2012. 06. 18.

Búcsú a Pumáktól

Kísérletként indult több mint félszáz, egykoron a DR számára épített Bmh-sorozatú kocsi felújításaként a PUmA-kocsik karrierje. A járművek alig tizenöt éve szolgálnak, de a kis sorozat nehézkes karbantartása miatt alighanem szépen lassan kikopnak a német vasút flottájából.




Az 1994-es vasúti reformmal egybeolvasztott DB és DR járműparkja nem feltétlenül jó állapotban volt az elővárosi kocsikat tekintve. A DB ugyan a nyolcvanas évek végén elkezdte a Silberlingeket, azaz az n-Wageneket felújítani és ezek java része a mai napig is szolgál egy újabb főjavítás után. A DR-nél azonban más volt a helyzet. Az NDK államvasútjától átvett kocsipark sem szolgáltatási színvonalában, sem állapotában nem volt alkalmas a hosszabb távú üzemeltetésre.
Az 1990-es években az újonnan gründolt DB AG nekifogott az NDK-ban sikeres emeletes kocsik beszerzésének és a regionális motorvonatok tervezésének. Emellett csak amolyan vadhajtás maradt a járműbeszerzési projektek között a PFA ötlete, hogy az NDK-ban gyártott halberstadti személykocsik teljes felújítását és átalakítását végezzék el.
A PUmA avagy Modus-Wagenekből álló egyik szerelvény 2002 nyarán Nürnberg főpályaudvarán
(fotó: Halász István)

Végül a DB AG 44 Bpyz456.0 betétkocsit és 11 ABpybdzf484.0 sorozatú vezérlőkocsit vásárolt. A járműszekrény teljesen új lett, az alvázat és a futóművet pedig átalakították az új igények szerint. A betétkocsik 46, a vezérlőkocsi 48 tonnát nyom utasokkal együtt. A 140 km/h engedélyezett legnagyobb sebességű járművek korszerű távvezérlő rendszert kaptak, elvileg minden ZWS-el ellátott géppel közlekedni tudtak.
A vezetőállás a korszerű emeletes kocsikból ismerős szabványos vezetőasztalt kapta
(fotó: Marco Gsellmann, forrás: railfaneurope.net)

Kezdetben Hof, Bamberg, Würzburg és Wiesbaden között jártak az érintett RE-viszonylatokon. A 218-asokkal azonban nem működtek jól a kocsik, nem váltak be. Egy baleset után döntöttek arról, hogy megszüntetik a dízelgéppekkel való üzemet. Ekkor ugyanis még nem volt a kocsikban oldalszelektív ajtóvezérlés és egy halálos kimenetelű baleset nyomán ellátták ilyennel a járműveket.
Végül 1999 májusától a végig villamosított és így villanymozdonnyal kiszolgálható Bamberg–Würzburg–Wiesbaden viszonylatra kerültek a kocsik. A környék forgalmának 2006-os átszervezésekor kerültek a Nürnberg–Würzburg–Frankfurt am Main RE-viszonylatra és ugyancsak beforognak a járművek a Nürnberg–Neustadt (Aisch) és a Nürnberg–Treuchtlingen RB-viszonylatokra is.
A PUmA-kocsikból álló szerelvény Frankfurt am Mainban
(forrás: Wikipedia)

A kerékpárral utazók igényeihez igazodva 2003-ban tizenegy betétkocsit átalakítottak és a Bpydz456.9 sorozatba sorolták őket.
A kocsik kezdetben Hof fűtőházában voltak honosak, azonban miután nem jutottak el menetrend szerint a számukra kijelölt műhelybe, Würzburgot jelölték ki a karbantartás helyéül és honállomásul.
A hírek szerint májusban leállították a típus első két példányát. Az 50 80 21-33 232-7 D-DB (REV WWX 13.06.2006) és az 50 80 21-33 239-2 D-DB (REV WWX 30.05.2007) pályaszámú kocsik azóta a többi jármű alkatrészellátását szolgálja. Erre pedig szükség is van, különösen a nem nyitható ablakokkal rendelkező járművek klímaberendezései okoznak fejtörést a szakembereknek.
Vélhetően nem csak a klímákkal, hanem a távvezérléssel is gondok vannak. 2011 nyarán Würzburgban két 111-es jutott a PUmA-kocsikból álló vonatra, ezek „szendvics-üzemben” dolgoztak
(fotó: Halász Péter)

Nem a PFA Weiden által felújított személykocsik jelentik az egyetlen kísérletet a német személykocsipark „posta-Bhv-jellegű” felújítására: a Silberlingekből átalakított Innovationszug meglehetősen sikertelen volt, a kocsikat leállításuk után Romániába adták el, ahol Bukarest környékén IC-vonatokban szolgálnak. A vezérlőkocsi vezetőállását a románok megszüntették, panorámakocsiként közlekednek e járművek.
Vonatától távol pihent 2000 nyarán egy betétkocsi Würzburgban
(fotó: Klaus Föhl, forrás: railfaneurope.net)

Halász Péter