Magyarországtól nyugatabbra szinte már alapvető elvárás, hogy a minőségi távolsági vonatokon, azaz az InterCity-járatokon lehessen kerékpárt szállítani. Számos helyre így a kerekezők kényelmesen és biztonságosan juthatnak el. Azonban a nagysebességű vonatok, az ICE, a TGV vagy éppen a Railjet kivétel volt, ide a biciklisek nem szállhattak fel. Eddig. Ugyanis az ÖBB azt tervezi, hogy a Railjet-vonatokon is engedélyezi a kerékpárszállítást.
Nem ez az első új ötlete az ÖBB-nek. A sógorék ugyanis már próbálkoztak azzal, hogy az autószállítási lehetőséget megoldják, de ez a kísérlet szinte hamvába holt: drága és körülményes átépítés, kétséges megtérülés jellemezte a projektet. Azonban úgy tűnik, a kicsit kisebb járművek szállítása, nevesül a kerékpároké már könnyebb lehet és az utasok is jobban igénylik e szolgáltatást.
Az ÖBB ugyanis örömmel jelentette be a minap, hogy az ÖIC-ken és IC-ken már régóta elérhető szolgáltatást Railjet-vonatokon hamarosan biztosítja majd a vasúttársaság. No, ezt ne úgy képzeljük el, mint ahogy azt anno a MÁV megoldotta: a magyar vasútársaság kipakolta egy Bhv-kocsi felét és ott kampókra lehetett aggatni a drótszamarakat.
Átlagos, kerékpárszállításra is alkalmas személykocsi egy átlagos belföldi, Bécs és Salzburg között közlekedű IC-ben
Az utastér 1. osztályú, a megszokott ÖBB-színvonalat hozza
A poggyász vagy éppen kerékpár szállítására alkalmas tér. A kerekesek elférnek, az utasokat nem zavarják. Pedig ez nem is egy „húskampós” BDbhv...
A MÁV-osnál sokkal elegánsabb megoldásban gondolkodik az ÖBB. A csomagtároló mellett kerékpártároló rekeszeket is kialakítanak, ahova egyszerűen elég betolni a kerékpárokat. Ráadásul a villanyhajtású gépek gazdái számára külön meglepetést tartogat az ÖBB: elektromos csatlakozókat alakítanak ki, hogy utazás közben tölthessék a járműveket a gazdáik. Az ÖBB tervei szerint vonatonként hat kerékpár szállítására lesz lehetőség.
A vonatok vezérlőkocsijában, a Business-osztály rovására alakítják ki az új kerékpáros szakaszt
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Az új kerékpáros szakasz a vonatok vezérlőkocsijában, a Business-osztály rovására kerül majd kialakítására, itt egy páholyt veszt majd az egyébként nem túl sikeresnek tűnő szolgáltatás. Emellett a kocsik előtereit is átalakítják olyan módon, hogy kényelmesebben lehessen a kocsik belsejébe juttatni a drótszamarakat. Azonban az ÖBB jelzi: legkorábban a jövő évi kerékpáros szezon elején, 2013 tavaszán lehetséges, hogy forgalomba álljanak az így átalakított vonatok, hiszen a vezérlőkocsikat a jelentős átalakítás miatt újra kell engedélyeztetni.
Így fest majd felülről az új kerékpáros szakasz. Akasztani itt is kell majd a gépeket, de azért ez mégsem úgy néz ki, mint egy magyar BDbhv...
A leendő kerékpáros szakasz oldalról
(grafika: ÖBB)
(grafika: ÖBB)
Az osztrák vasút a bejelentésében hangsúlyozta: az intézkedés nyomán 18 százalékkal növekedik a kerékpárszállításra rendelkezésre álló férőhelyek száma. Jelenleg a távolsági forgalomban átlagosan napi 1760 kerékpárhelyet foglalhatnak le az utasok.
Halász Péter