Kiírta az üzemeltetési pályázatot a berlini gyorsvasút egy részére vonatkozóan a megrendelőként fellépő Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg, a VBB. A két tartományt képviselő szervezet szigorú feltételeket szabott és ezek nem csak az utasok, hanem a vasutasok számára is érezhetőek lesznek.
A szenátus júniusi döntése nyomán nemzetközi pályázaton keresi a VBB a berlini gyorsvasúti hálózat egy részének üzemeltetőjét. A „Teilnetz Ringbahn” névvel illetett hálózat a következő viszonylatokat foglalja magában:
- S41 és S42: a Ringbahn két iránya
- S46: Hauptbahnhof–Westend–Königs Wusterhausen
- S47: Spindlersfeld–Südkreuz
- S8: Hohen Neuendorf–Königs Wusterhausen
Az új üzemeltetőnek 2017. december 15-étől 15 évig kell ellátnia a rábízott viszonylatok működtetését az évi 9,4 millió vonatkilométerért kapott kilométerenkénti nyolc euró, nagyjából 2300 forint körüli ellentételezésért. Érdemes megjegyezni, hogy több vonal végül kimaradt a csomagból, amelyet korábban szakértők ugyancsak a kiírás részének jósoltak. Így egyelőre nem keres üzemeltetőt az S9-es és az S45-ös viszonylat sem, amelyik talán 2017-ben az új Willy Brandt repülőteret szolgálja majd ki – addig marad a schönefeldi légikikötő forgalmának biztosítása e két viszonylatnak.
A VBB a pályázat keretében 190 kétkocsis egység, azaz Viertelzug beszerzését is előírja az új üzemeltetőnek, ezek váltanák majd 2017-től a régebbi, 485-ös és 480-as sorozatú S-Bahn-szerelvényeket. Az új üzemeltetőnek nem lesz könnyű dolga, különösen, ha nincs tapasztalata az ilyen hálózat működtetésével. A harmadik sínes hálózat ugyanis speciális járműveket követel: az ismertebb metrótípusok nem igazán adaptálhatók e feladatra. A járművek beszerzése mintegy 600 millió eurós (hozzávetőleg 171 milliárd forintos) tételt jelent.
480-as sorozatú, „Toaster” becenevű szerelvény robog a Ringbahnon. 2017-re új vonatok váltják majd. Vajon az üzemeltető is változik vagy a DB AG nyeri meg a pályázatot?
A Toasterek mellett az NDK-eredetű 485-ösök évei is megszámláltattak a pályázat kiírásával. 2017-ig ezek is eltűnnek a hálózatról, ugyanis az új pályázónak 190 kétkocsis egységet is kell hoznia, a felszabaduló 481/482-es motorvonatok pedig a régebbi szerelvényeket szoríthatják ki a hálózat többi részéről. A képen látható vonat ugyan az S9-es viszonylaton közlekedik, amelyik a korábbi hírekkel ellentétben mégsem került be a pályáztatandó viszonylatok közé
A pályázatban a leendő üzemeltetőnek vállalnia kell, hogy megőrzi a vasutasok munkahelyét és megfelelő garanciákat kell adnia a munkabérek fizetőerejének megőrzésére vonatkozóan is.
Az utasok az új vonatok megjelenésén túl sok változást nem észlelhetnek majd egy jól működő vasútüzem esetében, ugyanis a VBB előírásai szerint a közlekedési szövetség által kibocsátott menetjegyeket éppúgy el kell fogadni, mint ahogy a teljes S-Bahn-hálózatra vonatkozó menetrendi előírásokat és utastájékoztatási szabványokat kell követni a vállalkozó társaságnak. A VBB jelezte azt is, hogy a vonatok színének meg kell felelnie a berlini hagyományoknak.
A Ringbahnról 2017-re eltűnhetnek a 481/482-esek is, az új üzemeltetőnek új vonatokat kell hoznia. Az óramutató járásval ellentétes irányban, a külső vágányon haladó viszonylat, az S42-es egyik vonata robog az InnoTransnak is otthont adó Messe Berlin és az ICC mellett Messe Nord/ICC/Witzleben és Westkreuz állomások között
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Az új szerződés ráadásul a mostaninál sokkal pontosabban szabályozza a jutalmazást vagy éppen a büntetést. Extrém esetben könnyebb lesz idő előtt megszüntetni a kontraktust is. Ilyen helyzet lehet például a 2009-eshez hasonló, totális káosz, ha az egyértelműen az üzemeltetőnek felróható okokból történik. A pályázónak ráadásul vállalnia kell, hogy a szerződés lejártakor (akár idő előtt, akár rendes időben) át kell engedni a járműveket az új üzemeltetőnek további üzemeltetésre.
Az üzemeltetési pályázat nyertesét várhatóan 2014-ben nevezi meg a VBB, a végső döntés pedig a berlini szenátus kezében van.
Halász Péter