2012. 07. 20.

Hat éve Hatvanban

Egyáltalán nem szokványos évforduló, de a minap felvetetett néhány nosztalgikus felhangoktól sem mentes aktualitás kapcsán érdemes megnézni, hogy vajon miért is hívta Hatvanba az újságírókat a MÁV (akkor még nem MÁV-csoport)? De nem csak ez az érdekes ám! Hanem az is, hogy mivel jutottunk el a hevesi csomópontra.




A RegionalBahn, bár ebben a formájában még nem létezett 2006-ban, tudósítói már akkor jelen voltak a fontosabb eseményeken. Így például ama jeles alkalommal is megjelentünk a tett színhelyén, amikor 2006. július 20-án (ez akkor egy csütörtöki napra esett) a MÁV átadta a hatvani vasúti csomópont korszerű utastájékoztató rendszerét. Volt mit javítani a helyzeten, hiszen az élőszavas, sokszor érthetetlen hangos és a táblaakasztgatásos „vizuális berendezés” erősen idejétmúlt volt már akkor is.
A meghívottakat és a tudósítókat Budapestről a különvonatként közlekedő, akkor egyedüliként a MÁV állagában ténykedő 5342 001-es, azaz a mi egyes Talentünk szállította. Akkoriban még arról volt szó: Hatvanba járnak a korszerű szerelvények, kiváltva az öreg, ám felújított szürke Bhv-kat. Az ígéretből csak néhány év múltán lett valóság, végül pedig hamar váltották e vonatokat a FLIRT-ek.
Talán jobb is ez így, hiszen a Talentek átkerültek Győrbe, ahol Bruck an der Leitha felé, néha pedig Bécsig járnak Euregio személyvonatként, kihasználva adottságukat, hogy két áramrendszerről, az idehaza divatos 25 kV 50 Hz-ről és az osztrákoknál is alkalmazott 15 kV 16,7 Hz-ről is tudnak üzemelni.
A Keleti pályaudvaron rajtra készen pihen a különvonat, az egyes Talent

Az újságírókat akkor szerencsére nem Hackl Mónika, hanem a MÁV akkori szóvivője, Kavalecz Imre (nekünk háttal) tájékoztatta. Az azóta távozott szakembert Borsody István, az RTL Klub riportere faggatja éppen a Keletiben, az egykori kormányváró, ma üzleti váróterem ajtajában

Furcsán hat a Talent végén a zártárcsa, de itthon kell

Biztosra mentek, így legalább nem könnyen hagyja el a jégkrémes pálcikával kiékelt zártárcsát a vonat

Akkor még a jövő volt a MÁV 1047 009-esének és a Talentnek a randevúja. Ma már tulajdonképpen a múlt...

Ugorjunk egyet. A vonat felett látszik az, amiért jöttünk. Igaz, a kiírás itt éppen nem valóságnak felelt meg, a Somoskőújfalu felől érkező gyorsvonat nem a második vágányra érkezett, ott a különvonat pihent

Egymás mellett a múlt és a jövő. Azért reméljük, a régi táblát megőrizték a hatvaniak, becses darabja lehet egy vasúttörténeti gyűjteménynek

Korszerűbb, mint az akasztós megoldás

A forgalmi irodából vezérlik a gépi hangost, élőszavas tájékoztatást már csak elvétve hallhatunk

A peronokon elhelyezett kamerák képét is látják a forgalmi irodában. Ez hasznos akkor, ha csatlakozásokat kell biztosítani – különösen úgy, hogy manapság már nem menesztik a vonatokat az állomáson, csak a jegyvizsgáló ad jelzést. Így viszont akár az utolsó pillanatig is vörös maradhat a jelző

Az utastájékoztató rendszert Heinczinger István, a MÁV akkori első embere (a mikrofonnál beszél) adta át az utasoknak

Ahogy a „Hova megy ez a vonat?” is emlékeztetett a minap: Heinczinger István akkor azt ígérte: „...ilyenek fognak itt járni...” Valóban így lett kicsit később, de azóta a Talentek Győrbe kerültek, a helyüket pedig a FLIRT-ek vették át

Miután a meghívott vendégek és az újságírók visszatértek a Keletibe, a Talent visszavonult Istvántelekre

Érdemes azonban a konkrét esemény mellett végignézni néhány „melléktermék” felvételt is. Az akkori képek némelyike ugyanis ma már ugyancsak történelem, éppúgy, mint a Talentek hatvani vendégszereplése.

Még délelőtt találkozhattunk a Keletiben a frissen fényezett V43 1102-essel. Mögötte az ugyancsak friss főműhelyes V43 1023-as várja – hidegen – az indulást. Ne feledjük: 2006. július 20-át mutat a naptár. Ma vajon hogy festenek ezek a gépek?

A GYSEV 1047 501-ese a Sopronba és Szombathelyre tartó IC élén pihent, akkor épp a hatodik vágányon. Valószínűleg a hatvani különvonat miatt lett kipaterolva a megszokott helyéről, a csarnok kilencedikről

Ez még bizony az „igazi” 62-es! Igaz, már nem Sisivel, hanem Taurussal várja az indulást az ekkor már névtelen – korábban Bartók Béla nevét viselő – EuroCity az indulást. 2008 óta a vonat Railjet-szerelvénnyel jár, nem pedig az impozáns 10-14 kocsis, ÖBB-szerelvénnyel
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter