2012. 05. 10.

Később nyitnak

Már az év eleje óta érvényben van, de most derült fény a DB AG új utasítására, ami szerint a távolsági forgalomban közlekedő vonatok mozdonyvezetői csak később, a vonat teljes megállása után engedélyezhetik az ajtónyitást. Ez azt jelenti, hogy a vonat megállása után csak 5-6 másodperccel nyithatók a személykocsik ajtajai. Csak egy csoportnak nem szóltak: az utasoknak.



A DB Fernverkehr még az év elején utasította a mozdonyvezetőit, hogy új előírások szerint cselekedjenek a menetrend szerinti megállásoknál az ajtóreteszelés feloldásával. A jelenlegi rendszer esetében 20-30 km/h-s sebességnél sípszó hívja fel a vezér figyelmét, hogy oldja az ajtóreteszelést, ha menetrend szerinti megállás következik. Ennek nyomán a kocsik fedélzeti berendezései körülbelül 5 km/h-nál oldották az ajtóreteszelést és az ajtók nyithatókká váltak. Emiatt pedig egy néhány másodperces holt idő keletkezett, amikor – horribile dictu – az utasok kinyithatták a még talán lépésben haladó vonat ajtajait.
Egy ICE 1-es szerelvény érkezik dél felől Kassel-Wilhelmshöhe pályaudvarra. A Münchenből Berlinbe közlekedő ICE 594-es ajtajait időben, késlekedés nélkül nyithatták ki az utasok
A DB AG azonban ezt balesetveszélyesnek ítélte. Ezért úgy határoztak, hogy a mozdonyvezető először köteles megállítani a vonatok és a szerelvény teljes megállásáról meggyőződni. Csak ez után adhatja ki az engedélyt az ajtónyitásra. Az egész eljárás azt jelenti, hogy a vonat teljes megállása után csak 5-6 másodperccel lesznek nyithatók az ajtók optimális esetben. Ehhez még hozzá kell venni egyébként azt az időt, amíg a mozdonyvezető valóban meggyőződik a vonat teljes megállásáról és kezeli a megfelelő kapcsolót.
Az IC 2024-es Passauból tart Hamburg-Altona felé. Koblenz Hauptbahnhofra érkezve még késlekedés nélkül nyithatták ki az utasok az ajtókat és biztosan elérhették a csatlakozó vonatokat, így a peron túloldalán várakozó, Bonn és Köln érintésével Emmerichbe tartó RE 10520-ast

A vasúttársaság számításai szerint az utasoknak ez a döntés mindössze tíz másodperc időveszteséget jelent egy-egy átszállásnál. Azonban szakértők azt mondják, hogy sok kis tíz másodperc eredményeként könnyen elbukhatja az utas a csatlakozását, hiszen ez a procedúra útközben minden állomáson megismétlődik.
Az új procedúra alkalmazását valamennyi TB0 vagy SSTF (oldalszelektív ajtóvezérlés) üzemben közlekedő vonatnál alkalmazandó a DB AG szerint, tehát az ICE 1, 2, 3, ICE-T és ICE-TD vonatok mellett a Railjetek és a dán DSB IC3-as motorvonatain is.
Nem csak a DB AG saját vonataira, hanem a DSB IC3-asaira és a Railjet-szerelvényekre is érvényes az új rendelkezés
(fotók: Halász Péter)

A szakértők azt is hozzáteszik, hogy meglehetősen nagy mértékben megszaporodtak a vésznyitózások, ugyanis az utazóközönséget nem egyáltalán tájékoztatták e lépésről, így a sietős utasok joggal nyúlnak a vésznyitó felé. Ez pedig a vonat menetrendszerű indulására van hatással, hiszen a vésznyitó visszaállítása adott esetben akár percekig is eltarthat.

Halász Péter