelyezett VOR Magazin is részletesen beszámolt az átállásról. Külön felhívták a szünidőről visszatérő iskolások és szüleik figyelmét: ne fussanak át a vágányon, ha vonatok „rossz oldalra” érkezik – persze csak a megszokáshoz képest rossz oldalra, most már ez a jó (jobb) oldal...

Az ÖBB riportfilmjéből kiderül: a bécsiek hamar megszokták a jobbra hajtsot

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.