Úgy tűnik, a MÁV Kommunikációs Igazgatóságán csak sikerült végre megtalálni a sajtószemlében a RegionalBahn korábbi, nevesül augusztus 24-i írását a 100-as vonal vágányzárának meghosszabbításáról és ezzel egyidőben a hosszabbítást elrendelő rendelkezést is megkapták a sajtósok. Mert egyébként közvélemény aligha értesülhetett volna arról, hogy még legalább egy hétig nem járnak a vonatok Fegyvernek-Örményes és Kisújszállás között. Vendégposztunk következik.
Nyilván nem a MÁV-csoport hibája, hogy a II. Világháború idején az Alföldön komoly harcok dúltak és ennek egyik „emlékeként” jelentős mennyiségű lőszer került elő a Szajol és Kisújszállás közötti vasúti pálya felújítási munkái során. Jönnek a tűzszerészek, megszakértik a helyszínt és a robbanóanyagokat. Ez tiszta sor, ezzel kell kezdeni valamit, mondhatni, szinte bármi áron. A baj egyáltalán nem ezzel van.
A baj azzal van, hogy augusztus 23-án a RegionalBahn szinte véletlenül bukkant rá a MÁV-START honlapján a korábbi, augusztus 17-ére datált közlemény átírására, amiben már augusztus 27. helyett szeptember 2-ára teszik a robbanóeszközök hatástalanítása miatt elrendelt vágányzár végét. Se egy közlemény, se semmi más nem hívta fel a figyelmet a MÁV-csoport részéről a figyelmet arra, hogy „hé, emberek! Változás lesz, hosszabbítunk!”
IC- és gyorsvonat-pótló sebesvonat a Nyugati pályaudvaron. Furcsán hat a TRAXX a posta-Bhv-k előtt. Vajon aki IC-pótjegyett vett gyanútlanul, elővételben, erre számított?
Gondolkodjunk egy kicsit. A Bátor Utas, aki egyáltalán még hajlandó a MÁV-csoport vonataira felszállni, megnézi augusztus 18-án, az ünnepi hosszú hétvégén, hogy miképpen is juthat el mondjuk szeptember első napján Debrecenbe. Felbuzdul, hogy már vége a vágányzárnak, nosza, megveszi a reggeli egyik IC-re a jegyét és a helyjegyét (amelynek átalakulásáról egyébként szintén szóltunk már). Namármost... Ez a Bátor Utas, mint teljesen átlagos utas, ember, nem fogja állandóan a MÁV-START honlapját nézegetni és bár tájékozódik a világ történéseiről, kényelmesen, karosszékében hátradőlve várja az utazás napját. A napok szépen telnek és egyszercsak vágányzár végének eredeti időpontjában talál az interneten böngészve valahol, mondjuk a RegionalBahn oldalain egy hírt, hogy mégis hosszabbítanak a vágányzáron. „Mi a fene? Miért? Hogyan? Ez most derül ki?” – fakad ki teljesen hipotetikus utasunk. Kis kutakodás után rájön, hogy a MÁV-START honlapján augusztus 17-ére datálva bizony az új dátum szerepel már. Ő nézett el valamit? Lehet. Vagy őt nézi inkább hülyének a vasút? Ez még valószínűbb. A Bátor Utas tehát felkerekedik és az egyébként sem közlekedő IC-re megváltott jegyét visszaváltja – és inkább autóval megy el Debrecenbe.
De ennél cifrább dolgok is adódhatnak, hiszen nem olvas mindenki internetes lapokat, nem böngészi a MÁV-START oldalát és még csak nem is jár naponta a vasútállomásokra. Sokan csak augusztus 28-án szembesülnek azzal, hogy a vonat, amit kinéztek nem jön. Nem jön, mert a MÁV-csoport és különösen a MÁV Kommunikációs Igazgatósága képtelen volt idejében tájékoztatni a közönséget a változásról.
Érkezik a Corona gyorsvonattal egyesített IC-pótló gyorsvonat a Keletibe. Késve és a késés, valamint a Corona stokkjának leszedése miatt a csúszást a forduló szerelvény is görgette tovább
Illetve ez így, ebben a formában nem is egészen igaz. A MÁV-csoport tájékoztatott – átírta a honlapon a közleményt, mindenféle jelzés nélkül és ez szerintük így van jól. Azután rájönnek, hogy mégsem, hiszen néhány médium már kiszagolta, hogy valami nem egyenes. Tűzoltásként, az utolsó utáni pillanat után jóval kiadnak egy közleményt a változásról. Mindezt teszik a vágányzár korábban tervezett vége előtt alig hét órával, nevesül augusztus 27-én 16:59-kor. Az MTI bő egy órával később hozza a hírt. Nos, mi akart ez lenni? Alighanem ez is a hiteles, pontos és a szolgáltatótól elvárható tájékoztatás elsunnyogása.
A MÁV Kommunikációs Igazgatóságán pedig a munkaidő végeztével kényelmesen hazamennek, mert ők kiválóan végezték a munkájukat. Az utas meg majd koppan kedden reggel, hiszen Debrecenbe nem is arra megy a vonat amerre kellene, hanem a fél országot megkerülve. Nem két és fél óra (jó esetben) az út, hanem vagy öt. De a MÁV Kommunikációs Igazgatósága szerint ez így van jól.
Az előbb látott vonat öt kocsiját sikerült egyetlen egy Bp-vel megtoldani. Amikor a V43-as 431-es még csak zárt rá a szerelvényre, már a menetrend szerint indulni kellett volna
De nézzük, milyen rendkívül fontos híreket generált ez a rendkívül jól és hatékonyan működő szervezet azon a napon, amikor mondjuk illett volna a szóban forgó közleményt kiadni? A címeket – a helyesírási hibák maguktól értetődő javítása után – szöveghűen közöljük.
Augusztus 23., csütörtök:
- 11:55: Vonattal kedvezményesen a Savaria Történelmi Karneválra
- 14:36: 2012-es Kárpátalja Expressz – Négy országon át a Monarchia vasútvonalán (sajtómeghívó)
- 15:15: Graffitizők firkálták össze a felújított ecseri állomást
Augusztus 24., péntek:
- 09:58: Vasárnap véget ér a nyári menetrendi időszak – változások a vonatok közlekedésében
- 13:14: Fejlesztések a Budapest–Esztergom és a Budapest–Székesfehérvár vonalon
- 15:32: 2012-es Kárpátalja Expressz – Négy országon át a Monarchia vasútvonalán (sajtómeghívó)
Mindezekből is látszik, hogy egyrészt teljesen érdektelen információkat adnak ki a MÁV Kommunikációs Igazgatóságán közlemény formájában, miközben olyan közleményt nem sikerült kiadni, ami a fontos változásra hívja fel a figyelmet. Végül is csak a fél ország vasúti közlekedése állt a feje tetejére... Arról nem is beszélve, hogy a péntek délelőtti, a menetrendi változásokról szóló közleményben is igazán elfért volna egy bekezdés a 100-as vonal változásairól. De nem volt ilyen, mert az utasok és a potenciális utasok hiteles és gyors tájékoztatása a MÁV Kommunikációs Igazgatóságán nem feladat és nem szempont.
De hogy ne csak füstölögjünk, adjunk tanácsot is a MÁV Kommunikációs Igazgatóságának. Tehát: amikor kiderült, hogy elhúzódik a vágányzár, azonnal ki kellett volna adni egy gyors közleményt erről a tényről. Ha már vannak részletek, mehet úgy is; de ha nincsenek, elég a tényt közölni. De közölni kell! Utána, mondjuk pénteken, az egyébként becsülendő kezdeményezés, a Kárpátalja Expressz reklámozása helyett/mellett mehetett volna ki a részletes információkkal szolgáló közlemény (megjegyzés: a menetrendi táblák kivételével valamennyi információ 23-án, csütörtökön este már rendelkezésre állt), majd augusztus 27-én az ismétlő, a korábban már ismertetett változásokat nyomatékosító közleményt kellett volna kiadni. Ehelyett mi történt? Az elsunnyogás, a hazudozás, az utas hülyének nézése.
