2012. 07. 06.

Nosztalgia 5047-es

Kicsit furcsán hangzik az ÖBB döntése, de végülis van alapja: az első 5047-es motorkocsi immáron a nosztalgiaflotta részét képezi. A Jenbacher Werke motorkocsijai közül az első negyedszázaddal ezelőtt állt forgalomba, leváltva a sokszor még a II. Világháború előtti időkből származó járműveket.




Az 5047 001-es motorkocsit huszonöt évvel ezelőtt állította forgalomba az ÖBB. A német 627-es sorozatú motorkocsik mintájára épített, 2' B' tengelyelrendezésű, négytengelyes, dízel-hidraulikus erőátvitelű motorkocsik a régebben, sok esetben még a II. Világháború előtt vagy az 1950-es és 1960-as években gyártott motorkocsikat váltották az osztrák mellékvonalakon.
Az ÖBB még 1983-ban adta le a rendelését a Jenbacher Werkének. A hat motorkocsit magában foglaló széria első példánya 1987 júliusában készült el és a Kamptalbahnon mutatkozott be a nyilvánosság számára. Az első sorozat motorkocsijait az ÖBB hamarosan Groß-Schweinbarth környékén, a „Schweinbarther Kreuz” nevet viselő hálózaton vette be és a kedvező tapasztalatok nyomán összesen további 94 motorkocsi beszerzéséről döntöttek.
A járművek 1987 és 1995 között készültek, darabjuk 27 millió schilling, átszámítva nagyjából 1,9 millió euróba került. Az ÖBB forszírozta a vezérlőkocsik beszerzését is, azonban túlságosan is magasnak találta a 22 millió schillinges árat, így inkább két motorkocsit vásárolt a tervezett kétrészes vonathoz – így született meg a tíz darabot számláló 5147-es sorozat.
Az 5047 001-2 pályaszámú motorkocsi Kienberg-Gaming állomáson 2007-ben
(fotó: Herbert Ortner, forrás: Wikipedia)

A járművekhez készült kerékpárszállító betétkocsi is. Az uerdingeni motorkocsik licenszben gyártott változatából, az azokhoz készült 7081-es sorozatú betétkocsikból alakították át a 7147-es sorozatú kerékpárszállító járműveket.
Az ÖBB-nél „0:0”-nak nevezett, egy emberes üzemre alkalmas motorkocsik igen népszerűek lettek Ausztriában. A mellékvonalakon a motorvezető vette át a menetjegy-értékesítést, később pedig minden motorkocsira jegyautomatát telepítettek.
A típus sikerét jelzi, hogy az ÖBB mellett a Steiermärkische Landesbahnen és a GYSEV is vásárolt belőlük. Ráadásul a „repcevasút” az ÖBB-től az idei menetrendváltásra további hét motorkocsit (5047 008, 020, 031, 044, 062, 068 és 100 pályaszámok) is átvett.
Az ÖBB most úgy döntött, hogy az elsőként állagba vett motorkocsit, az 5047 001-est a nosztalgiaflottába sorolták be. Az ÖBB Holding AG új projektje, az „ErlebnisWeltBahn” keretében a nyári hónapokban szombaton, vasár- és ünnepnapokon Korneuburg és Ernstbrunn között ingázik a nosztalgia-motorkocsi.

Halász Péter