2012. 04. 12.

Összekötötték

Rohamtempóban épül a leendő bécsi főpályaudvar. Április elején a pályaépítők bekapcsolják az átmenő vágányokat az osztrák vasúti hálózatba, immáron nem ideiglenes vágányokon lehet megközelíteni a leendő vasúti csomópontot. A decemberi menetrendváltástól pedig már forgalomba is helyezik a létesítményt – igaz, csak részlegesen.


Egyre közeledik a határidő, így haladni kell a bécsi főpályaudvar építésével. Az ÖBB pályaépítő munkásai nem is sokat gatyáznak, április elején elkezdték a vágányok bekötését az ÖBB hálózatába. A főpályaudvarra vezető vágányokat már lefektették, összesen 16 kilométernyi sínpár és 64 váltó került az egykori tárolóvágányok helyére.
A mostani ideiglenes összekötésnek alig négy hónapja van hátra. Az Ostbahnhof peronjai mellett zötyögő vonatok augusztus 6-ától járnak majd a Hauptbahnhof érintésével – egyelőre megállás nélkül. A személyforgalom a decemberi menetrendváltástól indul majd be, ekkor kerül át a Hauptbahnhofra a Südbahnhof utolsó maradékaként szolgáló Südbahnhof (Ostbahn) forgalma. Decemberben azonban még csak részleges üzem lesz: összesen négy vágány áll majd rendelkezésre. A vonatok tárolását a közeli Wien Matzleinsdorfban oldják meg.
Érdemes megjegyezni, hogy a pályaudvar szinte készen van – nyilván a kapcsolódó létesítmények hiányoznak még –, pedig tavaly augusztusban még a nem látszott semmi például a perontetőből sem.
Írásunkat Magyarics Zoltán 2011. június 17-én, az építkezés nyílt napján készült képeivel illusztráltuk

Az új főpályaudvar teljes üzeme a 2014 decemberi menetrendváltással indul – ekkortól használják majd élesben az új Westbahnra vezető Lainzer Tunnelt és lehetőség adódik a schwechati repülőtér távolsági forgalmának beindítására is. Azonban a Schwechat és Gramatneusiedl közötti összekötővágány építésére még várni kell, így a budapesti Railjetek egyelőre nem mennek be a bécsi légikikötőbe.
Az egykori Südbahnhof helyén épülő új városrész átadása várhatóan 2015-re tolódik a jelenlegi számítások szerint.

Halász Péter