2012. 06. 13.

Előnyt a tehernek!

A Gotthardbahn hetekig zárva lesz még a közelmúltban történt hegyomlás nyomán. Svájc egyik fontos észak-déli tranzit-útvonala helyett a Brennerre és a Lötschbergbahnra, valamint a Simplon-alagútra további nyomás nehezedik, hiszen a lezárt vasútvonal forgalmát ezekre a vonalakra terelik át. Szakértők azt javasolják: a svájci vonalon részesítsék előnyben a tehervonatokat.


A Brenner-hágón átvezető vasútvonalat rekonstrukciós munkák miatt június és július folyamán hat hétvégén zárják majd le. Emellett a tervek szerint augusztusban több hétig folyamatos vágányzár lesz érvényben az Olaszország és Ausztria közötti vasúti kapcsolaton.
A másik alternatív lehetőség a Svájcon átvezető Lötschbergbahn és a Simplon-alagút. Ez utóbbi esetében azonban meglehetősen nehéz a forgalom lebonyolítása. A Gotthardbahnon átlagban napi százötven tehervonatot „gurítanak le”. Ennek jelentős része a már ecsetelt okok miatt nem kerülhet át a Brennerre, de az sem javít a helyzeten, hogy a jelentős kerülőutat finanszírozni sem tudják a megrendelők. Így hát marad a Svájcon belüli kitérő. Azonban a Lötschberg–Simplon útvonal is meglehetősen zsúfolt, szakértők szerint teljes egészében kihasználják a vasútvonal kapacitását.
A jelentős mennyiségű többletvonat azt eredményezi, hogy vasúti dugók alakulnak ki, a vonatok összetorlódnak a korlátozott átbocsátóképességgel rendelkező szakaszokon. A svájci Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft (EVG) nevű szakszervezeti tömörülés elnöke, Martin Burkert jelezte: számos tehervonat menetvonala ütközik a személyszállító vonatokéval. A le nem közlekedő tehervonatok pedig azt eredményezik, hogy a fuvaroztatók a közútra terelik a szállítmányaikat, ami nem csak növeli a közúti forgalmat, hanem jelenetős környezetkárosító hatása is van.
(fotók: SBB)

A szakértők ennek fényében azt javasolják: a Lötschbergbahnon és a Simplon-alagútban részítsék előnyben – akár a személyforgalom rovására is – a megnövekedett tehervonati forgalmat.
Ez a megoldás rövid távon is hatékony lehet már. Az ügyben a német szövetségi közlekedési miniszter is megszólalt már: együttműködést sürget a német, a svájci és az osztrák szaktárcák között a kérdés mielőbbi megnyugtató rendezése érdekében.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.