Nem lesz második gyorsvasúti alagút Münchenben. A hírek szerint a „2. Stammstrecke” tervét fel fogják adni, legalábbis ha lehet hinni Horst Seehofer tartományi miniszterelnök minapi kijelentésének. A civilek üdvözlik a tervek ejtését.
Tizenegy esztendő után úgy tűnik, végleg elfejetődhet a müncheni „2. Stammstrecke” terve. Horst Seehofer, a Bajor Szabadállam miniszterelnöke a minap úgy nyilatkozott, hogy a nem tisztázott financiális háttér miatt le kell állítani a tervezési folyamatokat. Mint az kiderült, 2001 óta érdemi közlekedésfejlesztési beruházásra nem jutott pénz az S-Bahn tekintetében, ugyanis München városa szinte minden ilyen forrását az előkészítési munkákba ölte.
A Pro Bahn civil szervezet üdvözölte a döntést: szerintük számos apró korrekcióval jelentős mértékben lehetne javítani a közlekedés körülményein. Egyik ilyen Laim állomás kapacitásbővítése és a pasingi állomásfej átépítése.
Nem lesz több S-Bahn-alagút Münchenben, – egyelőre – az 1972-ben megnyitott Stammstrecke marad az egyetlen, város alatt átvezető nagyvasúti alagút. Ennek a Marienplatz állomásán pihen az S8-as viszonylat Herrsching felé tartó szerelvénye
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A civilek javasolják továbbá, hogy Johanneskirchen és Daglfing között épüljön külön vágány a tehervonatok számára, valamint több összekötővágány létesítését is célszerűnek látják. Szerintük az ilyen helyi szintű beavatkozásokkal jelentős mértékben „komfortosítható” a város gyorsvasúti forgalma.
A civil szervezet emellett a tervezési munkák átláthatósága mellett is kiáll, egységes alapelveket és nem ötletszerű beavatkozásokat kérnek a jövőben.
Eközben Martin Zeil, Bajorország közlekedési minisztere a szövetségi állam, a tartomány, a város és a vasút képviselőinek bevonásával tanácskozást javasolt. A szakminiszter elutasítja a „B-terveket”, szerinte a „2. Stammstrecke” nélkül gyakorlatilag összeomolhat München közlekedése.
A „2. Stammstrecke” ideája számos vita forrása volt az elmúlt években. A tervek abban egységesek voltak, hogy a meglévő, a város alatt átvezető, a Hauptbahnhof és az Ostbahnhof közötti alagút kifejezetten terhelt: csúcsidőben 2-3 percenként követik egymást a nagyvasúti S-Bahn-szerelvények. A Pasingtól a Hauptbahnhof és a Marienplatz érintésével az Ostbahnhofig vezető alagútba került volna át több gyorsvasúti viszonylat, így szabad kapacitásokat teremtve az 1972-ben megnyitott régi S-Bahn-alagútban.
Eközben Martin Zeil, Bajorország közlekedési minisztere a szövetségi állam, a tartomány, a város és a vasút képviselőinek bevonásával tanácskozást javasolt. A szakminiszter elutasítja a „B-terveket”, szerinte a „2. Stammstrecke” nélkül gyakorlatilag összeomolhat München közlekedése.
A „2. Stammstreckével” bővített vonalhálózati térkép – a tervek most egy időre biztosan az asztalfiókba kerülnek
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
Halász Péter