Sokan csak „Rákosborzasztóként” emlegetik Rákosmentét, ami meglehetősen frusztrálja a helyieket. Bár megnézve a XVII. kerület egyetlen vasútállomását, nem éppen a vágyott kertvárosi idillel találkozhatunk, sokkal inkább a MÁV-csoport lustaságának iskolapéldájával. Miközben lassan nagyjából havonta látványos graffitimentesítési akciót indít a közeli Ferihegyen a vasút, addig a többi fővárosi megállót lassan elönti a firka. Hiába, nincs szem előtt és valljuk be, aligha lehet PR-értéke annak, hogy Rákoshegy állomás ismét tiszta. De hogy sem a kerület, sem a vasúttársaság láthatóan nem érzi magáénak a területet. Vajon mikor változik meg ez végre?
A most következő képek bizony nem éppen a MÁV-csoport „Tisztán robogjunk – együtt a tisztább vasúti környezetért” kampányába illeszkedni. No hiszen, nincs PR-értéke annak, hogy a főváros keleti részén, a XVII. kerület egyetlen forgalmi szolgálattevővel is rendelkező vasúti létesítményéről eltüntették a firkákat.
Nemrégiben bemutattuk a ferihegyi megálló állapotát is. Sajnos, az sincs sokkal jobb állapotban, dacára a lassan havonta esedékes PR-graffitimentesítéseknek. De vajon miért nem foglalkoznak más állomásokkal vagy éppen a vasúti kocsikkal a MÁV-csoportnál?
A képek előtt azonban tegyünk még néhány alapvetést. Budapest elővárosában járunk, alig húsz percnyi zötykölődésre a Keleti pályaudvartól. Ráadásul az elővárosi forgalom a MÁV-csoport egyik kiemelten kezelt szegmense! Sőt, olyan fővonalon járunk, ami nagyjából tíz éve újult meg – részben. Mi több, pont e vonal esetében jelentették be 2011 őszén a fővasutasok (akiket ugyan azóta már kirúgtak), hogy „18 helyszínén egyszerre, azonos koncepció szerint valósul meg az ingatlanok (állomások és megállóhelyek) felújítása, az állomás kategóriák és a jelenlegi illetve tervezett utasforgalom figyelembe vételével. A program során megújulnak és akadálymentessé válnak az utasforgalmi területek: váróterem, jegyváltó helyiség, utas WC, állomási előtér, állomási környezet, közlekedési kapcsolatok (busz, P+R, B+R); továbbá a vasútüzemi területek: személypénztárak, forgalmi irodák, szociális helyiségek, szociális blokkok, technológiai helyiségek” – áll az akkori sajtóközleményben. Ennek persze sem akkor, sem azóta nem láttuk nyomát.
Az, hogy egy állomás így nézhet ki Budapest elővárosában, sok mindent jelent. De kérdezzük mi: ha egy alig évtizede az utolsó síncsavarig felújított állomás így nézhet ki, mit várjon az ember egy olyan helyen, ahol negyven-ötven éve még csak vakolni sem volt senki?
A képek előtt azonban tegyünk még néhány alapvetést. Budapest elővárosában járunk, alig húsz percnyi zötykölődésre a Keleti pályaudvartól. Ráadásul az elővárosi forgalom a MÁV-csoport egyik kiemelten kezelt szegmense! Sőt, olyan fővonalon járunk, ami nagyjából tíz éve újult meg – részben. Mi több, pont e vonal esetében jelentették be 2011 őszén a fővasutasok (akiket ugyan azóta már kirúgtak), hogy „18 helyszínén egyszerre, azonos koncepció szerint valósul meg az ingatlanok (állomások és megállóhelyek) felújítása, az állomás kategóriák és a jelenlegi illetve tervezett utasforgalom figyelembe vételével. A program során megújulnak és akadálymentessé válnak az utasforgalmi területek: váróterem, jegyváltó helyiség, utas WC, állomási előtér, állomási környezet, közlekedési kapcsolatok (busz, P+R, B+R); továbbá a vasútüzemi területek: személypénztárak, forgalmi irodák, szociális helyiségek, szociális blokkok, technológiai helyiségek” – áll az akkori sajtóközleményben. Ennek persze sem akkor, sem azóta nem láttuk nyomát.
Az, hogy egy állomás így nézhet ki Budapest elővárosában, sok mindent jelent. De kérdezzük mi: ha egy alig évtizede az utolsó síncsavarig felújított állomás így nézhet ki, mit várjon az ember egy olyan helyen, ahol negyven-ötven éve még csak vakolni sem volt senki?
A vasútállomás alatt átvezető aluljáró az egyetlen lehetőségünk, hogy megközelítsük a peront. A sötét aluljáróból felfelé lépkedve ez a kép tárul elénk. Igazán kellemes dolog a kortárs művészet alkotásaiban gyönyörködni, de vasútállomásra nem feltétlenül ezért jön az ember...
A másik irányba tekintve sem néz ki jobban az aluljáróba vezető lépcső térsége
Január óta tilos a dohányzás a vasúti területeken. Nemrégiben kikerült az erre vonatkozó tiltást jelző tábla is a perontető oszlopaira
Persze a néhány hete kirakott táblákat az erőművész fiatalok hamarosan teljesen lefeszegetik. De vajon miért csak két csavarral rögzítették a táblát? Hogy könnyebb legyen letörni?
A dohányzást tiltó táblák mellett sikerült az állomás nevét is kiírni. Maga a tábla akár igényes is lehet, de a rögzítés módja nem az. No meg az oszlopon túllógó rész hamarosan a vandalizmus martaléka lehet, hiszen könnyű lesz letörni
Messziről még egészen jól nézne ki a két tábla. Vajon mennyit költöttek a tervezésre?
Felértünk a peronra. A kortárs művészet itt is képviselteti magát. Igényes, európai vasútállomásokról is ismerős látvány ez, ugye?
Keressünk egy szemetest. Bár van és szemetes formája van, nem pedig diszperzites vödör, mint pár éve
A nemrégiben kihelyezett szemetesek azonban kissé viseletesek lettek. Vajon a gyűjtőedény alján az oszlophoz vezető lánc mi célt szolgál?
Más hulladékgyűjtők már meglehetősen ingatag lábakon állnak...
A vonalon láthatóan túlsúlyban vannak a tuskófékes kocsik. A vaspor mindent ellep a pálya mentén...
Tájkép a peronon... Az utastájékoztatást legfeljebb a hangosbemondó szolgálja, menetrendi hirdetményt, neadjisten dinamikus, vizuális utastájékoztató berendezés azonban nincs ezen az elővárosi állomáson
A peron végén a burkolat sem túl jó állapotú. Az állomást alig tíz éve újították fel, láthatóan azóta sem nyúltak hozzá
A gyomírtás is időszerű lenne. Ráadásul a kerékpárral, kerekesszékkel érkező utasok számára alkalmas lejáró (a síneken jobbra vezet át) le van zárva, de erre semmi sem figyelmezteti a gyanútlan utast
Amíg várjuk a vonatot, foglaljunk helyet. De vajon hol? A padok évek óta így néznek ki, senkinek sem tűnik fel a MÁV-nál?
Ráadásul azzal sem takarózhat a MÁV-csoport, hogy ez egy nullaforgalmú állomás. Felvételünk bőven a délutáni csúcs végén készült, mégis legalább harminc ember várta a vonatot és nagyjából ugyanennyi szállt le csak az este fél hét után érkező szerelvényről. Vajon mikor várhatja az utas, hogy Ferihegy mellett a többi megálló is hasonló figyelemben részesül?
Halász Péter