2012. 05. 03.

A németeknek nem kell, viszik a csehek

Eredetileg a DB AG vett volna az SBB-től elsőosztályú kocsikat – lefokozva 2. osztályúvá –, de végül elálltak az üzlettől. Most úgy néz ki, hogy a csehek, mégpedig a RegioJet nevű magántársaság lehet az Eurofima-kocsik új gazdája.




A RegionalBahn folyamatosan nyomon követte az SBB leállított, első osztályú, fülkés kocsijainak sorsát. A helvét „nevezéktanban” Am 61-es jelölést kapott kocsikat eredetileg, nagyjából egy évvel ezelőtt a DB AG vette volna meg. Azután el is készült az első két prototípus, de végül a német fél úgy döntött: mégsem élnek a vásárlás lehetőségével, leszámítva a prototípus kocsikat. amelyek azonban meglehetősen kalandos úton jutottak el honállomásukra, Hamburgba.
Az SBB azóta is vevőt keres a kocsikra és úgy tűnik, meg is találta azt a RegioJet személyében. Érdekesség, hogy az SBB, ellentétben a korábbi német szerződéssel mindenféle felújítás nélkül adja át a járműveket a cseh félnek, a korszerűsítést így Csehországban végzik el a kocsikon. A járműveket a következő napokban-hetekben fogják átszállítani új otthonukba, ahol a hírek szerint hamarosan forgalomba is állhatnak, jellemzően belföldi forgalomban. A járművek vételárát nem kívánták a szerződő felek nyilvánosságra hozni.
A RegioJet járművásárlásának hátterében állhat az is, hogy nemzetközi forgalmú kocsikra is szüksége lehet a társaságnak, ha a szóbeszéd szerint a ČD helyett ők lesznek a Deutsche Bahn AG partnerei a Prága és Hamburg közötti távolsági forgalomban. A ČD pont emiatt fontolgatja a Railjet avagy Siemens Viaggio-vonatok beszerzésének ejtését, ahogy arról a RegionalBahn oldalain már beszámoltunk.
Eközben nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a társaság még 2010-ben a romániai Astra vagongyártól félszáz személykocsit rendelt, darabját egymillió euró értékben.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.