Megkapta az első, végleges típusengedélyét a Siemens új mozdonytípusa, a Vectron. Az engedélyező a román hatóság volt – Európában elsőként. Ideiglenes engedélyből persze már számtalannal bír a Lengyelországban tartampróbán résztvevő járműtípus.
Ausztriában és Németországban már lezárultak a próbafutások, Hollandia, Olaszország és Svájc tekintetében pedig folyamatban van az engedélyeztetési eljárás – tudatta a Siemens az EuroSprinter-mozdonycsalád utódjának szánt Vectronokkal kapcsolatban.
Svédországban és Lengyelországban pedig az új típus tartampróbáit végzik, amelyek során a vonóerőt is mérik. Legutóbb Lengyelországban egy 3800 tonnás szénvonatot próbáltak továbbítani egy hat ezrelékes emelkedőben – sikerrel. Egy másik próba során egy 4000 tonnás tehervonatot alig 200 méteres úton sikerült 15 km/h-ra felgyorsítani a csak egyenáramra alkalmas változattal, a 193 951-essel. Eközben a 193 952-es továbbra is a PKP InterCity flottájában szolgál és nagysebességű személyszállító vonatokon próbázik.
A típus a szélesebb szakmai közönségnek először a 2010-es InnoTranson mutatkozott be
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
A svédországi próbák során többek között egy hat kilométer hosszú, átlagosan tíz ezrelék emelkedésű pályán vizsgálták a 193 923-as működését egy 2300 tonnás vonattal. A 6,4 MW teljesítményű gép tartotta a megszabott negyven kilométeres sebességet az út során. A gépet vizsgálták az északi sarkkör térségében is és megkapta az ideiglenes engedélyeket a svéd hatóságoktól is. A végleges típusengedély megszerzése miatt a gép továbbra is próbákon vesz részt, jelenleg a Göteborg–Västeras–Sundsval viszonylaton dolgozik a mozdony.
Halász Péter