2012. 04. 02.

Vége a csehszlovákoknak

Április 1-jén hivatalosan is elbúcsúztak a KT4D típusú villamosok a Berlin melletti Schöneiche villamosüzemétől. A Schöneiche-Rüdersdorfer Straßenbahn állagából 20 év után búcsúznak a csehszlovák gyártású szerelvények.




Húsz esztendeje, 1992-ben vette állagba az első rövid csuklós villamost a Schöneiche-Rüdersdorfer Straßenbahn, az SRS. Az egykori cottbusi 17-est további hét társa követte 1994-ig, részben forgalmi kocsiként, részben alkatrészként használták őket a méteres nyomtávolságú üzemben.
Az SRS megmaradt KT4D-je és a később érkezett KTNF6-os kocsik ötletes festést kaptak

A friedrichshageni S-Bahn-megálló közelében lévő hurokvégállomáson pihen a 22-es pályaszámú Tátra

A kocsi elején és hátulján is jellegzetes schöneichei és rüdersdorfi építményeket láthatunk. A különleges rajzokat kézzel készítették

A kocsik közül a 18, 21 és 22 pályaszámú járműveket 1995-1996 között felújították, a többi járművet a még használható alkatrészek kinyerése után 2000 és 2008 között elbontották. Az elmúlt évek során a 18-as és a 21-es számú kocsit is leállították végül és mára már csak a 22-es pályaszámú maradt meg forgalmi járműként – jobbára tartalékként szolgált.
Utóbb már csak tartalék volt, 2009-ben azonban kis szerencsével találkozhattunk a 22-essel vonalon is. A képen éppen a rüdersdorfi végállomásról indul vissza a kocsi a friedrichshageni S-Bahn-megálló felé

Az SRS az 1990-es évek második felében a heidelbergi villamosüzemtől több, 1964 és 1973 között gyártott GT6Z típusú DÜWAG-villamost vásárolt, ezek közül ma hat van szolgálatban. A nyugat-német járművek előnye a KT4D-kkel szemben, hogy kétirányúak. Bár mindkét végállomásán hurokban fordul a közlekedési szövetségben 88-as számot viselő járat, azonban operatív intézkedések idején előnyösek a kétirányú kocsik, lévén a vonalközben nincs hurokvágány, fordításra alkalmas delta pedig csak a kocsiszínnél van.
Az SRS heidelbergből vásárolt öregebb kocsik az 1990-es években. A járművek előnye, hogy vágányzár esetén is fenn lehet tartani velük a forgalmat, a nyílt vonalon is meg tudnak fordulni

2011 októberében pályafelújítás miatt két szakaszban közlekedett a 88-as villamos, itt is a heidelbergi kocsik szolgáltak, a KT4D egyirányú kivitele miatt nem lett volna esélyes résztvevő a forgalomban

Az SRS azért a ČKD villamosaitól nem búcsúzik el végleg: 2009 végén Cottbustól vásároltak egy alacsonypadlós középrésszel kiegészített, kívül-belül modernizált KT4-est, amelyek a felújítás és átalakítás óta a KTNF6 típusjelzést viselik. Az egykéhez 2011 során egy másik kocsi is csatlakozott.
Az SRS a KT4-esek hivatalos búcsúmenetét 2012. április 1-jén tartotta.
A hírek szerint az utolsó kocsik, azaz a leállított 18-as és 21-es, valamint a 22-es iránt is érdeklődik Lvov városa, akik megvennék a tujákat, ott ugyanis a nyári labdarúgó EB miatt szükség van minden járműre és ezekkel a kocsikkal is bővíteni kívánják a szurkolók rendelkezésére álló kapacitást.

Az új szerzemény, az egyik egykori cottbusi KTNF6 immáron schöneichei színekben a település központjában lévő villamos-autóbusz átszállópontnál. Érdekesség, hogy a kocsi eredetileg – és szintúgy később érkezett társa – egy ideig még a cottbusi színterv szerint festve szolgált
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.