2012. 06. 19.

Amikor az újság vezeti a vonatot

A New York-i közlekedési vállalat, az MTA vasúti tagvállalata, a Metro North múlt héten elbocsátotta egyik járművezetőjét, aki egy videofelvétel szerint újságot olvasott és mobiltelefont használt vezetés közben. A meghökkentő felvétel nyilvánosságra is került, kattintsanak a részletekért!



Június 6-án reggel a Harlem Line egyik Grand Central Terminal felé tartó szerelvényén egy ingázó megdöbbentő felvételt készített, melyet az NBC helyi csatornája közzé is tett. A több mint 3 perces felvételen jól látható, ahogy a reggeli csúcsban New York felé haladó járat mozdonyvezetője a vezérlőkocsiban újságot olvas, majd a harmadik percben ezt mobiltelefonra cseréli, mígnem elfoglaltságát végül megtöri az, hogy a vonatnak meg kell állnia a következő állomáson. A videót felkapta a helyi média, és a Metro North a felvételen látható munkatársat másnap fel is függesztette állásából. Bár nevét hivatalosan nem hozták nyilvánosságra, egy helyi médium azt is tudni véli, hogy az 1988 óta a cégnél dolgozó (mozdonyvezetőként 2001 óta ténykedő) John Cooper az érintett.


(forrás: NBC Channel 4)

Az MTA szóvivője elmondta, hogy az érintett munkatársat elektronikus eszköz meg nem engedett használata miatt fogják eljárás alá vonni, és valószínűleg közigazgatási bírságot szabnak ki rá. Az érintett szigorú eljárásra számíthat, ugyanis az Egyesült Államok szövetségi vasúti hivatala (Federal Railroad Administration, FRA) a 2008-ban bekövetkezett Metrolink-baleset miatt az elektronikus eszközök (kifejezetten is a mobiltelefonok) használatának teljes tilalmát rendelte el a mozdonyok vezetőállásain. Egyes szövetségi államok törvénykezése is foglalkozott a kérdéssel, így a szomszédos New Jersey államban már 2009 óta tilos a mozdonyvezetők és buszvezetők számára a vezetés közbeni mobiltelefon-használat.

Az ügy vasutas berkeken belül is komoly hullámokat vert. Az NBC 4-es csatornájának híre szerint a Metro North mozdonyvezetői a vezérállások utastér felőli ajtóin befedik az ablakokat a hasonló ügyek elkerülésére. Természetesen ez komoly visszhangot váltott ki az utasok részéről a biztonságra hivatkozva, és az ügyben a Metro North szóvivője is megszólalt. A közlemény szerint a Metro North nem rendelkezik sem megengedő, sem tiltó utasítással erre az esetre, így a járművezetőket nem tilthatja el az ablakok befedésétől.

Metro North elővárosi szerelvény tart pihenőt a New York város Harlem negyedében lévő 135th Street megállóban. Jól látható a vezérlőkocsin a homlokátjáró, amely miatt a vezérállás a sarokba szorult és az utastér felől is van ablaka (fotó: Magyarics Zoltán)

Háttér - a Chatsworth-i Metrolink-baleset
2008. szeptember 12-én, a délutáni csúcsidőben Los Angeles közelében (Chatsworth kerületben) frontálisan összeütközött egy ingázókat szállító Metrolink-szerelvény a Union Pacific tehervonatával. Az ok meglehetősen triviális volt: a Metrolink szerelvény mozdonyvezetője figyelmen kívül hagyta egy forgalmi kitérő végén a vörös jelzőt, mivel éppen sms-t írt telefonján. Az ütközésben a vétkes mozdonyvezetőn kívül 24 utas halt meg, és 135-en sérültek különböző mértékben. Az anyagi kár is jelentős volt, mivel mindkét vonat 60 kilométer/óra körüli sebességgel haladt, és az ütközésig fékhatás gyakorlatilag nem alakult ki. A tehervonat élén dolgozó két, egyenként 185 tonnás SD70ACe gép a szembejövő személyvonatot nem kímélte, a Metrolink mozdony eleje és az első kocsi első fele gyakorlatilag megsemmisült az ütközésben. Az FRA a baleset hatására tiltotta be az elektronikus eszközök használatát a mozdonyok vezetőállásán. További komoly következmény, hogy ekkortól fordult az FRA és a szövetségi jogalkotók figyelme a komolyabb biztonságot nyújtó folyamatos vonatbefolyásolás felé (arrafelé Positive Train Control, azaz PTC). A PTC ellen a teherszállító vasutak azóta is komolyan lobbiznak, és bár törvény született kötelező bevezetéséről, a határidő a lobbik hatására mindig tolódik.

A személyiségi jogokat máshol is védik a mozdonyvezetők - de mi van, ha egyébként engedéllyel ténykedő sajtómunkásnak mutogat a dolgozó?
(fotó: Halász Péter)



Magyarics Zoltán