Ahogyan korábban hírt adtunk róla, szombaton üzemkezdettől indultak a bécsi U1-es metró Reumannplatz–Schwedenplatz szakaszának felújítási munkái. Képes tudósításunk következik az utolsó metrós estéről, illetve az első, metró nélküli napról.
Július hetedikén a terveknek megfelelően megkezdődtek a felújítási munkálatok Bécs metróhálózatának legöregebb szakaszán, az U1-es vonal Reumannplatz–Schwedenplatz állomásai között. A kérdéses szakasz 1978-ban épült, így megérett a felújításra. A munkálatokat egy másfél hónapos időtartamba kellett bezsúfolni, a tervezést pedig már évekkel korábban megkezdte a Wiener Linien. A vágányhálózat és az áramellátó rendszer felújítása mellett két új vágánykapcsolatot is kiépítenek, a forgalmi zavarok jobb kezelése érdekében. A szűk időkeret miatt a munkafolyamatok precíz menetrend szerint zajlanak, így a metróközlekedés utolsó óráiban már bőven voltak jelei a közelgő rohammunkának.
A Stephansplatz állomáson késő este már le volt ragasztva az U1-es viszonylatra átszállást jelző tábla, és mindenütt a felújítással kapcsolatos hirdetmények vették körül az utasokat
A mozgólépcsők felett sok helyen már eltávolították a burkolatot az előkészület részeként – fél órával később már a biztonsági kamerákat is elkezdték leszerelni
A Südtiroler Platz állomáson bevetésre készen vártak a paravánok és tájékoztató táblák
A közel két hónapig tartó lezárás idejére pótlást sem volt egyszerű szervezni. A belváros alatt haladó két állomásköznyi szakaszon (Karlsplatz–Schwedenplatz) felszíni kiváltás azonos nyomvonalon nem is lenne lehetséges a sétálóutcák miatt, míg a déli végeken a főpályaudvar építése körüli felfordulás bonyolítja a helyzetet, ugyanis néhány útszakaszon mindennaposak a dugók. Az illetékesek így a villamossal történő pótlás mellett döntöttek, méghozzá – a hálózat adottságai miatt és a terhelés megosztása végett – rögtön két villamosviszonylattal. A pótlóvillamosok érdekessége, hogy nem a Reumannplatz-tól indulnak, hanem a metróra ráhordó villamosviszonylatok külső végállomásáról, így megtakarítanak egy átszállást a déli végekről érkező utasoknak.
A 68-as vonal a kieső metrószakasz teljes hosszát lefedi, ám útvonala néhány köztes metrómegállótól távolabb fut. A külső végpont az Otto-Probst-Platz, azaz a 67-es villamos nyugati végpontja. Innen a járat a 67-es villamos vonalát követi, majd a Quellenplatz-tól (a pótlandó metró végállomása innen egy saroknyira van) az O vonalát követve éri el a Südbahnhof-ot – pontosabban a Südbahnhof helyén tátongó gödör sarkát. Itt némi csavarral a D vonalára tér át egy rövid szakasz erejéig, majd a Schwarzenbergplatz és a Schwedenplatz között a 2-es villamost követi, kelet felől kerülve a belvárost. A Schwedenplatz keleti sarkán egy új vágánykapcsolat segítségével jut az egykori 21-es villamos Schwedenbrücke-n futó hurokvágányára, majd a Taborstrasse–Gredlerstrasse sarkon fordul vissza a 2-es vonal dél felé tartó vágányára. A hivatalos végállomás ennek megfelelően a Marienbrücke, amely azonban csak felszállóhelyként funkcionál. Már csak azért is, mert a Schwedenbrücke-n futó rövid szakaszt, melyet 21-es viszonylat a 2008-as megszüntetése óta csak üzemi kapcsolatként használnak, a menetek közötti néhány perces pihenőkre használnak.
Az utasok leszállítása után a Franz-Josef Kai-ról fordul a Schwedenbrücke-re a 68-as viszonylaton közlekedő ULF. Ezt a deltavágányt a tavasz folyamán hozták létre, ugyanis az egykori 21-es villamos a kép jobb széle felől érkezett a hídra
A 68-as viszonylat legészakibb pontja, ahol a villamosok utasok nélkül visszafordulnak a Taborstrasse-Gredlerstrasse kereszteződésében
A hivatalos végállomás a Marienbrücke megálló, ám itt csak elvétve száll fel utas a pótlóvillamosokra
Nem terhelési próba, hanem várakozóhely – két út között a Schwedenbrücke-n pihenhet meg a villamos és személyzete. Kényszerű megoldás ez a javából: a járművezetők a KRESZ megsértése nélkül nem is nagyon tudják elhagyni a járművet, ugyanis a villamos jobb oldalán egy kétsávos út van
A 68-as villamos vonalán még egy üzemi érdekesség van. A Südbahnhof közelében (pontosabban az egykori állomás helyén lévő gödör sarkánál) dél felé tartva egy új vágánykapcsolat segítségével jobbra kanyarodnak a 68-as szerelvényei a D vonaláról a 18-as és az O villamosok Gürtel-en futó vonalára, azonban ellenkező irányban a nagy ívben balra kanyarodó vágánykapcsolat hiányzik. A megoldás kissé kacifántos: a 68-as villamosok befordulnak a D villamos végállomására, majd a várakozóhelyet és a forgalomirányító épületet megkerülve térnek rá a D észak felé tartó vonalára.
A Schwedenplatz felől érkező metrópótló villamosnak viszonylag egyszerű dolga van a Südbahnhof-nál, egyszerű jobbra kanyarodással tér át a D vonaláról a 18-as és az O villamosvonalak közös szakaszára. A képen az is látszik, hogy az ellenirány nagy ívben balra kanyarodó vágánya hiányzik, ezért...
...az Otto-Probst-Platz felől érkező szerelvények egy lövőcsellel jobbra fordulnak a Südbahnhof helyén lévő gödör mellett, majd...
...a végállomáson forduló D villamosnak álcázva magukat körbejárják a D viszonylat hurokvágányát, mielőtt észak felé fordulnak
A 68-as villamos a pótlandó metrószakasz déli végpontjához, a Reumannplatz-hoz legközelebb a Quellenplatz-on áll meg. A metróra ráhordó busz- és villamosjáratok miatt itt a legnagyobb az utacsere a vonalon, és itt találkozik a 68-as a másik metrópótló villamossal, a 66-os járattal. Az amúgy is forgalmas Quellenplatz csomópont a metrópótló villamosok miatt mostanság még zsúfoltabb, a hétköznapi forgalom itt is tartogathat még meglepetéseket.
Magas pályaszámú, azaz már légkondícionálóval felszerelt ULF érkezik a Quellenplatz megállóba a belváros felől
Jól látható, hogy a megálló peronszigetének kapacitása nem a metróforgalom pótlására lett méretezve - hétköznap délutáni forgalomban valószínűleg körülményes lesz az utascsere
A 66-os vonal azokat a megállókat ejti útba, amelyek a 68-as útvonalától távolabb esnek. A járat Oberlaa-ból indul (ez a 67-es villamos keleti vége), majd a 67-es vonalán éri el a tulajdoképpeni pótlandó szakaszt. Az U1-es metró Reumannplatz állomásától a 6-os villamos vonalát követi, majd a nemrég felújított földalatti villamosvonal Matzleinsdorfer Platz megállójától a 62-es vonalán halad végállomásáig, a Karlsplatz-ig. Ez az útvonal nem tartalmaz üzemviteli újdonságokat, mivel minden szakasz és kapcsolat "békeidőben" is használatos. A 66-os vonal igazi érdekessége hétfőn fog előkerülni, ugyanis a Karlsplatz-on található végállomás mindössze két vágányát a pótlóvillamos mellett a 62-es villamos és a WLB, azaz a badeni HÉV is használja. Ennél még kellemetlenebb, hogy a Karlsplatz-nál a villamosok egy forgalmas utat kereszteznek, ahol a kétperces lámpaciklusban a villamosütem alatt csak egy jármű fér át - viszont az 1-es, 62-es, 66-os villamosok és a WLB-vel együttes követése csúcsidőben másfél perc körüli, a torlódás tehát borítékolható.
A 66-os vonalon közlekedő E2-es szerelvény érkezik a Quellenplatz megállóba
66-os villamosok találkoznak a Karlsplatz közelében, a Resselgasse megállónál
A 66-os viszonylat utolsó megállója a Karlsplatz-on folyó felújítási munkálatok miatt egy ideiglenes megálló a Karsplatz egyik eldugott sarkában, a Künstlerhaus tövében. A megálló elhelyezése nehezen érthető, mert így a megálló előtti kereszteződésben egy lámpaütem alatt csak egy villamos kelhet át – csúcsidőben ez valószínűleg kevés lesz az itt közlekedő 4 viszonylat miatt
66-os metrópótló villamos indul a Karlsplatz-ról. A kép jobb oldalán látható betonpanelek a villamosmegálló felújítása során kerülnek majd beépítésre
A Wiener Linien hónapok óta tartó információs kampánnyal hívja fel az utazóközönség figyelmét a változásokra. A bécsi háztartásokba eljutó ingyenes kerületi hírlevelek már kora tavasz óta rendszeresen írnak a témáról, a Wiener Linien pedig minden éves bérlettel rendelkező utasának levelet küldött ki a változásokról, valamint honlapján külön oldalt szentel a metrófelújításnak. A cég hálózatán minden járművön hangosbemondás hívja fel a figyelmet a változásokra, németül és angolul. A főbb csomópontokon a Wiener Linien munkatársai igazítják el az utasokat, valamint információs pultokat állítottak fel. A Schwedenplatz-on a munkálatok első két hetében a cég mozgó járműszimulátorként is szolgáló busza szolgál információs irodaként, melyet a villamosnapokat látogató szakmai közönség már régi ismerősként köszönthet. A tájékoztatási offenzívára szükség is van, ha másért nem, a turisták tömege miatt - vasárnap a belvárosi megállókban sokan keresték a nem közlekedő metrót...
Az információs pultok legfontosabb kelléke a napernyő, hiszen Bécsben is tombol a kánikula
Egy régi ismerős: a Wiener Linien járműszimulátorának is otthont adó, Spetterbrücke garázsban „lakó” busza is kivonult az utastájékoztatás segítésére
Magyarics Zoltán