2012. 06. 29.

Gépcsere titokban

Štúrovo/Párkány érkezik: 17:12, indul 17:15. Vajon mi fér bele ebbe a három percbe? Látszólag nem sok minden, de ha az ember a saját szemével követi az eseményeket, mégis láthatja, hogy sok minden. Például egy gépcsere is. Papíron és a MÁV szerint. Mert mint annyi mindent, a gépcserét is titkolja a MÁV-csoport.




Hetek óta tapasztalhatják az EC 171-es számú vonattal utazók, hogy bizony a menetrendben meghirdetett időadatok Štúrovo/Párkány állomásától Budapestig még csak véletlenül sem tükrözik a valóságot. Az erre közlekedő nemzetközi vonatok menetrendjét alapvetően úgy alakították ki, hogy Prága és Budapest között egy mozdony, a ZSSK 350-esei továbbítják a vonatokat. A személyzetváltásra pedig elegendő a három perces tartózkodás.
Érkezik az EC 171-es Štúrovo/Párkány állomásra. A rakodó mellett pedig egy magyar Szili pihen, amelyik nem mellesleg szlovák belföldi szolgálatot is végez

A MÁV-TRAKCIÓ MIREL vonatbefolyásolóval ellátott V43-asai 431-esei április óta szolgálnak Szlovákiában is. Korábban gépmenetben, illetve tehervonat élén jutottak el Budapestről Szlovákiába és viszont. Ez azonban a közelmúltban megváltozott. A mozdonyok ugyanis inkább a biztosan és mindenkor közlekedő nemzetközi vonatok élén teljesítenek szolgálatot, így jutnak el Párkányba.
A V43 1339 431 339 Komárno/Révkomárom állomásán várja az indulási időt egy érsekújvári személyvonattal

Itt viszont gépcserézni kell, hiszen a Szili onnantól kezdve a saját, szlovákiai fordulója szerint közlekedik, a vonatot pedig jellemzően egy szlovák 362-es veszi át. A gépcsere viszont azt is jelenti, hogy fékpróbát kell tartani, legalább egyszerűsített fékpróbát. Általában ez a műveletsor nagyjából egy tíz perces tartózkodás alatt megoldható – azonban a menetrend ezt nem veszi figyelembe. A MÁV-csoporttól egyetlen egy, jól eldugott hírre futotta, amiben 7-10 perces késéseket jósolnak az EC 170, az EC 171, az EC 273, az EC 274 és az EC 536-os esetében. Hiteles és pontos tájékoztatás, ugye?
Az utas persze bosszankodik. 18:35-kor érkezne a vonat a Keletibe, például egy sülysápi helyi vonatot vagy miskolci gyorsvonatot igen kényelmesen el lehetne érni. Mégis, az utas idegeskedjen csak a késés miatt. Nem, nem kell az utasnak szólni, hogy gépet cserél a vonat, a menetrendben nem kell erre időt adni. Jó az ha késik – a MÁV szerint.
A V43 1163 431 163-as várja a Berlin és Prága felől érkező Hungária EC-t a párkányi állomáson

 Gépcserés vonat a Keletiben. A felvétel 18:52-kor, a vonat érkezése után két perccel készült. Menetrend szerint 18:35-re kellene Budapestre érnie a vonatnak. A gépcsere csak növeli a késést, az utasokat azonban nem tájékoztatja senki
(fotók: Halász Péter)

A MÁV-csoport sajtókapcsolatokért felelős munkatársainak feltettük a kérdést, miszerint mi szükség volt e lépésre? Miért nem tájékoztatják az utasokat a túltartózkodás okáról? Van-e elég tartalék a menetrendben, hogy behozza ezt a késést? Választ azonban nem kaptunk e sorok megjelenésééig sem. Mégpedig annak ellenére nem kaptunk választ, hogy Rácz Imre, a MÁV-TRAKCIÓ vezérigazgatója felkérte Márton Ferencet, a MÁV-TRAKCIÓ működtetési vezérigazgató-helyettesét, hogy állítsa össze a válaszokat kérdéseinkre. A válaszokat azonban Hackl Mónika, a MÁV Zrt. megbízott kommunikációs igazgatója és a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának „jóvoltából” nem kaphatjuk meg. Hackl Mónika korábbi megkereséseinkre is csak annyit mondott: ő nem foglalkozik a sajtós ügyekkel.
Bár a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága nem érdemelné meg ezek alapján, a RegionalBahn szerkesztősége azonban úgy gondolja: a tisztesség úgy kívánja, hogy ha MÁV-csoport, a sajtóosztály vagy éppen Hackl Mónika szükségét érzi annak, hogy a témában megvédje a vasúttársaság álláspontját, állunk rendelkezésére és örömmel adunk helyt a tájékoztatásuknak.

Halász Péter