2012. 05. 15.

Öreg kocsi nem vén kocsi?

Lassan húsz esztendeje, hogy szolgálatba álltak a MÁV spanyol gyártású személykocsijai – írtunk is róla nemrégiben. Beszerzésük akkor égetően szükséges volt, hiszen az elöregedett nemzetközi forgalmú kocsipark miatt az a veszély fenyegetett, hogy nem áll szóba velünk egyetlen egy külföldi vasúttársaság sem. Most a hírek szerint hasonló helyzet alakulhat ki. Vajon tényleg így van?


Szárnyra kaptak a hírek, ami szerint a DB AG a jövőben nem szeretné, ha a MÁV-START személykocsijai betennék a kerekeiket a hálózatára. Nevesül azért, mert többek között nem rendelkeznek oldalszelektív ajtónyitási lehetőséggel. Azonban ez a hír nem igaz, hiszen maga a DB AG is égető kocsihiánnyal küzd. Nem véletlenül vonult ki szinte az összes kelet-európai nemzetközi járatból a német társaság.
Szóval egyelőre biztosan nem érdeke a DB AG-nak, hogy „kitiltson” bárkit is a hálózatáról. Igaz, az 1990-es évek elején szó volt ugyan már arról, hogy nem engedélyezik a MÁV-nak, hogy nyugatra járjon, annyira leromlott a nemzetközi forgalmú járműpark állaga.
Két 218-as vontatásával érkezett Berlin-Lichtenbergbe a Budapestre tartó EC 175-ös. A vonatban a MÁV akkor frissen beszerzett CAF-kocsijai dominálnak
(fotó: Gerd Böhmer / www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de)

De valljuk be: a bautzeni és győri gyártású kocsik java része nem volt már kifejezetten korszerű akkor sem a nyugat-európai hálózaton. Ebben az időben, 1994-1995 között szerezték be a MÁV-nál a spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles nevű cégtől a termes és fülkés első- és másodosztályú, valamint étkező-, fekvőhelyes- és hálókocsikat. Ugyancsak ekkor érkezett meg öt, nagysebességű forgalomra is alkalmas poggyászkocsi.
Tíz éve készült ez a képünk a CAF egyik elsőosztályú kocsijáról. Sokat nem változott azóta sem a külcsín, sem a belbecs

A MÁV-csoport ezen személykocsijai – de az 1995-1997 között épített DWA-kocsik is – megérettek a főjavítása. Ez pedig lassan kezdődik. A hírek szerint az első példányok már Szolnokon vannak. E kocsik lesznek a főjavított CAF-ok mintapéldányai.
Utastér tíz éve egy termes, elsőosztályú CAF-kocsiban. Azóta sem változott, csak éppen kopottabb lett – minden tekintetben

A főjavítás során szinte teljesen megújulnak a kocsik. A járművekben kerékpárszállítási lehetőséget is kialakítanak, emellett alkalmassá teszik kerekesszékkel utazók számára is a járműveket. Ugyancsak fontos újítás, hogy megjelennek a kocsikban a konnektorok is, amelyek a laptoppal utazók életét könnyítik meg. Eleddig néhány elsőosztályú EC-kocsiban és némelyik IC-kocsiban van ilyen lehetőség – eközben persze Európában ez már teljesen hétköznapi szolgáltatás.
E főjavítás keretében az utasok számára nem látható részek is megújulnak és ugyancsak e munkák során építik be az oldalszelektív ajtóvezérlési lehetőséget is a járművekbe.
Másodosztályú, termes kocsi a Budapestről Berlinbe tartó EC 170-es szerelvényében. Lassan retro lesz ez is


A jellegzetes, másodosztályú, termes utastér. A dohányzó szakaszt megszüntették, a nyomai azonban itt-ott még látszanak

A tervek szerint 2014-ig, a lejáró fővizsgák sorrendjében újulhatnak meg a CAF-kocsik, ha minden a tervek szerint halad. A sorban az utolsók lesznek a poggyászkocsik, ezek esetében még ugyanis kérdéses, milyen tartalommal újulhatnak meg a járművek. A nemzetközi poggyász- és postaszállítás gyakorlatilag nem létezik, a kerékpárszállítási igényeket pedig a megújuló személykocsik is fedezik majd, így mindenképpen fontos átgondolni, hogy mit is akar az üzemeltető a járművekkel.
Egyedi részlet. A CAF-kocsik egyik jellegzetessége volt a termes kocsikban a tetőn lévő, MÁV-logóval díszített szőnyeg, avagy tetőkárpit
(fotók: Halász Péter)

A kicsivel fiatalabb DWA-kocsikról sem szabad megfeledkezni: a CAF-program lezárultával várhatóan sorra kerülnek ezek a kocsik is. Persze, tegyük azért azt is hozzá, hogy a nemzetközi vasúti személyszállítás nem közszolgáltatás, így politikai támogatást meglehetősen nehéz szerezni az ilyen projektekhez. Így a most vázolt felújítási program költségeit is a MÁV-START-nak magának kell kigazdálkodnia, ami közel sem egyszerű a MÁV-csoporton belül. De azért reménykedjünk, hogy egyszer végre valóban nyugat-európai színvonalú kocsikban utazhatunk a MÁV-START által kiállított nemzetközi vonatokon is.

Halász Péter