2012. 07. 17.

Hontalan járművek

A „zagyva számsorok” kedvelőinek nagy bánatára eltűntek a honállomásra vonatkozó feliratok a személykocsikról. A DB Fernverkehr lépését – merthogy Németországról van szó – a teljes kocsiflotta egységes kezelése indokolja.


Korábban szerepelt a DB Fernverkehr, a távolsági személyforgalomért felelős vasúttársaság személykocsijain a járművek honállomása. A honos telephelyet az például „FM Dortmund” jelezte, ami utalt, hogy a járműmenedzsment (németül Fahrzeugmanagement, rövidítve FM) melyik szervezete az illetékes az adott járművel kapcsolatosan.
A kocsik helyi szintű irányítása helyett immáron a DB AG egy központi helyről, Frankfurt am Mainból irányítja a DB Fernverkehr járműveinek felhasználását, ezzel hatékonyabbá tehető a gördülőállomány kihasználása és megszűnhet az a – Magyarországon még fennálló – rendszer, ami szerint bizony egy-egy honállomásnak adott érdekszférája van, például békéscsabai kocsi viszonylag ritkán fordul meg Nagykanizsán és viszont.
A nemrégen Magyarországon járt Bimz264.3 sorozatú személykocsi eredetileg dortmundi lenne, de az országos járműirányításnak köszönhetően kerülhetett Berlinben a budapesti EC szerelvényébe
(fotók: Halász Péter)

Természetesen ez a lépés nem jelenti azt, hogy megszűnik az egy szolgálati helyre összpontosított járműkarbarntartás. A DB-nél ugyanis – legalábbis az egész országot lefedő távolsági forgalom esetében – egyetlen adott telephely felelős egy adott járműtípus karbantartásáért. Így például a 101-es sorozatú mozdonyok eddig is és ezentúl is a hamburgi telephely hatáskörébe tartoznak, míg mondjuk a 402-es sorozatú motorvonatokért Berlin-Rummelsburg felel.

Halász Péter