2012. 07. 31.

Nincs vonat, nincs pénz

Bár sokan kritizálják a berlini gyorsvasút közszolgáltatási szerződését – sebaj, 2017-től jön az újabb –, mégis számos olyan lehetőséget tartalmaz, amiről itthon csak álmodhatunk. A város ugyanis a késések miatt bünteti a céget, a nem teljesített meneteket pedig egyszerűen nem fizeti ki. Már pedig ez ebben az évben is jelentős bevételkiesést eredményez az üzemeltető S-Bahn Berlin GmbH-nak.


Bár már annyiszor ígérték, hogy az elmúlt év végén már minden rendben lesz és a közszolgáltatási szerződésben vállalt menetrend szerint és vonathosszokkal közlekednek a berlini gyorsvasút szerelvényei, az üzemeltető társaság egyelőre nem képes teljesíteni a saját maga által szabott feltételeket sem. A mostani felmérések szerint megannyi vonat lemondása történt meg idén is, ez leginkább a teljesített vonatkilométereken látszik.
A lemondásban éllovas a Blankenfelde és Hennigsdorf között közlekedő S25-ös viszonylat. Eredetileg ugyanis Teltow Stadt és a Nordbahnhof, illetve Gesundbrunnen között a húsz perces alapütemet betétjáratokkal tíz percre kellene sűrítenie az üzemeltetőnek, de számtalan alkalommal, főleg a személyzethiány esetén ez erősítő vonatcsoport („Zuggruppe”) az elsők között szerepel a lemondott vonatok sorában. Ezen a viszonylaton idén május végéig összesen 107129 vonatkilométert nem teljesített az S-Bahn Berlin GmbH.
Teltow Stadt, végállomás. Az S25-ös viszonylaton a legtöbb a nem teljesített vonatkilométer, hiszen a Teltow Stadt és a Nordbahnhof közötti erősítő vonatcsoport az első, amit lemond valamilyen zavar esetén az S-Bahn Berlin GmbH

A második a sorban egyébként az S8-as viszonylat (Zeuthen–Birkenwerder), itt ugyanebben az időszakban 98174 vonatkilométer maradt el.
A legkevesebb a vonatlemondás a Königs Wusterhausen és Westend között közlekedő S46-ost érintette, itt összesen 5029 vonatkilométer maradt el 2012 januárja és májusa között. Összehasonlításul érdemes megjegyezni: az S-Bahn-szerelvények naponta mintegy 90000 vonatkilométert teljesítenek.
Az S46-os a legmegbízhatóbb viszonylat, mindössze 5029 kilométernyi teljesítménnyel marad el a közszolgáltatási szerződésben vállalt értéktől

Érdemes más szempontból is vizsgálni a teljesített menetek számát is. Az S-Bahn-szerelvények havonta 86000 menetet teljesítenek a közszolgáltatási szerződés szerint, ebből május végéig 23237 maradt el. Tegyük hozzá, hogy eme értékben szerepet játszik az, hogy az S85-ös viszonylat: bár megrendelte a város, 2009 és az idei nyári menetrend életbe lépése között nem járt a gyorsvasúti szerelvényeket érintő krízis miatt. Az ideiglenes felfüggesztés óta összesen 250777 elmaradt vonatkilométert jelentett a járat szüneteltetése. Emellett csökkentik a teljesített vonatkilométerek és menetek számát az ugyancsak 2009 óta több alkalommal, hosszabb időre lemondott erősítő vonatcsoportok az S1-esen Wannsee és Frohnau, illetve Oranienburg között; valamint az S5-ösön közlekedő Strausberg–Spandau viszonylatú többletvonatok.
Az S1-esen sokáig nem jártak az erősítő vonatcsoportok, többek között emiatt is jelentős bevételkieséssel kell számolni az üzemeltetőnek
(fotók: Halász Péter)

A le nem mondott, ám késve közlekedő vonatok nem csak az utasoknak jelentenek bosszúságot, hanem az üzemeletetőnek is kellemetlenséget jelentenek. Bár ezekért a vonatokért fizet a város, azonban nem a teljes összeget kapja az üzemeltető a késett vonatok után. A berlini S-Bahn szerelvényei május végéig 2950 órát késtek összesen. A júniusi összesítés szerint ebben a hónapban 92,3 százaléka volt csak pontos.
A összesítés szerint ebben az évben, májusig bezárólag mindent összevetve 950000 vonatkilométer maradt el a berlini szenátus által megrendelt 29 millió vonatkilométerből. Ez a lemaradás pedig érzékenyen érinti az üzemeltetőt: eddig 6,4 millió euróval, mintegy 1,8 milliárd forinttal kevesebb pénzt fizet számára a város.

Halász Péter