Egyre több állomáson tűnik el a régi, lapozós rendszerű vizuális utastájékoztató rendszer. A DB hálózatán ugyanis ezeket a berendezéseket új, digitális kijelzőkre cserélik, amelyek a pontos idő és a vonatok érkezési ideje mellett valós idejű információkat is szolgáltathat.
A DB AG több mint másfélezer vasútállomáson és megállóban cseréli le a régi kijelzőket – vagy éppen szerel fel újat, ugyanis sok helyen eddig az írásos hirdetményeket leszámítva semmilyen utastájékoztatás nem volt még. E rendszer azonban nem csak a látható információk közlését segíti: az érintett helyeken ugyanis a hangosbemondó hálózatot is korszerűsítik vagy egyáltalán kiépítik. A rendszer kiépítésére 33,5 millió eurót, mintegy 9,6 milliárd forintot fordít a DB AG.
Korszerű térvilágítás és utastájékoztatás egy németországi megállóban. Ezúttal Speikern megállóban járunk a Nürnberg–Simmelsdorf-Hüttenbach vasútvonalon
(fotó: Christian Bedeschinski / DB AG)
(fotó: Christian Bedeschinski / DB AG)
A rendszer kiépítését már régóta sürgetik a civil szervezetek. A vasúttársaság utastájékoztatási kötelezettségeire hivatkoznak, hiszen hazánkkal ellentétben Németországban jóval több olyan szolgálati hely van, ahol vasutast nem találunk, nincs, aki felvilágosítást adjon, ha éppen nem idején érkezik a vonat.
Az utastájékoztató rendszerek kiépítése mellett számos helyen, főképpen táblás megállókban korszerűsítik a térvilágítást is. A kis forgalmú megállóhelyeken olyan rendszert telepítenek, amely jellemzően a vonatok érkezése előtt meghatározott időben kapcsolódik fel és a vonat távozása után rövid idővel ismét elalszik – ezeken a helyeken jellemzően nem maradnak utasok, így felesleges folyamatosan működtetni a térvilágítást, ami bármilyen hiba esetén egyébként automatikusan állandó üzemre kapcsol.
Halász Péter