2012. 06. 28.

Ritkíthatnak?

Jóval kevesebb pénzt kaphat a működésre a berlini városi közlekedési társaság, a BVG, mint amennyire számított. Ez pedig könnyen jelenheti azt, hogy egyes meneteket törölnek, ritkítják a járatok követését, de akár egész viszonylatokat is megszüntethetnek.





A BVG a városatyákkal arról tárgyal, hogy hogyan tudná csökkenteni a finanszírozásában fennálló hiányokat. A hiányzó pénzösszeg nagysága miatt a megoldás könnyen lehet az is, hogy jelentős járatritkítások várhatók, netán több viszonylat megszűnése is napirendre kerülhet. A hiány kétszámjegyű, a számítások szerint 44 millió euró (mintegy 12,5 milliárd forint) hibádzik a költségvetésben. Az utazóközönség érdekeit képviselő civil szervezet, az IGEB nevében nyilatkozó Jens Wieseke úgy fogalmazott: könnyen elképzelhető, hogy jelentős járatritkítások árán próbál meg faragni a költségein a BVG.
A 68-as villamost – ahogy a köpenicki hálózat további részeit is – többször meg akarták már szüntetni. Vajon most is napirendre kerül ez a kérdés?
(fotó: Halász Péter)

A BVG szolgáltatásainak szinten tartásához évi 107 millió euró (30,6 milliárd forint) szükséges. Jelenleg azonban úgy néz ki, hogy a közszolgáltatási szerződésnek megfelelően csak 75 millió eurót (21,45 milliárd forintot) utal át a szenátus a társaság számlájára. Ezt az összeget a buszok, metrók, villamosok üzemeltetésére fordíthatja a BVG. Az infrastruktúra fenntartására, azaz az állomások, vasúti pályák karbantartására évi 187 millió euró (53,5 milliárd forint) szükséges a BVG-nél, ehhez képest csak 175 millió euróról (mintegy 50 milliárd forintról) szól a közszolgáltatási szerződés, ennyit kapott a cég.
Az M4-es villamoson kevesebben vannak, de nem általános az utasszám csökkentése, így elhibázott lépés lehet a járatritkítás – figyelmeztetnek a civil szervezetek
(fotó: Óvári Péter)

Az alapvető alulfinanszírozottságtól szenvedő cég jelezte: rendkívül fontos lenne a pénzügyek tisztázása. A hiány finanszírozására ugyanis hiteleket kell felvennie a BVG-nek, a cég eladósodottsága pedig az elmúlt évben 8,8 százalékkal nőtt, jelenleg 794,7 millió euró, átszámítva mintegy 227,29 milliárd forint az adósságállománya.
Sajtóinformációk szerint a BVG finanszírozási hiánya különböző ésszerűsítésekkel mintegy kilenc millió euróval csökkenthető lenne, ekkor már csak évi 35 millió euró (mintegy tízmilliárd forint) hiányozna a költségvetésből. Ez azonban azt jelenti még mindig, hogy jelentősen kell csökkenteni az utazóközönségnek nyújtott szolgáltatások mértékét és kevesebb pénzt fordíthatnak a létesítmények fenntartására.
A járművek és az infrastruktúra fenntartására is kevesebbet fordíthat a BVG a tervezettnél, ha nem vesz fel újabb hitelt a város felől érkező finanszírozás kiegészítésére
(fotó: Óvári Péter)

Ám a helyzet ekkor sem oldódna meg teljesen: az IGEB számításai szerint így is csak évi mintegy 20 millió euróval, átszámítva mintegy 5,7 milliárd forinttal csökkenne a BVG hiánya. A civilek figyelmeztetnek: jelenleg a város minden része egész nap elérhető legalább autóbusszal, ezt pedig nem szabad feladnia a szenátusnak. Michael Müller, a közlekedésért is felelős szenátor úgy fogalmazott, hogy fontos a közlekedési kínálat megtartása. Ezzel szemben a pénzügyekért felelős szenátor, Ulrich Nußbaum úgy fogalmazott: a BVG pénzügyeit rendbe kell tenni – ez pedig a hozzáértők szerint azt jelenti, hogy küszöbön áll a jelentős járatritkítás pontos megtervezése.
Autóbusszal a város minden része elérhető szinte a nap bármely szakában. Ezt pedig nem szabad feladni – hangoztatják a civilek. A képen a Potsdamba ékelődött berlini exklávé, Steinstücken utcáink döcög a 118-as busz – a potsdami 694-essel jórészt párhuzamosan
(fotó: Halász Péter)

Nem mellesleg megjegyzendő: valóban vannak olyan járatok, ahol az elmúlt évek során jelentősen megváltoztak az utazási szokások. Az egyik példa erre az M4-es villamosviszonylat, ahol az utasszám jelentős mértékben csökkent – ez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy általában kevesebben utaznának a tömegközlekedési eszközökkel. Az IGEB arra figyelmeztet, hogy a finanszírozási gondok megoldása semmiképpen sem járhat a kínálat csökkentésével.

Halász Péter