2012. 07. 04.

Luxussal indulnak

Most már tényleg úgy tűnik, hogy ezen a nyáron elindul a Hamburg és Köln közötti gyorsvonatokat üzemeltető magánvasúti társaság, a HKX szolgáltatása. A sokadik halasztás után is azonban még az a helyzet, hogy csak csökkentett üzemben kezdi meg a szolgáltatást az DB-vel konkurálni kívánó társaság.



A Hamburger Abendblatt értesülései szerint július 23-án, ha csökkentett módban is, de megkezdi a szolgáltatását a Hamburg-Köln-Express, azaz a HKX. Jó ideje halogatják már az indulást, most azonban úgy tűnik, ők maguk is megelégelték a várakozást, hiszen mozdonyuk már van, kocsit meg egyszerű szerezni. Kocsit azonban még szerezni kell és pont emiatt lesz nem mindennapi a július 23-án induló magánvasúti járat.
A HKX eredeti terveivel ellentétben nem napi három pár vonat indul majd. Pontosabban: nem minden nap lesz három pár vonat Köln és Hamburg között. Pénteken és szombaton azonban három, míg csütörtökön és vasárnap napi két pár vonat közlekedik majd. A vonatok továbbítására a Veolia-csoporthoz tartozó Ostseeland Verkehr, azaz az OLA bérelt EuroSprintereket az MRCE Dispoloktól.
A hírek szerint a HKX a neves Rheingold kocsijaival indítja el a szolgáltatást

A csökkentett üzem oka, hogy nem kapták meg az ÖBB egykori Transalpin-motorvonataiból, azaz a 4010-esekből átalakított személykocsik a Szövetségi Vasúti Hatóság engedélyét, így azok nem közlekedhetnek. A HKX így különös megoldáshoz folyamodott: az idén 50 éves modern Rheingold nosztalgiajárműveit vetik majd be a napi forgalomban a hírek szerint. Az 1960-as években épült, kényelmes személykocsikat hétvégén és szükség esetén a Veolia-csoporthoz tartozó Nord-Ostsee-Bahn személykocsijaival erősítik majd. A személykocsi-választás azért is meglepő, mert a nemrégiben nyilvánosságra került képen még a Netinera-csoporthoz tartozó Alex személykocsijával lehetett látni a HKX számára bérelt mozdonyt.
A kényelmes kocsik valóban vetélytársai lehetnek a DB-nek
(fotók: Halász Péter)

A társaság honlapján, a www.hkx.de oldalon e sorok megjelenésekor még csak az az üzenet fogadott bennünket, hogy július 4-étől lehet foglalni a vonatokra – azonban a pontos menetrend és az árak még nem kerültek fel a honlapra. Azt azonban már lehet sejteni, hogy az árképzés alapja a kilométerenkénti 5 eurocentes összeg lesz, így erős vetélytársa lehet a DB AG-nak is. A becslések szerint a több kocsiosztályos szolgáltatást 20 és 60 euró közötti összegért lehet majd igénybe venni. Utóbbi összeg a Komfort-osztályra vonatkozik, ahol az utazáson felül étkezés is jár majd az utasoknak.
A Rheingold Bécsben, a Handelskai megállónál robog a Donauuferbahnon dél felé. A 103-as helyette fekete EuroSprinter húzza majd a vörös-krém kocsikat
(fotó: Magyarics Zoltán)

A HKX a saját tulajdonó kocsijaiban számos konnektort és asztalt is kialakít majd, így szeretné elhódítani az üzleti utasokat a DB-től, hiszen dolgozni tudnak majd menet közben az utazók.
Időközben pedig gőzerővel zajlik már az járművezetők vonal- és típusismereti oktatása, a vonatok a Netinerától bérelt kocsikkal ingáznak Köln és Hamburg között. A Hamburger Abendblatt értesüléseit egyébként megcáfolni látszik az Eisenbahn-Kurier weboldala: ott ugyanis öt, a HKX hirdetését hordozó Alex-es kocsiról írnak.
Az EK szerint a DLr 91875 (Ham­burg-Lan­gen­felde Bbf–Köln West) és a DLr 91874 (Köln West–Hamburg-Langenfelde Bbf) viszonylatban közlekedő vonatok az oktatásra kijelölt járatok. A vonat 11:38-kor indul Hamburg-Altona pályaudvarról, majd Hamburg Hauptbahnhof (11:48) érintésével jut el Hamburg-Harburgba, ahol 12:00 és 12:02 között tart rövid pihenőt. Ezután Osnabrück (13:42) érintésével jut el Kölnbe. A visszaút 19:14-kor indul és megállás nélkül éri el Hamburg-Harburgot (20:55), és Hamburg Hauptbahnhof (21:05) érintésével jut vissza a vonat Hamburg-Altona pályaudvarra, ahova 21:20-kor érkezik. A vonat öt kocsiból és két, „szendvics-üzemben” működő mozdonyból áll.
HKX-reklám az ES64U2 034-es oldalán...

...és az Alex-személykocsi oldalán
(fotók: Dierk Lawrenz, forrás: Eisenbahn-Kurier)

A RegionalBahn szerkesztői kíváncsian várják a fejleményeket, ugyanis a DB Fernverkehrnek eddig egyetlen konkurense maradt talpon: az InterConnex és nekik is csak a Lipcse–Berlin–Rostock vonatokat éri meg közlekedtetni, a többi próbálkozás kudarcba fulladt. A Netinera-csoport Alex-vonatai pedig nem a DB Fernverkehr konkurensei, azok ugyanis a Bajor Szabadállam és Bayerischer Eisenbahngesselschaft (BEG) megrendelése alapján regionális vonatként közlekednek.

Halász Péter