A MÁV-Start sajtóközleményben adta hírül, hogy ezentúl a jegyvizsgálók szolgálati mobiltelefonja újabb funkciót lát el a jegyellenőrzés mellett – az utazószemélyzet ugyanis ezen keresztül fog értesülni a járatának közlekedését „kevezőtlenül befolyásoló” eseményekről. Az újítás természetesen az utasok javát szolgálja majd, akik valós és aktuális információt kapnak majd a vonatszemélyzettől. Mi tagadás, ennek már itt volt az ideje...
A MÁV-Start az sms-küldés bevezetésével „fokozott és határozott lépéseket kívánt tenni annak érdekében, hogy az utazószemélyzet és így az utasok menet közbeni tájékoztatása jelentős mértékben javuljon”. Kívánjuk, hogy célt érjenek – ugyanis az eddigi produkció ezen a téren finoman fogalmazva lesújtó volt, főleg a fővonalakon. Az Index vonatkozó cikke azt is tudni véli, hogy „A rendszert speciálisan erre a célra fejlesztették ki: egyszerű szöveges üzenet érkezik a jegyvizsgálóknak, az üzenet technikailag nem számít sms-nek”, azaz a MÁV jó állami céghez méltóan kikerüli a telefonadót (?), ami önmagában sem kis mutatvány manapság, de ezzel technikai szempontból is minőségileg újat mutat (avagy nem minden sms, ami annak látszik).
Késés-hegyek a Keletiben. Vajon ezentúl minden jegyvizsgáló pontosabb adatokat kap? És továbbadja az utasoknak?
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Mielőtt azt hinnénk, a világ élvonalába küzdötte be magát kedvenc személyszállító vasutunk, azért érdemes elgondolkodni azon a tényen, hogy az osztrák vasút jegyvizsgálói már hosszú évek óta arra is használják szolgálati mobiltelefonjukat, hogy szolgálatra jelentkezzenek, de még arra is, hogy késés esetén a csatlakozó vonaton dolgozó kollégát értesítve az átszálló utasok útját egyengessék. (A jegyvizsgálók egymást a vonatszám alapján is el tudják érni, azaz a rendszer a vonatszámot virtuális hívószámként a járaton szolgálatot teljesítő jegyvizsgáló mobiltelefonjához rendeli.) Jó, ez persze nyugat, de akkor miért van az, hogy a román vasút, a CFR jegyvizsgálói már ősidők óta tudnak rádión értekezni mind a mozdonyvezetővel, mind a forgalmi szolgálattevőkkel? A rádió márpedig nem új találmány, tehát a MÁV (akkor még Start nélkül) már évtizedekkel ezelőtt biztosíthatta volna a jegyvizsgálók információval történő ellátását. Sebaj, jobb (nagyon) későn, mint soha!
Nyírábrány–Debrecen személyvonat anno, 20 perces késésben. A csatlakozások tekintetében a jegyvizsgáló nem volt értékelhető információforrás, de az utasok a debreceni bejáraton még láthatták elhúzni a csatlakozásra nem váró IC-t. Hiába, ez is egyfajta vizuális utastájékoztatás...
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
A határtalan öröm érzésébe persze némi keserűség is vegyül. A jegyvizsgálótól friss és valós információkhoz jutó generáció már nem fogja ismerni azt az érzést, amikor a várható késésről és a csatlakozó vonat esetleges várakoztatása felől érdeklődve a jegyvizsgáló bamba arccal (esetleg némi sajnálattal a szemében) elhajtja. Az (nem)sms-szolgáltatásból remélhetőleg a sajtósok is pontos információkhoz jutnak, azaz jó eséllyel idén kellett utoljára beszámolnunk a 20-30 perces győzelmi jelentések és a valóság közötti, hó által okozott áthidalhatatlan ellentétről. Olvassák el tehát gyorsan az elmúlt téli csúcspontról készült hírünket, illetve a „felszabadulás” utáni összefoglalót!
Nyilván a felsővezetékszakadást követő tanácstalan veszteglések is a legendák ködébe fognak veszni, ugyanis „a vonatkísérők szöveges üzenetben kapják meg a legfontosabb információkat a fennakadás okáról, továbbá az akadályoztatás elhárításának időigényéről és a késés várható mértékéről”. A késés várható mértékének megítélésében különösen rutinosnak számít a MÁV. Bizonyára nem én vagyok az egyetlen, aki már látott 80' késéssel érkező záhonyi „fürdősvonatot”, miközben a hangos 60 percet darált, és a lapozós kijelzőn 40 perc virított. (Ez még tavaly nyáron is előfordult, elektronikus menetigazolvány és Vonatinfo ide vagy oda...)
A pontosság (egyik) szobra, a záhonyi „fürdősvonat” – vajon a jegyvizsgáló mennyit tud és mennyit árul(hat) el az utasoknak a „fennakadás okáról, továbbá az akadályoztatás elhárításának időigényéről és a késés várható mértékéről”?
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Néhány hete Szolnok felé tartva izgultam egy viszonylag szoros csatlakozás miatt, a jegyviszgáló pedig csak a kincstári választ tudta adni (határozott „talán”). Szerencsére jött a mentőötlet, ugyanis okostelefon segítségével könnyen kideríthető volt, hogy a csatlakozó vonat is késik. Holnaptól persze minden másként lesz, ezügyben ízlelgessük a sajtóközlemény csúcspontját: „Arra bíztatja a vasúttársaság a vonaton utazókat, hogy egy hosszabb, a menetrendtől eltérő megállás esetén is bizalommal forduljanak információkért a vonaton szolgálatot teljesítőjegyvizsgálókhoz.” A bizalommal eddig sem volt baj, csak néha a jegyvizsgáló kevesebbet tudott, mint az utasai! A jövőről pedig mit is mondhatnánk a sajtóközleményt emésztgetve? Úgy legyen!
Ha késik a kereszt sms-t kap a jegyvizsgáló. Vajon mit mondhat el mindebből? Ő tudja majd, miért késik a kereszt és mire számítsanak az utasok?
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Alábbiakban olvashatják a MÁV-Start sajtóközleményének eredeti szövegét:
Utastájékoztatás a vonatokon – szöveges üzenet a jegyvizsgálói telefonokra
Budapest, 2012. május 31. – A MÁV-START Zrt. kiemelt céljai és törekvései között szerepel az utasainak folyamatosan javuló tájékoztatása mind az állomásokon, a megállóhelyeken, mind pedig a vonatok fedélzetén.
A legújabb előrelépés az utasok tájékoztatásának fejlesztésében, hogy a jegyvizsgálók haladéktalanul értesülnek a szolgálati mobiltelefonjukon a vonatok közlekedését esetleg kedvezőtlenül befolyásoló eseményekről, így erről és a várható következményekről azonnal tájékoztatni tudják az utazókat. A vonatkísérők szöveges üzenetben kapják meg a legfontosabb információkat a fennakadás okáról, továbbá az akadályoztatás elhárításának időigényéről és a késés várható mértékéről.
A jegyvizsgálók szolgálati mobiltelefonjaikra érkező szöveges üzenetekkel a MÁV-START Zrt. fokozatos és határozott lépéseket kívánt tenni annak érdekében, hogy az utazószemélyzet és így az utasok menet közbeni tájékoztatása jelentős mértékben javuljon. Arra bíztatja a vasúttársaság a vonaton utazókat, hogy egy hosszabb, a menetrendtől eltérő megállás esetén is bizalommal forduljanak információkért a vonaton szolgálatot teljesítő jegyvizsgálókhoz.
Magyarics Zoltán