Közel két hónapig nélkülözni kell a bécsieknek az U1-es metróvonal legrégebbi szakaszát is magában foglaló Schwedenplatz–Reumannplatz részét, ugyanis július 6-án üzemzárással kezdetét veszi a nagy nyári metrópótlás az osztrák fővárosban.
Hónapok óta tartanak az előkészületek, hetek óta pedig kis túlzással a vízcsapból is a kezdődő vágányzár és a metrópótló járatok – ezúttal villamosok – közlekedésének rendje folyik Bécsben. Nem is feladathoz látott hozzá ugyanis a Wiener Linien: az U1-es metró legrégebbi, 1978-ban átadott Karlsplatz–Remumannplatz szakaszának renoválását kell elvégezni július 6-án estétől augusztus 26-án üzemzárásig.
Készülődnek a munkagépek az U4-es vonal mellett található Wasserleitungswiese metró-kocsiszínben
A sínen járó munkagépek a metró vágányain, az U4-es vonal érintésével és az U4-U1 összekötő alagúton át jutottak el az U1-es vonalra
Bevetésre készen, sorban vonulnak le a munkagépek az U1-es vonal déli végpontjára. A felvétel a Karlsplatznál készült (fotók: Wiener Linien)
Megújulnak a metróállomások is. A Reumannplatz e felvételen még az 1978-as állapotot tükrözi – a kép 2012 tavaszán készült
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A munkák során megújul a pálya és az energiaellátó hálózat, új biztosítóberendezést telepítenek, új visszafogók létesülnek és előkészítik a vonalat a majdani déli vonalhosszabbításra is.
A metróforgalmat az U1-es esetében a munkavégzés idejére a Schwedenplatz–Leopoldau szakaszra korlátozzák, míg a Schwedenplatztól délre direktben két villamosvonal, a 66-os (Karlsplatz–Oberlaa, Therme Wien) és a 68-as (Schwedenplatz–Otto-Probst-Platz) pótolja. A két metrópótló villamos közül a 66-os hétköznap napközben 3-4, míg hétvégén 4-6 percenként jár. Ehhez jön még a másik viszonylat, a 68-as, ennek jellemző követési ideje hétköznap csúcsidőben 5-6 perc, hétvégén pedig 7-8 perc. A két ideiglenes villamosviszonylat kiváltja a 67-est is, így ez a járat augusztus végéig nem közlekedik.
A metróról nem fognak tömegek átszállni a villamosra a Reumannplatzon, azon egyszerű oknál fogva, hogy nem jár majd a metró. A 67-es helyett pedig itt a 68-as jár majd, míg a másik ágán, az Otto-Probst-Platz felé a 66-os villamossal lehet utazni
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A közlekedési társaság azt ígéri: a két viszonylaton várhatóan fele-fele arányban járnak majd az alacsonypadlós és a magaspadlós villamosok.
A 68-as villamos forgalmának beindításához egyébként az infrastruktúrához is hozzá kellett nyúlni. Több vágánykapcsolatot is be kellett építeni: a Südbahnhofnál a belváros felé vezető vágányokat kellett létrehozni, míg a Schwedenplatznál a hurokvágányhoz szükséges vágánykapcsolatok hiányoztak eddig.
A 68-as villamos forgalmának beindításához egyébként az infrastruktúrához is hozzá kellett nyúlni. Több vágánykapcsolatot is be kellett építeni: a Südbahnhofnál a belváros felé vezető vágányokat kellett létrehozni, míg a Schwedenplatznál a hurokvágányhoz szükséges vágánykapcsolatok hiányoztak eddig.
A Wiener Linien azt ajánlja, hogy aki teheti nagyobb ívben kerülje el a lezárt szakaszt. Használják – az idén ötven éves – Schnellbahnt, a 6-os villamost és a 14A buszt, ez utóbbi kettőt ugyancsak sűríti lehetőség szerint a közlekedési társaság.
Az éjszakai hálózat is megváltozik ebben az időszakban. Mivel hétvégén járna a metró, így a az éjszakai közlekedés biztosítása a pótló járatokra járul: a 68-as villamos lesz a második éjszakai villamos Bécsben ezáltal. Tavaly ugyanis az U6-os metrót pótló E viszonylat volt az első, amelyik péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradó éjjel is közlekedett. Az éjszakai villamosjáratok csak a Karlsplatz és a Reumannplatz között közlekednek. Ugyancsak bejárnak majd a belvárosba az egyébként csak a metróhoz menő N66-os és N68-as éjszakai autóbuszok.
A metrópótlás idején működő gyorsvasúti hálózat térképe. A rajzra felkerült a két metrópótló villamos is
(grafika: Wiener Linien)
(grafika: Wiener Linien)
Halász Péter