Még tavaly elkészült a bécsi 13A busz kiváltására tervezett villamosvonal megvalósíthatósági tanulmánya, amelyet nemrégiben nyilvánosságra is hoztak. A RegionalBahn már összefoglalta a fontosabb tudnivalókat a majdani villamosvonal kapcsán a közelmúltban. Azonban azt csak félmondatokkal említettük, hogy ott bizony régen is villamos járt. Az egykori 13-as villamost most a Wiener Linien archívumából származó képekkel idézzük meg.
A 13-as villamos Bécsben először 1913. január 13-án jelent meg. A vonalvezetése már akkor is javarészben megegyezett mai 13A busz vonalával. A déli végpontja a II. Világháború idejéig nem változott, az a Südbahnhof volt. A harci cselekmények miatt azonban 1945-ben többször is változott a déli végállomás, volt, hogy a favoriteni kocsiszínhez, volt, hogy a Weiglgasséhoz, volt hogy a Belvederegasséhoz jártak a szerelvények. A háború után ismét a Südbahnhof lett a végállomás délen, leszámítva egy ház összeomlása miatti vágányzárat 1949. április 10. és 29. között (ekkor a Belvederegasse lett ismét a végállomás), illetve 1950. október 5-ét, amikor a Margarethenplatzhoz mentek a villamosok.
A 13-as viszonylaton közlekedő G2-es sorozatú motor- és k3 vagy k4 sorozatú pótkocsiból álló szerelvénnyel érkezik az Alser Straße végállomáshoz a viszonylat utolsó napjaiban, 1961 júniusában
A villamos északi végállomása azonban jóval többször változott. Volt, hogy a Nordwestbahnhoftól indultak a kocsik (a mai Praterstern állomástól észak-nyugatra fekvő területről van szó), volt, hogy a Lerchenfelder Straße volt a végpont. De 1917 nyarán egészen a Reichsbrückéig elmentek a villamosok a fürdőszezon idején.
A képen nem a 13-as, hanem az azt keresztező 52-es viszonylaton közlekedő K + m2/m3 összeállítású szerelvény tart a belváros felé a Mariahilfer Straßén a Neubaugasse kereszteződésénél. Ma már egyik villamosviszonylat sincs meg: a 13-as 1961-ben, az 52-es (és az ugyanitt közlekedő 58-as) vonalon 1992-ben szűnt meg a forgalom. Utóbbi az U3-as metró 1993-ban átadott Volkstheather–Westbahnhof szakasza miatt rövidült a külső végállomásoktól a Westbahnhofig. A felvétel 1961-ben készült
Ugyanez a kereszteződés néhány évvel korábban, 1959-ben. A Mariahilfer Straßén egy A sorozatú (KSW-motorkocsi) villamos-motorkocsi és egy m2/m3 sorozatú pótkocsival közlekedő szerelvény tart a Westbahnhof felé; míg a Neubaugassén a 13-as viszonylat szerelvényei várnak a szabad jelzésre. Érdekesség még a Marihilfer Straßén a 4-es viszonylaton közlekedő autóbusz is. 1972-ben szűnt meg a Westbahnhof (Europaplatz) és a Praterstern között közlekedő autóbuszjáraton
Az északi végállomás 1945-től azonban már nem változott: az Alser Straße lett a végpont, itt fordulnak ma a 13A jelű buszok is.
A belvárosi villamos-viszonylatot az 1960-as évek autóbuszosítási hulláma során szüntették meg. A síndöcögények távozását 1961. július 1-jén zenés rendezvényekkel ünnepelték a helyiek. Azonban úgy tűnik, hamar rájöttek, hogy a villamosok helyett indított 13-as – 1974. június 29-étől 13A – jelzésű busz nem a legjobb megoldást jelenti, így az utóbbi évtizedekben egyre többször előkerült a villamos visszatérésnek lehetősége.
A viszonylaton annak idején nem közlekedtek korszerű kocsik, a szűk ívekben G és G2-es sorozatú kéttengelyes motor- és k3 vagy k4 sorozatú pótkocsik rótták a köröket.
A helyszín sokaknak ismerős lehet: a 13-as szerelvlénye a Südbahnhof melletti hurokból fordul ki – éppúgy, mint manapság a buszok teszik egy darabig. A képen a jobb oldalon látható épület a Süd- és Ostbahnhof ma már nem létező felvételi épülete látszik. Előtte pedig a D jelzésű viszonylaton közlekedő M sorozatú motorkocsi orra tűnik fel ezen az 1961 júniusában készült felvételen
A hurokvégállomásra biztosan ráismernek: ez a Südbahnhofnál lévő létesítmény. Egykoron a D és a 13-as villamosviszonylat járatai pihentek itt. Ebből a D még megvan, a 13-as helyett buszok járnak. A felvétel 1961 júniusából származik
A viszonylat utolsó napjaiban készült ez a felvétel is. A 13-ason közlekedő G sorozatú motorkocsi a Neubaugassén halad az Alser Straße felé
A Südbahnhof felé tart a 2101 pályaszámú, G sorozatú kocsi 1961 nyarán. A kocsi érdekességeire az ablakok hívják fel a figyelmet: a kerek tetejű ablakok egyértelműen jelzik, hogy az 1900-as években városnéző járatokra és különmenetekre beszerzett szalonkocsik egyikéről van szó. Azonban a vesztes I. Világháború utáni gazdasági válság elsodorta ezt a szolgáltatást, a különcélú flotta járműveit pedig a normál utasforgalom számára alakították át, azonban néhány külső ismertetőjegyüket a kocsik mindvégig megtartották
(a felvételek a Wiener Linien archívumából származnak)
(a felvételek a Wiener Linien archívumából származnak)
Halász Péter