A minap egy tűzeset kapcsán került be ismét a médiába Berlin egyik hangulatos nevezetessége, a dahlemi metróállomás. Ennek apropóján ismerkedjünk meg közelebbről az 1987-ben Európa legszebb metróállomásának választott hellyel. Irány tehát Dahlem-Dorf!
Nem sokkal az első világháború előtt, az utolsó békeévben, 1913-ban, egészen pontosan október 12-én adták át a közönségnek a Wilmersdorf-Dahlemer Schnellbahn azaz Wilmersdorf-Dahlemi Gyorsvasút vonalát. A ma a kisprofilú metróhálózat részét képező vonalat 1910-től építette a Hochbahngesselschaft, a többi metróvonalat is üzemeltető társaság. A kezdetben mindössze csak egy kocsis vonatokkal üzemelő vonal része lett a dahlemi metróállomás.
Az állomásépület az utcaszintről...
...és a vágányok felől nézve. A felvételek 1914-ben, nem sokkal a vonal átadása után készültek
(a képek forrása: www.berliner-untergrundbahn.de)
(a képek forrása: www.berliner-untergrundbahn.de)
Dahlem-Dorf az U3-as metróvonal felszíni, ám bevágásban vezetett szakaszán található. A fákkal és bokrokkal övezett metróvonalat a környező utcák hidakon keresztezik, így tesz a dahlemi előtti közút is. Az állomások felvételi épületei pedig a pálya fölé, az utcaszintre kerültek. A szóban forgó állomást Friedrich és Wilhelm Hennings építészek tervezték. A tervezők II. Vilmos császár kérésére úgy alkották meg az épületet, hogy az illeszkedjen a környező, falusias házak sorába. Így esett, hogy a felvételi épület faszerkezetes, nádtetővel fedett létesítmény lett.
A peronhoz vezető lépcső falát a környék, az egykori Dahlem község térképe díszíti
Az utca felé menet feltűnik a világítótestek fölé szerelt míves szárnyaskerék...
...és a hibátlan kiskockakő-burkolat
Az épület 1980-ban leégett, majd később az eredeti terveknek megfelelően teljesen újjáépítették. Az eredeti létesítményekből mindössze egy kék házikó maradt meg a peronon.
Az igényesen helyreállított állomásépületet a japánok 1987-ben Európa legszebb metrómegállójának választották. Az épület nem mellesleg városi műemlékként szerepel a nyilvántartásokban. A nádfedelet legutóbb 2010 őszén újították fel.
A legutóbbi tűzeset nyomán az állomás tetőszerkezetének egy része sérült meg, amelynek helyreállítása meglehetősen körülményes lesz, hiszen a nyolcvanas években alkalmazott építőanyagokat ma már nem használhatják fel.
A legutóbbi tűzeset nyomán az állomás tetőszerkezetének egy része sérült meg, amelynek helyreállítása meglehetősen körülményes lesz, hiszen a nyolcvanas években alkalmazott építőanyagokat ma már nem használhatják fel.
Dahlem-Dorf ma már forgalmas csomópont, számos autóbuszvonalra szállhatnak át itt az utasok. Ezek egyike az itt végállomásozó, meglehetősen hosszú és a nevével ellentétben egyáltalán nem gyors X11-es viszonylat
Az állomásépület az utca felől nézve – a felvétel 2009-es, azóta megújult a nádfedeles tetőszerkezet
Hangulatos, bevágásban vezető metrópálya van a környéken. Az A3-as sorozatú metrókocsi a belváros felé tartva bújuk át az állomásépület alatt
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter