Hamarosan indult az a pilotprojekt, amelynek keretében a berlini városvezetés szeretne javítani a gyalogosan közlekedők helyzetén. A német fővárosban ugyanis a közlekedők egyharmada így jut el úticéljához, a szenátus tehát joggal érzi úgy: segíteni kell a gyalogosokat is.
A közutakat keresztező gyalogátkelőhelyek mindig is neuralgikus pontok voltak a világon mindenütt. Ráadásul Németországban van egy különös szokás, ami szerint a gyalogosoknak szóló jelzőlámpák a tilosra váltás előtt nem villognak, nem figyelmeztetnek – nem úgy, mint Magyarországon. A berliniek most ezen változtatnának.
Az 1950-es években még visszamaradottnak számított az, aki gyalog közlekedett a német fővárosban, manapság azonban egyre többen tesznek így és egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az általuk a közlekedés javítása érdekében felhozott érvek. Az idők azonban változnak és immáron Berlin lett az az egyetlen német nagyváros, ahol külön foglalkoznak a gyalogos forgalom kérdéseivel is a város közlekedését szabályozó rendszertervek keretében.
E szemléletnek megfelelően a közeljövőben, azaz még ebben az évben – kísérleti jelleggel – gyalogosbarát jelzőlámpa-programokat telepítenek majd a kiválasztott helyszínekre, emellett pedig úgy alakítják át a lámpák vezérlését, hogy a pirosra váltás előtt villogó zöld jelzéssel figyelmeztessenek a hamarosan megszűnő átkelési lehetőségre. Emellett olyan megoldást is tesztelnek majd, amelynél egy visszaszámláló kijelző mutatja a zöldből hátralévő időt és a következő szabadjelzésig tartó kényszerű pihenő hosszát. A közlekedésért is felelős szenátor, az SPD-s Michael Müller szóvivője, Daniela Augenstein jelezte: még ebben az évben indulnak a kísérleti projektek, a helyszín pedig jellemzően a belváros lesz.
A szakemberek hónapok óta vitatkoztak azon, hogy villogó zöld vagy villogó piros legyen-e a figyelemfelhívó jelzés? Ugyancsak hosszú ideje tart a vita arról, hogy e megoldás mellett milyen lehetőségek is jöhetnek szóba a gyalogosok védelme érdekében. Számos alkalommal felmerült már, hogy lakott területen mindössze 30 km/h-t engednének az autósok számára, így csökkentve a gyalogosokra leselkedő veszélyt. De szóba került a „pontszerű” sebességkorlátozás is: a gyalogátkelők körzetében 20 km/h-val lehetne közlekedni. Ezt be is vezetik néhány kísérleti helyszínen, de hogy hol, arra Daniela Augenstein azt mondta, hogy még zajlik ezek kiválasztása.
(fotók: Halász Péter)
A szakma egyébként megosztott a témában, éppúgy, mint a civil szervezetek. Vannak akik az egészet a gyalogosok szórakoztatásának tartják – különösen a visszaszámláló órás megoldást –, míg mások azt szeretnék, hanem csak kísérletileg néhány helyszínen, hanem a város valamennyi jelzőlámpájánál bevezetnék valamelyik megoldást.
Így tehát az biztos, hogy Berlinben járva-kelve nyitva kell tartani a szemünket, hiszen soha sem tudhatjuk, mikor vált pirosra a gyalogosoknak szóló jelzőlámpa – amelyet egyébként városszerte a tavaly ötvenedik születésnapját ünneplő Lámpaemberke díszít.
Halász Péter