2012. 07. 28.

Versenybuszok

Bár megkezdődött a nyári olimpia Londonban, de arról sem feledkeztünk meg, hogy eközben zajlik a 27. Formula-1 Magyar Nagydíj a mogyoródi Hungaroringen. A verseny vasárnap lesz, de a programok már megkezdődtek a napokban. A száguldó cirkusz parádéjára rengetegen látogatnak ki, így van mit nézni a versenyautók szerelmesei mellett a buszbarátoknak is. Idén a Volánbusz adja a Budapest és Mogyoród közötti céljáratokat, de ez nem volt mindig így.


Öt esztendővel ezelőtt, 2007-ben még csak a 22. magyar nagydíjra került sor a Hungaroringen. Akkor augusztus 3-5. között a BKV járműveivel lehetett kijutni a pályához. A BKV-tól hagyományosan három vonal indítását kérte a versenypálya: Budapestről, az Árpád hídtól az M3-as autópálya érintésével (később Fót érintésével jártak a buszok) csuklós buszokkal lehetett Mogyoród, Templom térig eljutni. Ugyanide szóló kocsikkal járt a másik viszonylat a mogyoródi HÉV-állomástól; míg a versenypálya bejárata és a promoteri parkoló között midibuszok ingáztak.
A budapesti járatra mindent kiadott a BKV, amit csak talált. A viszonylaton az akkor még gyors 7-esnek hívott viszonylat hétvégén feleslegessé váló kocsijait is beosztották. A képen a mogyoródi Dózsa György utcában halad a BPO-421-es

Szorosan mögötte a BPO-802 érkezik a Dózsa György utca és a versenypályához vezető Temető út sarkán kialakított ideiglenes végállomásra. A buszvégállomástól is még jó fél órát kell sétálni a Hungaroringig a taxisok legnagyobb örömére...

A HÉV-hez és az Árpád hídhoz közlekedő járatokhoz természetesen külön menetrendi lap is készül. Igaz, ez az Árpád hídi járatnál délután nem volt igaz, a buszokat igény szerint indították

A menetrend mellett megfelelő iránytábla is készült

A HÉV-állomáshoz közlekedő járat a Volánbusz megállóhelyének szomszédságában pihent a délelőtti és a délután fordulók között. Ugyancsak itt várakozott a tartalék jármű is, ami ezúttal a BPI-253 volt

A pihenőjét töltő Volánbusz mögött lopakodik egy Ikarus 405-ös. A midibuszok a főbejárat és a promoteri parkoló között ingáztak

A buszok egy része a délelőtti és a délutáni fordulók között nem Mogyoródon, hanem a viszonylag közel lévő cinkotai buszgarázsban pihent. Innen érkezik vissza a BPO-421-es, hogy a verseny után az Árpád hídhoz szállítsa az utasokat. A felvétel a mogyoródi állomásnál lévő HÉV-átjáróban készült

A verseny végeztével autóbuszok hosszú sora várakozott a mogyoródi Dózsa György utcában, a illetve hátrébb a Béke és a Mérleg utcában is. Soha máskor nem járt a településen ennyi BKV-busz, mint a verseny idején

A 2007-es futam volt ráadásul az első, amelyre hosszú évek után ismét a BKV járművei szállították az utasokat, ugyanis korábban jó ideig a Volánbusz adta ezeket a viszonylatokat. A BKV-s üzem 2010-ig tartott, mert 2011-ben ismét a Volánbusz vette át a „hatalmat”.
Ne feledkezzünk meg azonban a gödöllői, ma már H8-asként emlegetett HÉV-vonalról sem. Szilasliget és Mogyoród között ugyanis még mindig megvan a Hungaroring elnevezésű időszakos megállóhely. Igaz, sok köze nincs a versenypályához, lévén Szilasligettől talán még közelebb is van a közel egy órányi gyalogútra lévő versenypálya. A Hungaroring megállóban 2011 óta (amióta a versenypálya a Volánbusszal szerződött ismét) nem állnak meg a zöld szerelvények sem ebben a megállóban.
A Hungaroring HÉV-megálló csak a verseny ideje alatt volt üzemben. Az utasforgalma meglehetősen gyér volt, hiszen nagyon messze esik ide a versenypálya. Az évi három napos üzemidőre kihozták a féltve őrzött névtáblákat (egyébként nincsenek kint, úgyis csak ellopnák), újrafestették a peronszegélyeket, rendbe hozták a térvilágítást. A képen látható vonat Gödöllő felé tart, a H8-as vonalon (amit akkor még persze nem hívtak így) ugyanis a mai napig „balra hajts!” van érvényben

A HÉV-szerelvények a verseny idején a hétvégén megszokott három kocsis kisegységek helyett hat kocsis nagyegységekkel közlekedtek. Bár a vonatok a Hungaroringnél nem állnak meg, de ezt a sűrítést a mai napig megtartották a verseny idején
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter