2012. 04. 01.

Visszatérnek a „Stockbusok”

Hosszú évtizedes szünet után visszatérnek az emeletes buszok az osztrák fővárosba. Ezúttal azonban nem a belvárosban, hanem a külső területeken veti be a Wiener Linien az új járműveket.





Legutóbb 1991-ben láthattunk emeletes buszt az osztrák fővárosban menetrend szerinti forgalomban. Akkor a forgalmas 13A viszonylatról búcsúztak el a Gräf & Stift DDH 200-asok. A legendás, ám nem túl sikeres emeletes kocsikból azért maradt hírmondó, legalábbis a nosztalgiaflottában – szerepeltek is a 2007-es Tramwaytagon, amit rendhagyó módon a leopoldaui buszgarázsban tartottak. A „Stockbus” – ahogy a bécsiek nevezik az emeletes buszt – történet itt talán véget is ért volna. Ám 2011 során úgy döntettek, mégis lehet létjogosultsága a két szintes járműveknek. 
A nosztalgiaflottában jeleskedő DDH 200-as a leopoldaui buszgarázsban tartott 2007-es Tramwaytag idején
(fotó: Halász Péter)

A Wiener Linien választása bátor döntés volt mindenesetre: ugyanis a társaság az MAN Lion's City DD-kre szavazott, amelyekkel az utóbbi időben viszonylag sok gondja volt a BVG-nek, mind eddigi egyedüli megrendelőnek. Különösen az első tengellyel voltak bajok, de az osztrákoknak már a megfelelően módosított konstrukciót szállítják. A járművek gyártásának jogát – licenszmegállapodás alapján – a Gräf & Stift birtokolja, így e márkajelzéssel állnak forgalomba a kocsik, hiszen a neves gyártó végzi az összeszerelésüket is.
A prototípus egy bemutatómenet során a 25A viszonylat vonalán
(forrás: Fanpage der Wiener Linien)

A Wiener Liniennél már megkezdte a próbaüzemét az első, osztrák igények szerint átalakított autóbusz. A sorozat prototípusaként az összes szóba jöhető vonalon felbukkanhat a jármű – többek között zsúfolt, csuklós buszokkal közlekedő 11A és 11B, 25A valamint 48A vonalakon tervezik bevetni a nagy kapacitású járműveket.
Többek között a 48A viszonylaton is felbukkanhat a prototípus kocsi. Hamarosan pedig ki is váltja a csuklósokat a baumgarteni vonalon. A képen a baumgarteni végállomásra érkezik egy kocsi a belváros, a Dr.-Karl-Renner-Ring felől

Az első sorozatjármű várhatóan ez év őszén áll forgalomba és a teljes, ötven darabos flottát egy év alatt szállítja le az MAN.
Vélhetően egyébként ezek lesznek az utolsó, folyékony földgázzal hajtott járművei a gyártónak, ugyanis a hírek szerint leáll az ilyen erőforrások gyártásával a német cég. A Wiener Linien pedig keresi a környezetet kevéssé terhelő, ám kiforrott hajtási megoldásokat, hogy idővel ezt vezethesse be – ennek jegyében vetették tartós teszt alá például az ugyancsak az MAN-től érkezett hibridhajtású tesztbuszt, amelyet az 57A jelzésű busz vonalára osztottak be állandó jelleggel.
Hibrid tesztbuszok az 57A busz vonalán 
Berlinben sikeres az új emeletes busztípus: még ha időnként akadnak is vele műszaki gondok, az utasok szeretik
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter