2012. 07. 18.

Fapados TGV

A fapados repülőtársaságok üzletpolitikáját úgy tűnik, megirigyelte a francia vasút, az SNCF. Az első hírek alapján azonban meglehetősen kétséges, hogy sikeres lehet-e a fapados TGV ötlete. Meglehetősen furcsa, a vasúti közlekedésben eddig ismeretlen elvek mentén próbál új ügyfeleket szerezni a francia vasúttársaság.



Alig egy év múlva, 2013-tól indulhat a SNCF új szolgáltatása. A fapados repülőtársaságok üzleti modelljét diszkréten lenyúlta az SNCF, ugyanis a mintegy 1200 utas befogadására alkalmas vonatok helyeit a hozzájuk hasonló módszerrel értékesíti majd, azaz minél előbb foglal valaki és minél kevesebb csomagja van, annál olcsóbb lehet az utazás.
De nem csak ezt az ötletet vette át az SNCF. A Párizs és Marseilles, illetve Montpellier között közlekedtetni kívánt vonatok esetében a „Párizs” megnevezést pont olyan tágan értelmezik, mint a repülős cégek. Ugyanis nem mondjuk a Gare de Lyon vagy a Gare d'Est lesz a végállomás, hanem a várost körülölelő nagysebességű vasúti gyűrű Marne-la-Vallée–Chessy nevű pályaudvara lesz majd a vonatok indulási helye, a Párizs melletti Disneyland közelében. Az útközben érintett Lyon esetében pedig csak a repülőtéren áll majd meg a vonat.

Marne-la-Vallée–Chessy a térképen

Az elképzelés jól hangzik, azonban azt sem árt hozzátenni, hogy az SNCF elvárja: az utasok a vonatindulás előtt háromnegyed órával jelenjenek meg az indulási állomáson. Ráadásul mondjuk egy Párizs–Lyon távon kétséges a vonat versenyképessége, ha figyelembe vesszük, hogy Marne-la-Vallée–Chessy pályaudvarára ki kell menni RER-rel, majd a lyoni reptérről ugyancsak be kell menni a városba valami másik közlekedési eszközzel – ami idő és nem mellesleg pénz is. Ez a megoldás egyedül a TGV-t üzemeltető SNCF-nek jelent megtakarítást, mert így a nagysebességű vonatot rövidebb fordulóidővel tudja közlekedtetni.
A fapados TGV modellje egyáltalán nem biztos, hogy sikeres lesz – túlságosan körülményes ugyanis az utazás az új járatokkal, így ha többe is kerül, de bizonnyal a hagyományos vonatoknál marad a közönség jelentős része
(fotók: Magyarics Zoltán)

Szakértők felvetik: pont eme átszállási kényszer miatt kétséges a modell sikere, hiszen amennyivel többe kerülhet így az utazás és amennyivel körülményesebb is, nem biztos, hogy vonzó lesz az utasok számára. Még ha egy picit drágább is, de mindenképpen kényelmesebb a hagyományos TGV-vonatokat választani, amelyek a városközpontból indulnak és oda is érkeznek.
A vonatok összeállításáról egyelőre annyit lehet tudni, hogy a TGV Duplex, azaz az emeletes TGV-szerelvényeken alapul majd az új vonat. Lényegében két Duplex másodosztályú vonatrészét „fordítják össze” a tervek szerint, a vonatból pedig az 1. osztály mellett az étkezőkocsi is kikerül majd.

Halász Péter