2012. 06. 05.

Megújuló Düwag-csuklósok

Sajnos nem legendás hat vagy nyolc tengellyel rendelkező csuklós villamosok felújításáról adunk hírt. Azonban amiről szólunk, az sem kevéssé érdektelen, hiszen a Rheinbahn által 1973-1978 között beszerzett és az 1990-es években átalakított GT8-as egységkocsik megújulásának is ideje volt.




A jövő év végéig a Rheinbahn az állagában lévő 32 GT8SU típusú, Düwag-egységkocsit felújítja. A járművek a „Mannheim” típuscsalád részeként érkeztek a düsseldorfi központú céghez. Akkoriban még jobbára a hagyományos kialakítású vonalakon közlekedtek, később alakították át őket a Stadtbahn-üzemhez szükséges mértékben: a Budapesten közlekedő TW6000-esekhez hasonló lenyíló lépcsőt kaptak a kocsik, így a magasperonok mellett is biztonságosan közlekedhettek. Érdekesség, hogy a sorozat egyes darabjai, nevesül a 3101–3104 pályaszámú kocsik bisztrószakasszal is rendelkeztek, amelyet azonban az évek során megszüntettek. Jelenleg csak az U76-os vonalon Krefeld és Düsseldorf között közlekednek bisztrószakaszos villamosok – külön menetrend szerint.
Egy még nem felújított GT8SU-kból csatolt szerelvény távozik a krefeldi főpályaudvarnál lévő végállomásról Düsseldorf irányába az U75-ös viszonylaton. A felvétel 2011 nyarán készült
(fotók: Halász Péter)

A sorozatból nem mindegyik kocsi újult azonban meg: a típus hagyományos kialakítású változatai nemrégiben Krakkó felé vették az irányt, ott dolgoznak tovább. A magaspadlós üzemmódban is használható kocsik azonban maradtak Düsseldorfban: az U75-ös (Eller, Vennhauser Allee–Neuss Hbf.) és ritkábban az U77-es vonalon (Am Seestern–Holthausen) szükség van a szolgálataikra.
Az üzemeltető Rheinbahn a jelenleg állagában lévő valamennyi kocsit felújítja. A belső tér színvilága megváltozik: a padló fekete helyett világos színű lesz, az ülések vörös helyett kék színben pompáznak majd. A kapaszkodórudak elrendezésén is változtatnak, az ajtóknál lévő térben lévő rudat megszüntették, így a mozgásukban korlátozott vagy éppen babakocsival vagy nagy csomagokkal utazók is kényelmesen használhatják a járműveket.
A villamosok külsejét is az aktuális Rheinbahn-dizájnhoz igazítják: a vörös-fehér-vörös csíkozás helyett ezüstszürke-vörös színt kapnak.
Szokatlanul hat az évek óta használt Rheinbahn-festés a GT8-asokon. A képen az elsőként felújított kocsi és egy régi állapotban pompázó jármű láttatja a különbséget
(fotó: Rheinbahn)

A járművek elektromos rendszere nem változott jelentős mértékben, de annyira hozzányúltak a gépészeti részekhez, hogy a hamarosan bevezetésre kerülő új vonatbefolyásoló rendszert be tudják üzemelni.
A sorozat kocsijai várhatóan 2017-ig szolgálnak majd, az első felújított jármű, a 3234-es pályaszámú kocsi június 4-én állt forgalomba.
A sorozat felújítására 10,5 millió eurót, mintegy 3,15 milliárd forintot szánt a Rheinbahn.

Halász Péter