Nagyobb lehet a baj a berlini gyorsvasúton, mint az eddig gondoltuk. Előbb a járművek okoztak fejtörést, majd a személyzethiány miatt nem tudták teljesíteni a megrendelt szolgáltatást. Lehet, hogy most egy újabb időzített bombára bukkantak?
A sajtóban megszellőztetett hírek szerint rendkívül rossz állapotban vannak a berlini gyorsvasút jelzőberendezései. A forgalomirányító rendszerek és a biztosítóberendezések felújítása nem tűr halasztást és a jelenlegi toldozás-foltozás helyett átfogó rekonstrukcióra lenne szükség. Furcsán hangzik ez, ugye? Főleg annak fényében, hogy húsvét környékén hosszadalmas vágányzár keretében váltották le az Ostringen (Schönhauser Alle–Neukölln/Baumschulenweg) az NDK idején telepített biztosítóberendezéseket.
Az Ostkreuz térségében cserélik a biztosítóberendezést, de a pontszerű beavatkozások helyett átfogó felújítási programra lenne szükség
Pedig így van, a biztosítóberendezések háromnegyede több mint húsz esztendős. A szükséges felújításra pedig 1,5 milliárd eurót kellene költeni – ez hozzávetőleg 442,5 milliárd forintot jelent.
Az S-Bahn Berlin GmbH sajtósai a közvélemény megnyugtatására azonban közölték: 2012 és 2016 között 720 millió euró (212,4 milliárd forint) áll rendelkezésre az infrastruktúra felújítására. Csak halkan tesszük hozzá, hogy ebben nem csak a forgalomirányító rendszerek, hanem a pálya és a kapcsolódó létesítmények is beleértendők.
A járműoldali hibák jelképe az S-Bahn-pótló S-Bahn-szerelvény. A nagyvasúti vágányokon közlekedő mentesítővonatokkal próbálták a Stadtbahnról kiesett kapacitást pótolni 2009-ben több alkalommal is
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A tavaly decemberi biztosítóberendezési hiba, ami miatt szinte a teljes hálózaton leállt a forgalom, nem kecsegtet túl sok jóval. Bár a Deutsche Bahn fogadkozik, hogy Isten bizony, többet nem lesz ilyen, szakértők nem tartják kizártnak az újabb részleges, vagy teljes leállást sem a forgalomirányító rendszerek elöregedése miatt. Erre utal, hogy számos esetben ilyen-olyan biztosítóberendezési hiba miatt nap mint nap fordulnak elő kisebb-nagyobb forgalmi zavarok.
Szakértők jelzik: nem csak egy-egy fontosabb projektnél, pontszerűen beavatkozva a rendszerbe kellene rendet tenni, hiszen számos olyan vonalrész van, amihez nem nyúltak a város és Németország újraegyesítése utáni nagy felújítási kampány óta – ennek pedig lassan már bőven tizenöt-húsz éve.
Halász Péter