2012. 05. 21.

Csúcsra járt az MVG

Szombaton valószínűleg olvasóink közül is sokan követték a Bayern München és a Chelsea viadalát a Bajnokok Ligája első helyéért. A müncheni Allianz Arenában tartott mérkőzés azonban nem csak a focidrukkerek, hanem a közösségi közlekedés résztvevőinek is élményt jelentett – igaz, valószínűleg kicsit másfajtát.


A Münchener Verkehrsgesselschaft, a bajor főváros tömegközlekedési szolgáltatója alaposan felkészült a rangadóra. A társaság közleménye szerint a metróhálózat egyes szakaszait csúcsra járatták, olyan sűrű követést biztosítva, amekkora a hétköznapi csúcsidőszakokban sem szokás.
A várost reggel ellepték a vörös vagy éppen vörös-fehér mezbe öltözött Bayern-szurkolók. A képen egy A sorozatú metrókocsi távozik az Arabellapark felé az Odeonsplatzról, miközben a szurkolók az Allianz Arena vagy az Olympiastadion felé tartó metrók állomása felé tartanak

A BL-döntő három fontos helyszínét is érintette a metróhálózat, így valóban komolyan fel kellett készülni. Az egyik maga az Allianz Arena, ahol a hírek szerint hatvanezer néző foglalhatott helyet. A másik az Olympiastadionban kialakított public viewing helyszín, míg a harmadik az Oktoberfest helyszínén, a Theresienwiesen kialakított public viewing helyszín volt, utóbbi kettőn kivetítőn követhették a nézők az eseményeket. Az Olympiastadionban ugyancsak hatvanezer ember nézhette a meccset, míg a Theresienwiesen ennek fele kapott helyet. Mindhármat el lehet érni metróval és sokan ezt az utat választották.
Nem koncert, a pódiumon a Marienplatz peronját felügyelő forgalmi dolgozó figyeli és irányítja a tömeget

Az utasok a legtöbbször figyeltek az instrukcióira, de sokadik kérés után sem mentek a metrók elejéhez. A kép szélén látható monitoron a vonat első kocsijai előtt szinte üres a peron, hátul pedig hatalmas a tömeg
(fotók: Halász Péter)



A város már reggel hemzsegett a Bayern-szurkolóktól. Az angoloknak drukkoló polgárt alig-alig lehetett látni. A – közlekedési szempontból nézve – csúcspont kora délután jött: amikor megnyitotta kaput a két public viewing helyszín és a stadion maga. Ekkor hatalmas embertömeggel kellett megküzdenie az MVG forgalomirányító személyzetének, akik segítségül hívták a rendőrséget és a valahol a közterület-felügyelet és a rendőrség között álló U-Bahn-Wache, azaz a metróőrség embereit a rend fenntartására. Becsületükre legyen mondva: forgalmi zavar volt a zsúfolt metrószerelvények miatt, azonban balesetről nem érkezett hír.
A vonatok végénél hatalmas a tömeg, hiszen az S-Bahn felől is ide érkezik az ember. A rendre a forgalmi munkatársak mellett a metróőrség emberei is vigyáztak


A metrót viszont csúcsra járatták. Az U3-as és az U6-os viszonylaton (előbbi az Olympiastadionhoz, utóbbi az Allianz Arenához szállított az utasokat) lényegében blokkra követték egymást a vonatok. Az állomásokon külön személyzet felügyelte a rendet és a torlódások elkerülése végett volt, amikor a forgalmasabb állomások bejáratait a rendőrség egy rövid időre lezárta.
A mérkőzés eseményeinek közvetítéséből sem maradt ki az MVG: a dinamikus utastájékoztató kijelzőkön futószövegben tudatták az aktuális állást.
A metróvezetők is tudatták, hogy kinek szurkolnak. A Marienplatzra érkező A sorozatú kocsi vezetője előtt nem véletlenül van kint a Bayern München-sál

Az MVG érdeklődésünkre eljuttatott közleményében jelezte: közel 120 főnyi munkavállaló felügyelte a rendet a metróperonokon. A zsúfoltság miatt pedig azt javasolták, hogy a kevésbé terhelt busz- és villamosviszonylatokat válasszák az utasok – nyilván a helyismerettel rendelkezők így is tettek. Az MVG vezetője, Herbert König úgy nyilatkozott: legutóbb a 2006-os foci VB idején volt ilyen nagy forgalom a bajor fővárosban.
Aminek kereke volt és gurult, az szolgálatban volt a müncheni metróhálózaton. Számtalan betétjárat segítette a forgalom lebonyolítását. A képen éppen egy B sorozatú szerelvényre próbálnak felszállni a szurkolók a Marienplatznál
(fotók: Magyarics Zoltán)



A videókat Halász Péter készítette

Az események hatása alól a DB AG sem tudta kivonni magát: éjfél után még indítottak számos mentesítő vonatot, hogy a szurkolók hazatérhessenek a környező településekre, emellett pedig a müncheni főpályaudvaron az üzletekben található tévéken követte megannyi szolgálatban lévő vasutas és rendőr is a mérkőzés eseményeit.
Az eddigi hírek szerint a mérkőzés után sem volt jelentősebb rendbontás.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.