2012. 04. 25.

NFM: buszbérlettel vonaton huszonegy vasútvonalon

Egyetlen bérlettel utazhatnak vonaton és autóbuszon is az áprilisi menetrendi változásokban érintett huszonegy vasútvonal mentén élők május elsejétől, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kezdeményezése alapján a MÁV-START a vonatai által érintett 197 település közötti utazásra jogosító buszbérleteket is elfogadja a jövő hónaptól.

Az NFM közleménye szerint a huszonegy vasútvonalon bármely két település között érvényes buszbérlet a vonatokon is használható azonos viszonylaton. A bérletelfogadással az utasok egyetlen utazási okmánnyal vehetik igénybe a menetrendi összehangolás eredményeként kialakult helyközi vasúti és autóbuszos szolgáltatásokat. A nagyvárosokkal is számolva e lehetőség több mint másfélmillió lakos számára jelent olcsóbban elérhető, bővülő kínálatot.
A személyszállító vasúttársaság az Esztergom–Komárom, Székesfehérvár–Komárom, Csorna–Pápa, Zalaszentiván–Nagykanizsa, Zalaegerszeg–Rédics, Székesfehérvár–Sárbogárd, Sásd–Komló, Dombóvár–Bátaszék, Diósjenő–Balassagyarmat, Balassagyarmat–Ipolytarnóc, Eger–Szilvásvárad, Nyékládháza–Tiszapalkonya, Abaújszántó–Hidasnémeti, Tiszafüred–Karcag, Nyíregyháza–Nyírbátor, Mátészalka–Csenger, Mezőhegyes–Újszeged, Mezőhegyes–Battonya, Csengele–Szeged, Lakitelek–Kunszentmárton és Szentes–Orosháza vasútvonalakon fogadja el az autóbuszos szolgáltatók által kiadott bérleteket. A huszonegy vonalon a közelmúltban elvégzett utasforgalmi felmérés szerint naponta mintegy hatezren utaztak.
A vasúti vonalszakaszokon a jelenlegi menetrend szerint, közlekedési napoktól függően összesen 110-120 járat áll rendelkezésre. A buszok száma a teljes viszonylaton legalább kettő-négyszerese a forgalomban meghatározó szakaszokon pedig akár öt-tízszerese is lehet a vonatokénak.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium középtávon országosan egységes, átjárható elektronikus jegy- és bérletrendszer bevezetését tervezi. Az alkalmazás jogszabályi alapfeltételeit a napokban elfogadott személyszállítási törvény megteremtette.
Sajtóértesülések szerint a bevételek elszámolása nem közvetlenül történik majd a társaságok között, hanem a közszolgáltatási szerződések keretében nyílik lehetőség. Az átjárás ráadásul nem kölcsönös, a vasúti bérleteket nem fogadják el a Volán-társaságok. Így tehát az utasok pénze a Volánokhoz kerül, amiből a MÁV-csoport jó eséllyel egyetlen fillért sem lát majd, csak fuvarozza – ingyen – a buszt választó utasokat.

MTI, RegionalBahn.blogspot.com