2012. 06. 12.

Nem a pályázatra

A berlini városvezetés koalíciós partnerei közötti nézeteltéréseknek lehet, hogy az S-Bahn-pályázat issza meg a levét. Az SPD egyértelmű nemmel válaszol arra, hogy kiírják-e a Ringbahn és a csatlakozó hálózat üzemeltetési pályázatot?




Könnyen a CDU-SPD koalíció végét jelentheti, hogy a baloldali párt nem támogatja a berlini gyorsvasút hálózatának egy részére vonatkozó üzemeltetési pályázat kiírását. Az SPD új vezetője, Jan Stöß nem hajlik a kompromisszumra, a párttársakat az egyértelmű nem álláspontjára igyekszik rávenni. A CDU-s Oliver Friederici szerint azonban nem lehet elkerülni a koalíciós szerződésben is rögzített pályáztatási eljárást. Az azonban könnyen elképzelhető, hogy az SPD álláspontjának markáns képviseletével elodázhatja a pályázat meghirdetését.
Ha lejár a közszolgáltatási szerződés, a városnak nincs lehetősége arra, hogy a késő vagy kimaradó járatok ellen bármit is tegyen
(fotók: Magyarics Zoltán)

Szakértők azt mondják: a teljes hálózat egyben történő pályáztatása jogi akadályokba ütközik, de a berlini gyorsvasút 331,5 kilométer hosszú hálózatát több részre bontva, azonos feltételek mellett megpályáztatva megmaradhat a hálózat egysége. Friederici szerint az sem megoldás, hogy közvetlen egy városi szolgáltató kapja meg az üzemeltetési jogokat – legyen szó akár a BVG-ről, akár egy új, tartományi cégről, amire rábíznák az S-Bahn üzemeltetését, ez ugyanis hihetetlenül drága megoldás lenne. A politikus hozzátette: a koalíciós szerződésben foglaltak szerint kell eljárni és ez alól az S-Bahn sem lehet kivétel. Az SPD azonban pont ennek ellenkezőjét szeretné: egyben akarja tartani a hálózatot és – adott esetben – egyben megpályáztatni, de leginkább egy tartományi cégnek szeretnék átadni az üzemeltetés jogait, pályázat nélkül, ami viszont a mostani üzemeltető DB AG-t aggasztja.
Az SPD egyben tartaná a hálózatot, így adná át az üzemeltetési jogokat akár egy pályázat nélkül kiválasztott tartományi cégnek is
(fotó: Halász Péter)

Az SPD-s Michael Müller, a közlekedésért is felelős szenátor (azaz Berlin tartomány közlekedési minisztere) a kormányzó polgármestert szeretné rávenni arra, hogy fontolja meg döntését a gyorsvasút pályáztatása ügyében. Ráadásul a párt küldöttgyűlése is figyelmeztette a szenátus tagjait: 2017-ben lejár a mostani közszolgáltatási szerződés.
Ezután felállíthat a város információs pultokat és kávéval kínálhatja az utasokat, akik a késve érkező vonatokra várnak, mást azonban nem tehet. Új vonatokról pedig álmodni sem érdemes.
A jelenleg tervezett üzemeltetési pályázat kiírása azonban sürgős: ha 2017-ben nem állhatnak forgalomba új vonatok (amiket a leendő üzemeltető nyilván csak a pályázat eredményének ismeretében rendel meg), akkor drága pénzen a mostani szerelvények főjavítását is el kellene végezni, ehhez azonban jelentős mennyiségű vonatot ki is kell venni a forgalomból, ami újabb krízist eredményezhet.

Halász Péter