Sokan csak „Rákosborzasztóként” emlegetik Rákosmentét, ami meglehetősen frusztrálja a helyieket. Bár megnézve a XVII. kerület egyetlen vasútállomását, nem éppen a vágyott kertvárosi idillel találkozhatunk, sokkal inkább a MÁV-csoport lustaságának iskolapéldájával. Miközben lassan nagyjából havonta látványos graffitimentesítési akciót indít a közeli Ferihegyen a vasút, addig a többi fővárosi megállót lassan elönti a firka. Hiába, nincs szem előtt és valljuk be, aligha lehet PR-értéke annak, hogy Rákoshegy állomás ismét tiszta. De hogy sem a kerület, sem a vasúttársaság láthatóan nem érzi magáénak a területet. Vajon mikor változik meg ez végre?
Elkészült az Oroszlán
Elkészült és bemutatták az új cseh vasúti magántársaság, a Leo Express motorvonatát. A Stadler gyártotta távolsági FLIRT-ből összesen öt készült a csehországi megrendelő részére és még az év végén forgalomba is állnak.
Ingavonatok közlekedtetése a miskolci Igazgatóságnál
Miskolc-Tiszai pu.-on 24 óra alatt 75-80 000 utas fordul meg. A zavartalan utasszállítás biztosítása érdekében figyelembe kellett venni, hogy az ingavonatok közlekedtetésének módszere korszerűbb, a kapacitást jobban kihasználó legyen, mint a hagyományos volt.
2012. 05. 30.
Több mint 2,6 milliárd forint nyereség a GYSEV-nél
Több mint 2,6 milliárd forintos nyereséggel zárta a 2011-es évet a GYSEV Zrt., a társaság csoportszinten 2,624 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el – közölte a vasúttársaság szerdán.
Nosztalgiáztak
Bár a tegeli reptér bezárása még várat magára – jó esetben augusztus közepére várható ez az esemény –, a berlini Traditionsbus e.V. megtartotta a pünkösdvasárnapra hirdetett nosztalgiabuszos búcsúztatást. Az egykori viszonylatokra táblázott berlini nosztalgiabuszok rótták az utakat a 109-es és a 128-as jelzésű útvonalakon.
Cserélnek a 103-asok
Az egyik jön, a másik megy, a harmadik pedig a főműhelyben üdül. Hivatalosan lassan egy évtizede nyugdíjba vonultak a DB AG parádéslovai, a 103-asok, de még mindig akad belőlük annyi, hogy a vasútbarátoknak bőven elég legyen. Ráadásul most egy kicsit felkavarják az állóvizet, hiszen egy régen látott kolléga áll szolgálatba.
2012. 05. 29.
Búcsúzó igáslovak
Lassan, de biztosan megindul ismét fotótémává válhat egy teljesen hétköznapi szürke eminenciás a német síneken. A DB AG-nál, pontosabban a DB Regionál szolgáló 111-es sorozatú gépek selejtezése ugyanis hamarosan megkezdődhet.
Nincs többé Porsche
A DB Regio az elmúlt időszakban átvette a teherfurvarozó vasúttársaságtól, a DB Schenkertől az összes 182-es sorozatú gépet, azaz az ÖBB Taurusainak német rokonait. Ez a változás nem csak a gépek felszereltségében hozott változást, hanem külsejében is.
2012. 05. 28.
Nosztalgiavillamosok hosszú hétvégéje
2012. 05. 27.
Súlyos vasúti baleset Lengyelországban
Március elején Krakkó közelében történt súlyos vasúti szerencsétlenség, most pedig Közép-Lengyelországban, Ostrów Wielkopolski állomásán történt egy igen súlyos baleset: két vonat ütközött össze. Az eset súlyos, civil sérültek azonban nincsenek a hírek szerint, ugyanis a baleset kora reggel történt. Csak két vasutast vittek kórházba.
Osztrák vasút: jobbra át!
2012. 05. 25.
Volt egyszer egy Csíksomlyó Expressz – 2010
2010 volt az az év, amikor immáron két vonattal vágtunk neki a csíksomlyói búcsúnak. A pünkösdi ünnepre Erdélybe látogatókat szállító második, új vonatra került a tapasztaltabb gárda java része, míg a minap bemutatott Székely Gyorsra Gábor Marcell vezetésével kerültek hozzáértő, de vonalismerettel (még) nem rendelkező kollégák. A Csíksomlyó Expressz több szempontból is embert próbáló feladat volt: hajnalban indult Sopronból és menetrend szerint is késő este érkezett a vonat. Hát még ha mindezt némi késés is tetézi...
160 helyett 140?
2012. 05. 24.
Kis tűz, nagy baj
Tűz volt a bécsi metróban. Emiatt az U3-as vonalon a Schlachthausgasse és a Kardinal-Nagl-Platz között nem jártak a szerelvények órákon át. A hírek szerint a talpfák kaptak lángra. Az ok jó eséllyel egy figyelmetlenül eldobott cigaretta volt.
Volt egyszer egy Székely Gyors – 2010
Harmadszorra indult útjára 2010-ben a Székely Gyors. Ebben az évben már társat is kapott a Csíksomlyó Expressz személyében. A MÁV által kiállított Székely Gyors új csapatot kapott, részben az előző évben már ott járt kollégák vezénylete alatt. A „berepülőpilóták”, a Székely Gyors korábbi személyzete pedig átkerült az ismeretlen terepre. Ennek is köszönhető, hogy a Székely Gyorsról jóval több külső, ám összességében kevesebb képet tudtunk készíteni. De mindaz, ami készült, visszaadja a vonatozás hangulatát. Folytassuk hát a 2010-es beszámolóval nemrégen megkezdett sorozatunkat. Jelezzük: a Csíksomlyó Expresszről külön szólunk majd.
Villamossal a foci EB-re
Idén Lengyelországban és Ukrajnában rendezik a labdarúgó EB-t. Négy éve Svájc és Ausztria rendezhette a sporteseményt, amelyet számos más módon is népszerűsítettek – például a városi közlekedésben. A „Wir fahren zur EM”, azaz „Mi megyünk az EB-re” szlogennel a Wiener Linien népszerűsítette a saját, az EB idején egyébként kibővített szolgáltatásait.
2012. 05. 23.
Dávid helyett Kövesdi
A GYSEV Zrt. május 23-i, szerdai közgyűlése elfogadta Dávid Ilona lemondását a vezérigazgatói posztról. A testület egyben megbízta Kövesdi Szilárdot a vezérigazgatói teendők ellátásával. A cég általános vezérigazgató-helyettese Skála János lett – tudatta a vasúttársaság.
Idegen nyelveket tanulnak
Egyre több nyelven vehetünk jegyet Bécsben. A Wiener Linien most jelentette be, hogy a metróállomásokon lévő jegykiadó automatákat további hét nyelvre tanították meg.
Pink Floyd Nr. 5
Útnak indult Angliából a Floyd új villamosmozdonya. A 450 005-ös közúton teszi meg az utat a tengerpartig, onnan áthajózzák a kontinensre és ott kerül majd rá a vaspályára és jut el új otthonába, Magyarországra.
Volt egyszer egy Székely Gyors – 2009
A 2008-as vonatozás után már megannyi tapasztalattal felvértezve, mondhatni profin vágtunk neki a Székely Gyors 2009 pünkösdi utazásának. A helyzet fokozódott, több kocsi, új kollégák és ennek megfelelően új helyzet várt bennünket. Igaz, a tapasztalatok azt is mutatták, hogy már tudtuk, hol lesz kapacitásunk fényképezni. Íme, a 2009-es fotós emlékezésünk.
Költözne a MÁV
Visszaköltözne a régi székházába a MÁV. A jelenlegi, Könyves Kálmán körúti székháztól annak bérletére vonatkozó, előnytelen szerződés miatt búcsúzna a magyar vasúttársaság.
Kevesebb átjáró, több baleset
Bár egyre csökken a vasúti átjárók száma Németországban, az elmúlt években fajlagosan emelkedett a közút és a vasút szintbeni keresztezésében történt balesetek száma. Azért az jó hír, hogy az összes balesetek száma nem változott érdemben.
2012. 05. 22.
Kábeltűz Berlinben
Nem indult jól a reggel a német fővárosban. A nemrégiben elkészült Ringbahn egy szakaszán megállt az élet – vélhetően kábeltűz miatt. A pontos okot nem tudni még, könnyen lehet, hogy célzott támadásról van szó. A biztos dolog a késés és a káosz az Ostkreuz térségében.
Volt egyszer egy Székely Gyors – 2008
Történt egyszer, hogy egy nemes ötlettől vezéreltetve elkezdődött a Székely Gyors szervezése. A csíksomlyói búcsúra és a gyimesbükki, egykori határállomásra ellátogató különvonatból azóta egy meglehetősen döcögős és mind inkább a pénz körül forgó, izzadtságszagú, nagyra törő álmokat dédelgető, ám igen sok pofont elszenvedő vállalkozás lett. Azonban a most következő írás témája nem ez, hanem az, amit és ahogyan láttunk 2008-ban – vagy az utána következő három évben, amikor a RegionalBahn csapata szervezte a vonatkísérő személyzetet a zarándokvonatra.
Elkészült a festés
Elkészült az új ruhája a Floyd leendő új dízelgépének. Ahogy arról már hírt adtunk, a Class 56-os sorozatból mindjárt hármat is vett a magántársaság. Az első példány festési munkái elkészültek. Az egykori 56101-est, egyelőre pályaszám nélkül Burtonban kapta lencsevégre R. Johnson.
Még mindig kevesen vannak
Nem csak a járművezetők frontján áll rosszul a DB AG. A napokban megjelent hírek szerint forgalmistából és más szakképzett munkaerőből is hiány van, amelyet időnként már az utasok is megéreznek.
2012. 05. 21.
Jön a heringjárat
Zsúfoltságra kell készülni a Budapest környékén utazóknak a hétvégén. Pünkösd, hosszú hétvége, gyereknap és futóverseny is a fővárosban vonz megannyi utazót. A MÁV-START azt ígéri: az összes járművét beveti. Valóban így lesz? Meglátjuk!
Csúcsra járt az MVG
Szombaton valószínűleg olvasóink közül is sokan követték a Bayern München és a Chelsea viadalát a Bajnokok Ligája első helyéért. A müncheni Allianz Arenában tartott mérkőzés azonban nem csak a focidrukkerek, hanem a közösségi közlekedés résztvevőinek is élményt jelentett – igaz, valószínűleg kicsit másfajtát.
Másodszor is elutasította a szlovák államvasutak a magyar feliratok kihelyezését
Elutasította a szlovák pályavasút, a ŽSR a Pázmáneum polgári társulásnak azt a kérését, hogy a vasút helyezzen ki magyar nyelvű feliratot a dunaszerdahelyi pályaudvar épületén – tudta meg az MTI pozsonyi irodája pénteken.
2012. 05. 19.
Keleti teherek
Oldalainkon viszonylag kevés szó esik a tehervonatokról. Ezt most egy kicsit kompenzáljuk, hiszen Sipos Milán és barátai az Alföldön kalandozva nem egy teherszállító szerelvényt kaptak lencsevégre. Az Alföldi tehervonat-vadászat terítéke pedig itt következik.
2012. 05. 18.
A fejpályaudvarok emléke
Hatvan esztendővel ezelőtt, 1952. május 18-án bezárták az utolsó fejpályaudvarokat is a német fővárosban. A döntés azonban nem csak közlekedésszervezési kérdés volt, hanem vastagon benne volt a politika is. Ne felejtsük el: ekkor Berlin nyugati részét az amerikai, angol és francia csapatok tartották megszállva, míg a keleti szektorokban a szovjet csapatok kvártélyozták be magukat és ráadásul az 1949-ben megalakult NDK fővárosáról volt szó.
Bővül a tesztpálya
Bővíti a Siemens a meglévő, egyébként sem kicsi tesztpályáját. A Wegberg-Wildenrathban lévő létesítményt 1997-ben helyezték üzembe egy régi katonai légibázis helyén, közel a holland határhoz. A járműgyártó óriás több mint százmillió eurót invesztál az Északrajna-Vesztfália tartományban található komplexumba.
2012. 05. 17.
IC-kocsit vesznek a lengyelek
Nyereség 2011-ben, emelkedő utasszám 2012-ben
Mintegy 42,1 millió utast szállítottak az idei első negyedévben a Cseh Vasutak (Ceské Dráhy). Éves szinten ez 4,5 százalékos növekedés – közölte Petr Stáhlavsky a vasutak szóvivője szerdán Prágában.
Baleset a függővasúton
Nem csak Wuppertalban van ám függővasút Németország területén! A közelben, Dortmundban is van egy „H-Bahn” névre hallgató rendszer, ami azonban inkább a People Mover kategóriába sorolható. A nagykabinos szállítóeszközön – vasútnak talán nem neveznénk – történt most baleset.
2012. 05. 16.
Elutasította a szlovák államvasutak a magyar nyelvű feliratok kihelyezését
A RegioJet támogatja a magyar nyelvű helyiségnevek alkalmazását, az infrastruktúrát üzmeltető állami vasúttársaság, a ŽSR azonban elutasító választ küldött a Fontos vagy! civil szervezet azon levelére, amelyben az aktivisták arra kérték a vállalatot: helyezzen ki magyar nyelvű feliratokat a révkomáromi vasúti pályaudvaron – közölte az MTI pozsonyi irodájával Boldoghy Olivér, a szervezet sajtófelelőse szerdán.
131 éves a villamos
Ma 131 esztendeje, 1881. május 16-án indult el a világ első közforgalmú villamosa az akkor még önálló, Berlin melletti településen, Lichterfeldében.
iPhone a jegyvizsgálóknak? Amerikában igen!
Talent 2: Irány Potsdam!
Miután a Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA áldását adta a Brandeburg és Berlin tartományokba szánt Talent 2 változatok közlekedésére, a DB AG a terveinek megfelelően már szolgálatba is állította a vonatokat. Az első viszonylat a térségben, amit ilyen vonatok szolgálnak ki, a Wustermark–Potsdam–Griebnitzsee járat.
2012. 05. 15.
Zárva a Stammstrecke
Felsővezetéki hiba miatt nem közlekednek a vonatok Bécsben a várost átszelő Stammstreckén. Az ÖBB közlése szerint a dél felől érkező vonatok Wien-Meidlingig mennek, egyes Schnellbahn-szerelévnyek pedig bemennek a Südbahnhofig. Az üzemzavar érinti a Bécs és a schwechati reptér között közlekedő vonatokat is, Wien Mitte és a reptér között vonatpótló buszok közlekednek, az S7-es viszonylatai Wolfsthal felől csak St. Marx megállóig jönnek be a városba. A csatlakozó vonalakon a vonatok késéssel közlekednek, a Wiener Linien a párhuzamos útvonalakon elfogadja a vasúti menetjegyeket is – tudatta az ÖBB. A forgalom várhatóan 18 óra körül indulhat a Stammstreckén.
Halász Péter
Öreg kocsi nem vén kocsi?
Magyarul tanul a RegioJet
Magyar nyelvű helységnévtáblákat szereltetett fel a RegioJet vasúttársaság az általa üzemeltetett – Pozsonyt Komárommal összekötő – vonal négy csallóközi megállóján – tájékoztatta az MTI pozsonyi irodáját a Szlovákiai Magyarok Kerekasztala (SZMK) hétfőn.
2012. 05. 14.
Újabb bajor Werbe
Úton Pozsonyba
Újabb járművel gyarapodik a RegioJet. A Csehországban és Szlovákiában is jelen lévő szolgáltató a cseh üzemhez svájci kocsikat vesz, mint ahogy azt már hírül adtuk, de a szlovákiai járműpark is bővül a mostani alkalommal.
2012. 05. 13.
Gödöllő–Aszód: hétfőig zárva
Vasárnapi közleményében a MÁV-csoport azt ígéri: hétfőn délután már járhatnak a vonatok Gödöllő és Aszód között, ahol szombaton siklott ki egy tartálykocsikat továbbító tehervonat. A vonatban veszélyes anyagot szállító jármű is volt, így jogos volt a riadalom, azonban szerencsére nagyobb baj nem történt.
2012. 05. 12.
Kisiklott egy veszélyes anyagot szállító tehervonat több kocsija Bagnál
Kisiklott egy 42 tartálykocsiból álló tehervonat utolsó hét, üres kocsija Máriabesnyő és Bag között szombat délután; a szerelvény huszadik kocsijában – amely nem sérült – kénsav van, de az anyag nem került a szabadba – közölte a Pest megyei katasztrófavédelmi szóvivő az MTI-vel. Jelenleg áll a vasúti forgalom Aszód és Gödöllő között.
Újra jár a kettes metró
Már hírt adtunk róla korábban: vízbetörés miatt járhatatlanná vált a kettes metró egy szakasza Berlinben. A Potsdamer Platz és a Mohrenstraße között még március végén állt le a forgalom, ugyanis a Leipziger Platz térségében végzett munkák miatt megsérült a kéreg alatti vezetésű alagút fala és a talajvíz utat talált a vágányok felé.
Kisiklott tehervonat
Kisiklott egy tehervonat pénteken délután Bremenhavenben, miután egy ellenkező irányban haladó gépmenet belement.
2012. 05. 11.
Felvidéki madár – Gyertyafényben
Különös vendég látogatott Magyarországra. A ZSSK nosztalgiaőzöse – talán mondhatjuk így – egyik legszebb gőzmozdony, a 498 104-es jutott el Budapestre és nem kisebb feladatot kapott, minthogy továbbítsa az Orient Expressz szerelvényének egy részét – az étkezőkocsikat – Budapest-Nyugati és Rákosszentmihály között.
Hét vasúti járatpár visszaállítását kezdeményezi Balassagyarmat
Balassagyarmat azt javasolja, hogy a június 15-étől életbe lépő új vasúti menetrendbe kerüljön vissza hét vasúti járatpár – mondta az MTI-nek Medvácz Lajos (Fidesz) polgármester pénteken.
Vita az alagútról
Nem csitulnak a viták a müncheni „2. Stammstrecke” kapcsán. Bár a tartományi miniszterelnök nem javasolja az alagút megépítését, a közlekedési miniszter viszont szükségesnek látja. A szaktárca vezetője úgy látja, hogy kompromisszumos megoldás kell – alagúttal.
Jönnek az újak
Lassan megérkezik Ebeswaldéba az összes megrendelt Solaris. Immáron a 061-es pályaszámot viselő trolibusz is a Berlin melletti településen van, tudatta az üzemeltető, a Barnimer Busgesselschaft mbH.
Nosztalgia-búcsú
Bár a repülőtér költöztetése csúszik, a közlekedésbarátok mégis elbúcsúztatják a tegeli repülőteret. A neves légikikötő és a város tömegközlekedési kapcsolatát mindvégig csak a buszok jelentették, bár régóta tervezték, hogy talán egyszer metróval is elérhető le az Otto Lilienthalról elnevezett repülőtér.
2012. 05. 10.
NFM: Dávid Ilona veszi át a MÁV Zrt. irányítását
Dávid Ilona, a GYSEV leköszönő vezérigazgatója lesz a MÁV Zrt. igazgatóságának elnöke péntektől – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) csütörtökön.
A ČD is PESÁ-t vett
Elkészült a cseh vasút első PESA motorvonata. Érdekes módon, a ČD nem (csak) hazai járműveket vesz, hiszen most Lengyelországból érkezik 31 ikermotorkocsijuk.
Jön a mobiltelefonos vonatjegy!
Bár a MÁV kommunikációs csapata hallgat – hiába, ez nem egy közbeszerzési roadshow –, azért lehet tudni, hogy hamarosan ismét bővül a MÁV-START elektronikus jegyrendszere. Nevesül: jön a mobiltelefonos vonatjegy!
Továbbszolgálók
Sok szó esett már a GYSEV motorvonat-beszerzéséről, mozdonybérletéről, a Schilierenek megújulásáról e lapokon. Azonban annál kevesebbet beszéltünk a vasúttársaság néhány másik járművéről, pedig ezekről sem szabad megfeledkeznünk. Vajon szolgál még Bh vagy éppen Ap a GYSEV-nél?
Később nyitnak
Már az év eleje óta érvényben van, de most derült fény a DB AG új utasítására, ami szerint a távolsági forgalomban közlekedő vonatok mozdonyvezetői csak később, a vonat teljes megállása után engedélyezhetik az ajtónyitást. Ez azt jelenti, hogy a vonat megállása után csak 5-6 másodperccel nyithatók a személykocsik ajtajai. Csak egy csoportnak nem szóltak: az utasoknak.
2012. 05. 09.
Irányított utasáramlás
A bécsi metró forgalmas állomásain már többször kísérleteztek azzal, hogy valamiképpen rávegyék az utasokat, hogy ne az érkező szerelvények ajtajában tömörülve akadályozzák az utascserét. Előbb sárga jelzésekkel próbálkoztak, de most új módszert találtak ki a Wiener Liniennél.
A főpályaudvarról a reptérre
Amíg a MÁV-START-nál a Bécs és a schwechati reptér közötti kapcsolatra a Postbus járatát ajánlgatják, addig az ÖBB-nél nekifogtak a reptéri vasútvonal és az Ostbahn kapcsolatát biztosító vasúti pálya építésének.
Múlóban a válság
Úgy tűnik, lassan sikerül kilábalni a válságból. No nem a világgazdasági válságból, hanem csak a berlini gyorsvasút kríziséből. A 2009 óta húzódó nehéz időszaknak lassacskán vége lehet, mégpedig hamarosan, egészen pontosan június 4-én.
2012. 05. 08.
Fónagy: a szolgáltatási színvonal és a fizető utasszám növelése a megoldás a közösségi közlekedés problémáira
A fizető utasszám növelésében, illetve a szolgáltatási színvonal emelésében látja Fónagy János a közösségi közlekedés átalakításának célját.
Hosszabbodik a kettes metró
Ahogy 2010. október 2-án ígérték: jövőre, azaz 2013-ban már utazhatunk a 2-es számmal jelzett metróvonal új szakaszán, amelyet gőzerővel építenek. Igaz, nem minden állomás készül el teljesen, hiszen még emlékeznek egy korábbi bővítés fiaskójára. Jegyezzük azonban meg: Bécsben járunk, az osztrák fővárosban.
BER: Csúszik az átadás
Csúszik a berlini Willy Brandt repülőtér átadása – jelentették be Berlinben. Eredetileg június 3-ától vette volna át a régi schönefeldi és tegeli repterek szerepét az új légikikötő, azonban a tűzvédelmi és biztonságtechnikai engedélyek hiánya miatt csak később nyitják meg a német főváros új légikikötőjét.