2012. 04. 27.

Szertefoszló cseh álmok

A Deutsche Bahn AG a jövőben nem a cseh állami vasúttársasággal, a ČD-vel kíván együttműködni. A hírek szerint a Prága–Hamburg viszonylaton például a Student Agency vasúttársaságával, a RegioJettel kooperálnának. Ráadásul lehet, hogy mégsem vesznek Railjetet sem a csehek – pont eme lépés miatt.



A jövőben a Student Agency vasúttársasága, a RegioJet lesz a DB AG partnere a Csehországból érkező hírek szerint. A prágai állami cég megsértődni látszik, azonban a DB AG cáfolta: nem működnek együtt kizárólag egyetlen szolgáltatóval sem most, sem a jövőben. Azonban azt nem tagadják, hogy tárgyalásokat kezdeményeztek a RegioJet képviselőivel arról, hogy milyen formában látják lehetségesnek a felek az együttműködést a Prága–Drezda–Berlin–Hamburg útvonal nemzetközi forgalmában. Többet azonban egyik fél sem kívánt elárulni.
A ČD 371 002-ese a Hamburgból Budapestre tartó EC 175 „Jan Jesenius” élén Drezdában. Hamarosan történelmi értékű kép lesz ez a 2008-as felvétel?

A DB AG 101 096-osa egy Prágába tartó EC élén indul Berlin-Gesundbrunnenből. A kocsikat a ČD adja – vajon meddig?
(fotó: Magyarics Zoltán)

A németek lépése nyomán kérdéses, hogy milyen mozdonyokkal közlekednének a vonatok Prága és Drezda között? Elvileg lehetőség van arra, hogy az ÖBB 1216-osai továbbítsák a szerelvényeket, hiszen a csehországi 3 kV-os egyenáram és a 15 kV 16,7 Hz-es váltóáram is éppúgy megfelelő számukra, ráadásul 120 km/h-nál gyorsabban is tudnak közlekedni és engedélyük van mindkét országban a vasúti forgalomban való részvételre. A DB AG-nak viszont jelenleg csak tehervonati gépei vannak, amelyek egyenáram alatt is tudnak működni, ezek a saját tulajdonú, Škoda-gyártmány 180-as és a Siemens ES64F4 típusa, a 189-es sorozat. Emellett a Berlin és Lengyelország közötti forgalom számára bérel néhány TRAXX F140MS-t a DB Fernverkehr. Igaz, jelenleg a RegioJet sem rendelkezik megfelelő vontatójárművel, hiszen ők az Olaszországból (vissza)vásárolt Škoda-géppekkel dolgoznak, amelyek az államvasúti 162-esekkel azonosak és csak egyenáramról képesek működni.
A DB AG 180-asai csak 120-as tempóra alkalmasak. A Drezdából Pozsonyba (és közvetlen kocsikkal Budapestre) közlekedő megboldogult Galileo Galilei EN élén pihen a DB AG 180 013-asa Drezda főpályaudvarán 2007 őszén

 A cseh rokonság, a 371-es sorozat felújítása óta akár 160 km/h-val is roboghat. A 371 005-ös 2010. szeptember 18-án a még DB-kocsikból álló, Budapestről Hamburgba tartó EC 174-essel érkezett Drezdába és hamarosan átadja helyét a német vasút gépének
(fotók: Halász Péter)

A német fél azon döntése, hogy nem a ČD-vel működik együtt e viszonylaton, dugába döntheti az államvasút ama álmait, miszerint az ÖBB-nek nem kellő tizenhat Railjet-szerelvény segítségével magas szintű szolgáltatást nyújtó vonatokat indítsanak ezen a viszonylaton, ahogy arról a RegionalBahn elsőként hírt adott magyar nyelven.
Igaz, a Railjet-vonatok vásárlása egyébként is erősen kérdéessé vált. A ČD igazgatósága ugyanis arról tárgyal, hogy visszalépjen-e az üzlettől? A közlekedési minisztérium ugyanis a belföldi forgalom számára vásárolna új kocsikat abból a pénzből, amit a Railjet-vonatok beszerzésére fordítanának.
Már a színterv is meglenne – hiába dolgoztak a dizájnerek?
(grafika: ČD)

A tavaly szeptemberben aláírt kontraktus szerint 5 milliárd korona, mintegy 200 millió euró, azaz napi árfolyamon közel 57,5 milliárd forintért vásárolná meg a ČD az ÖBB által le nem hívott 16 Railjet-szerelvényt a Siemenstől. Azonban a szerződés ellen tiltakoztak a hazai járműgyártók is, így a Škoda is, akik úgy gondolják, hasonló célra hazai üzemekből is vásárolhatna a ČD vasúti járműveket. Emellett kifogásolták, hogy pályáztatás nélkül vásárol járművet a cseh vasút, holott az ÖBB is szigorú tender alapján döntött annak idején a Railjet-szerelvények beszerzéséről.
Egyedül maradhatnak az osztrák Railjetek – a ČD egyedül nem tudja megvenni a rendelkezésre álló 16 szerelvényt a Siemenstől. Ráadásul még mozdonyt is kellene venniük hozzá, a szerződés a vontatójárműre nem terjed ki
(fotó: Magyarics Zoltán)

A tiltakozás jó eséllyel célt ért tehát, ugyanis a szaktárca nem ad pénzt a járművek beszerzésére, a ČD önmaga – bár jobb gazdasági helyzetben van, mint mondjuk öt éve – képtelen finanszírozni ezt a projektet. Ráadásul megfelelő mozdonynak is híján vannak, így kétséges, mire tudnák használni a tizenhat, egyenként hét kocsis, fix egységet képező ingavonati szerelvényt. Ugyanis további 50-100 millió korona, azaz 5,8-11,6 milliárd lenne a mozdonybeszerzés még, ha esetleg a gépeket a Škodától rendelik, azaz a 380-as sorozatú járművekben gondolkodnak a prágai vezérigazgatóságon.
Mindezek alapján tehát úgy tűnik, hogy a ČD-Railjetek rövid története még azelőtt befejeződött, hogy igazán elkezdődhetett volna. A dolog igazi vesztese pedig a Siemens, aki talán megpróbálja máshol eladni a nyakán maradó szerelvényeket.

Halász Péter