2012. 04. 10.

Sűrítenek?

Könnyen előfordulhat, hogy lassan megoldódik a berlini S-Bahn-hálózat személyzethiány okozta problémája. Legalábbis a DB AG alighanem ezt reméli, ugyanis hamarosan huszonhét friss vizsgás mozdonyvezető kezdheti meg a szolgálatot az egyenáramú, harmadik sínes hálózaton.




Várhatóan még április folyamán hosszú távra megoldódik a személyzethiány kérdése – jelentette be diadalittasan az S-Bahn Berlin GmbH. A gyorsvasutat üzemeltető DB-leány ugyanis 27 új mozdonyvezetőt állít szolgálatba. Így a járművezetésre jogosított emberek jelenlegi 951 fős létszáma tovább bővülhet.
Azonban álljunk meg néhány szóra! Nemrégiben még arra figyelmeztettek a szakszervezetek és maga az S-Bahn Berlin GmbH is azt mondta, hogy a január eleji 910 fős létszám mintegy ötvennel kevesebb, mint amennyi kellene a teljes üzemhez. Ehhez képest most 978 főre bővül a létszám, így valóban többen lesznek, mint amennyire szükség van mindenképpen. Azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, amit már nem csak Berlinben, hanem Münchenben is érezni lehet: hatalmas a fluktuáció ebben a munkakörben.
Ismét több járművezetőt állít szolgálatba a berlini S-Bahn. Vajon meddig marad meg a teljes üzemhez szükséges létszám? A munkakörülmények nem a legjobbak, a legkevésbé vonzó tevékenység a „ZAT”, azaz a járművezető általi vonatindítás. Ilyenkor a peronról kell figyelni az utascserét és az ajtók bezáródását – ez egy menet alatt több mint húsz állomást is jelenthet

A mozdonyvezetők az alacsony fizetések és a munka nem megfelelő ellentételezése (nem csak pénzbeni ellentételezést értve ez alatt) miatt inkább váltanak és magántársaságoknál keresnek munkát. Ezek jobban megfizetik őket és sokkal jobbak is a munkakörülmények a hírek szerint. Pont ez volt a probléma Berlinben is, így könnyen elképzelhető, hogy a mostani létszámnövekedés csak átmenetileg oldhatja meg a problémákat.
Ahogy Bajorországban, úgy Berlinben is az lenne a célravezető, ha rendeznék a járművezetők fizetéseit. Münchenben 200-250 eurót, a fizetés egy tizedét kellene hozzácsapni még a járandósághoz és a vezérek örömmel maradnának a DB AG kötelékében. Hasonló összegekről beszélhetünk Berlinben is.
Vonatíndítást végző mozdonyvezető a Ringbahnon, Jungfernheide megállóban. Egy kör alatt itt is tíznél több helyen kell kimennie a fülkéből, mert a szabályok ezt írják elő és nincs állomási térfőnök, aki elvégezné ezt a munkát
(fotók: Halász Péter)

Visszatérve a német fővárosba: Peter Buchner, az S-Bahn Berlin üzletvezetője beismerte: későn cselekedtek a személyzethiány kapcsán. Először – 2009 óta folyamatosan – a technikai problémák elhárításán dolgoztak, a személyzeti kérdésekre a menedzsmentnek csak most jutott ideje, akkor, amikor már baj van. Pont emiatt is áll fenn az a helyzet, hogy az S-Bahn a közszolgáltatási szerződés keretében megrendelt szolgáltatásnak csak a nyolcvan százalékát képes teljesíteni – ami viszont meglehetősen nagy bevételkiesést jelenthet a társaságnak.
A létszámkérdéshez már csak egy adalék: nem is olyan régen a DB AG első embere, Rüdiger Grube még száz új mozdonyvezetőt ígért...

Halász Péter