Hat IC-kocsival pótol a MÁV-csoport három másik vonatot: egy két (néha három) kocsis miskolci IC-t, egy négy kocsis Budapest–Debrecen–Nyíregyháza (kör-)IC-t és egy záhonyi sebesvonatot. Kompakt megoldás, szó se róla!
Kérdezzük ezúton is: vajon ki a felelős ezért? Mikor vonják felelősségre és mi lesz vajon a méltó büntetése? Mikor lesz már végre olyan kommunikációs vezető és/vagy kommunikációval foglalkozó szervezeti egység a MÁV-nál, aki akar is tenni azokért, akikből él a vállalat: az utasokért?
Végül pedig néhány üzemviteli kérdés is figyelmet érdemel. Mert az nem számít, hogy a szombati, mátészalkai és a vasárnapi Zajta–Budapest gyorsvonat utasait totálisan megszívatja a MÁV-csoport, ugyanis a vonatokat Debrecen és Budapest (vagy ha úgy tetszik Budapest és Debrecen) között nemes egyszerűséggel lemondták. Pedig nem kellett volna. Hiszen a vonatok Debrecentől keletre Csörgővel közlekednek, hiszen Apafánál elfogy felőlük a drót. Vajon mennyire lett volna bonyolult üzemviteli feladat két hétvégi napon két pár vonattal többet átszuszakolni a Hortobágyot átszelő 108-as vonalon? Legfeljebb a Keletibe ment volna ez a két vonat, illetve onnan jött volna, füzesabonyi gépcserével. Még az utasok is jól jártak volna, kényelmes és nem sokkal hosszabb idő alatt juthattak volna el Szabolcsba. Nem, inkább szívatjuk az utasokat az átszállásokkal. Vajon a józan ész szabadságra ment a nyárra való tekintettel? Nem mindegy annak a szerencsétlen gyorsvonatnak, hogy végülis merre sikerül lerángatni?
Debrecenbe érkezik a zajtai gyors. Vajon miért nem vághat át Csörgőstűl a Hortobágyon?
De egy másik érdekes kérdés a késések ügye. Azt tudjuk, hogy késnek a vonatok, mert... mert késnek. De vajon okos üzemvitellel csökkenthető lenne mindez? Igen. Nézzünk egy példát. A Corona nemzetközi gyorsvonat kerülő útirányon át, Nyírábrány felől érkezik hazánkba. Emiatt Debrecenben sorozzák össze a Budapestre tartó vonattal.
Nyilván Debrecennek úgy kényelmesebb, hogy a vonat végére kerül az erdélyi stokk. De Budapesten az egyébként is késve érkező vonat végéről, az utasok leszállása után még le kell húzni a tartalékkal a stokkot, majd az esetleges erősítést és az új vonatgépet a maradékra rájáratni. Namármost, ez mennyivel egyszerűbb lenne, ha Debrecenben a vonatgép mögé soroznák a Corona kocsijait? Nyilván a villanymozdonnyal kellene tolatni, de a technológiai idő nem sokkal nőne. Viszont a Keletiben sokkal könnyebb lenne, hiszen a bakon marad a Corona szerelvénye, a maradék, visszainduló vonat pedig eközben már készülődhet is. Így pedig a tíz-tizenöt percig tartó, a tartalékkal való bohóckodás elintézhető lenne a menetrend szerinti közlekedés minél kisebb zavarásával. Ráadásul ebben az esetben tartalék megjelenése sem szükséges feltétlenül, a Corona stokkját a régi vonatgép is ki tudja tolni a tárolóra, ahol majd kezdenek a szerelvénnyel valamit. Vajon ez miért nem szempont?
És még egy érdekes téma: vajon abban az esetben, ha a már említett Bátor Utas vállalja a kalandtúrát és vonatra száll, tegyük fel, egy elsőosztályú jegy kíséretében, akkor mi a helyzet? Mert a menetrendben a Nyugati pályaudvar és Fegyvernek-Örményes között közlekedő gyorsvonatoknál nem szerepel a csak másodosztályú vonatot jelző utalás. Így joggal várja az utas, hogy a MÁV-START kerít egy „bolhást”... Bolha persze akad, de jellemzően csak a posta-Bhv-kból álló ingavonatok ülésében – elsőosztályú kocsi azonban nem. Vajon miért nem képes akkor egy apró jelet belerajzolni a vasút a vonatok fejrovatába? Vagy ciki lenne bevallani az utasoknak, hogy az IC-pótló gyors csak 2. osztályú kocsikkal közlekedik? De hiszen „békeidőben” ilyen IC is van: a Lillafüred ugyanis menetrend szerint csak összesen két, másodosztályú kocsiból áll.
Nyilván Debrecennek úgy kényelmesebb, hogy a vonat végére kerül az erdélyi stokk. De Budapesten az egyébként is késve érkező vonat végéről, az utasok leszállása után még le kell húzni a tartalékkal a stokkot, majd az esetleges erősítést és az új vonatgépet a maradékra rájáratni. Namármost, ez mennyivel egyszerűbb lenne, ha Debrecenben a vonatgép mögé soroznák a Corona kocsijait? Nyilván a villanymozdonnyal kellene tolatni, de a technológiai idő nem sokkal nőne. Viszont a Keletiben sokkal könnyebb lenne, hiszen a bakon marad a Corona szerelvénye, a maradék, visszainduló vonat pedig eközben már készülődhet is. Így pedig a tíz-tizenöt percig tartó, a tartalékkal való bohóckodás elintézhető lenne a menetrend szerinti közlekedés minél kisebb zavarásával. Ráadásul ebben az esetben tartalék megjelenése sem szükséges feltétlenül, a Corona stokkját a régi vonatgép is ki tudja tolni a tárolóra, ahol majd kezdenek a szerelvénnyel valamit. Vajon ez miért nem szempont?
És még egy érdekes téma: vajon abban az esetben, ha a már említett Bátor Utas vállalja a kalandtúrát és vonatra száll, tegyük fel, egy elsőosztályú jegy kíséretében, akkor mi a helyzet? Mert a menetrendben a Nyugati pályaudvar és Fegyvernek-Örményes között közlekedő gyorsvonatoknál nem szerepel a csak másodosztályú vonatot jelző utalás. Így joggal várja az utas, hogy a MÁV-START kerít egy „bolhást”... Bolha persze akad, de jellemzően csak a posta-Bhv-kból álló ingavonatok ülésében – elsőosztályú kocsi azonban nem. Vajon miért nem képes akkor egy apró jelet belerajzolni a vasút a vonatok fejrovatába? Vagy ciki lenne bevallani az utasoknak, hogy az IC-pótló gyors csak 2. osztályú kocsikkal közlekedik? De hiszen „békeidőben” ilyen IC is van: a Lillafüred ugyanis menetrend szerint csak összesen két, másodosztályú kocsiból áll.
A Keleti pályaudvar egyik állomási tartaléka húzza le a Corona kocsijait a hamarosan visszainduló gyorsvonatról. Vajon ha fordítva lenne a szerelvény és a Corona kocsijai a bakon maradtak volna, amíg kimegy előle a gyorsvonat, leesne az aranygyűrű a technológiát tervezők kezéről?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter