Nem csak kishazánkban nem szereti a politika a mellékvonalakat. A nagy bezzegországban, Németországban sincs ez másképpen: 1990 óta megannyi mellékvonal tűnt el az egykori NDK területéről és a folyamat most is folytatódik. Igaz, a német civilek eredményesebben tiltakoznak.
Idehaza úgy vannak vele, hogy annyira azért nem akarnak Kóka János nyomdokába lépni a kormánypárti politikusok, így csak ellehetetlenítik, de nem zárják be mellékvonalakat. Elmondhatják, hogy milyen tuti srácok ők, hiszen a vonal megmarad, nem zártak be egyet sem. Csak kár, hogy éppen nem lehet semmire sem használni az idióta menetrend miatt. A civil szervezetek pedig hallgatnak, s a korábban oly nagy hanggal asztalt verő VEKÉ-től is csak egy megkésett közleményre futotta.
Más a helyzet azonban Németországban. Brandenburg tartományban hét vasúti szárnyvonalon szűnne meg a forgalom. A tartományi közlekedési miniszter, Jörg Vogelsänger a szövetségi támogatások csökkentésével indokolta a regionális forgalomban szerepet játszó vonalak megszüntetését.
Veszélyben a brandenburgi mellékvonalak – a 2014-től megszűnő szövetségi támogatás miatt felülvizsgálja a tartomány, hogy melyik vonalak működtetése szükséges egyáltalán a jövőben. A Berlin-környéki vonalak jellegzetes járműve a Stadler-féle RegioShuttle. Itt éppen a Pringitzer Eisenbahn színeiben pompázó jármű készülődik Berlin-Lichtenberg pályaudvarán Templin felé
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
A Pro Bahn nevű civil szervezet azonban nemtetszését fejezte ki a tervezett lépések kapcsán. A nevükben nyilatkozó Winfried Wolf úgy fogalmazott: évek óta folyamatosan emelkedik a regionális vasúti járatokon az utasok száma. Ráadásul megfelelően összehangolt menetrendekkel még több utast lehetne az autókból a vonatokra ültetni.
De nem csak ők tiltakoztak. Számos helyi civil szervezet is ringbe szállt a saját vasútvonaluk megmaradása érdekében. A „Streckenerhalt OE 63” nevű civil kezdeményezés keretében például az Eberswalde–Joachimsthal közötti vaspálya megmentéséért küzd – úgy tűnik, sikerrel. A környék idegenforgalomban érdekelt vállalkozásai is támogatásukról biztosították a civileket, hiszen nekik is érdekük az OE63-as számmal jelzett vasúti viszonylat megmaradása.
Ráadásul nem csak a meglévő vasútvonal megmaradásáért küzdenek, hanem szeretnék, ha újraindulhatna a forgalom a 2006-ban felhagyott Joachimsthal–Templin vasútvonalon is. A környékbeli vendéglátóhelyek tulajdonosai is támogatják a civilek küzdelmét.
Az OE60-as viszonylat ugyan megmaradna a tervek szerint – Eberswalde és Frankfurt an der Oder között ingázik a járat –, de több vicinális esélyes a megszüntetésre. Magyarics Zoltán felvétele Werbig megállónál készült az Odera partjára tartó vonatról
A felmérések szerint naponta legalább 120 ingázó használja a vasutat. A civilek szerint egy jobb menetrenddel még vonzóbbá tehető a vasúti közlekedés: jelenleg 27 percet kell várni Eberswaldében a Berlin felé továbbmenő vonatra – ezt csökkentve biztosan többen szállnának vonatra, mondják a civilek.
De nem csak itt tiltakoznak a helyiek a vasúti közlekedés megszüntetése ellen. A Frankfurt an der Oder és Königs Wussterhausen közötti mellékvonal személyszállítása is veszélyben van. A szintén az ODEG által üzemeltetett személyvonatok megszüntetését vetette fel a tartományi kormányzat. Az érintett települések természetesen tiltakoznak. Indoklásuk szerint a vonatok megszüntetése jelentős mértékben növelné a közúti forgalmat. Ez pedig a növekvő károsanyag-kibocsátás miatt nem éppen előnyös lépés lenne. Ráadásul erről a területről is sokan ingáznak Berlinbe, így a megnövekvő gépkocsiforgalom a német főváros gondjait is növelné.
Az ODEG járata Frankfurt an der Oder pályaudvarán. Az Eberswaldéból érkező vonatok mellől eltűnnének a hasonló, Königs Wusterhausen felől érkező járatok
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A hírek szerint a tiltakozások hatására megvizsgálják a vonalak megmaradásának lehetőségét – ami a civilek szerint azt jelenti, hogy van remény a vasúti forgalom megmaradására. A felmerült lehetőségek között egyébként megtalálható az az ötlet is, ami szerint vonalak nem szűnnének meg teljesen, de jelentős járatritkításokkal kell szembesülni a vasutat választóknak.
A mostani mellékvonali terveknek még egy érdekes vetülete van. Nevesül az, hogy a közlekedési szövetség, a VBB nemrégiben írta ki az üzemeltetési pályázatot a brandenburgi mellékvonalakra, közöttük számos olyan van, amelyen most megszüntetné a forgalmat a tartományi kormányzat. Az érdeklődő pályázók, legyen szó a mostani üzemeltetőkről vagy új versenyzőkről így aligha fognak egymásra licitálni az évi 4,9 millió vonatkilométert tartalmazó csomagok esetében. Az üzemeltetési pályázatot egyébként két csomagban írta ki a VBB és 2014 decemberétől tíz évre nyerheti el a működtetés jogát az új szolgáltató.
A mostani mellékvonali terveknek még egy érdekes vetülete van. Nevesül az, hogy a közlekedési szövetség, a VBB nemrégiben írta ki az üzemeltetési pályázatot a brandenburgi mellékvonalakra, közöttük számos olyan van, amelyen most megszüntetné a forgalmat a tartományi kormányzat. Az érdeklődő pályázók, legyen szó a mostani üzemeltetőkről vagy új versenyzőkről így aligha fognak egymásra licitálni az évi 4,9 millió vonatkilométert tartalmazó csomagok esetében. Az üzemeltetési pályázatot egyébként két csomagban írta ki a VBB és 2014 decemberétől tíz évre nyerheti el a működtetés jogát az új szolgáltató.
Halász Péter