2012. 04. 08.

München vasúti látnivalói

A mostani cikkemmel szeretnék az olvasóknak egy kis kedvcsinálót csinálni Münchenhez, Bajorország fővárosához! Stílusosan egy vasútbarát vonattal érkezik a vároosba! Nappal Railjet ingavonatok járnak, egyes helyeken akár 200 km/h-s sebességgel! Az út mindössze 7 óra 20 percig tart. De lehet jönni éjszakai EuroNight vonattal is, melynek a menetideje több, összesen 10 óra, de legalább reggel érkezünk a városba. Ha haza is EuroNighttal megyünk, egy teljes napunk van a városban és még szállást sem kell fizetni. Előre megvéve a jegyeket, kis szerencsével akár kétszer 29 euróért is megtehetjük oda-vissza a távot.
De lássuk, miért is érdemes ebbe a városba utazni! Balogh Zsolt kedvcsinálója.


München Hauptbahnhof

A budapesti RailJet megérkezett a 11-es vágányra. Szinte mindig erre a vágányra érkezék és innen is indul. A peron végénél pedig a Gleis 11 modellbolt található

München Hauptbahnhof (magyarul: Müncheni főpályaudvar) egyike Németország legnagyobb vasúti fejpályaudvarainak. München három pályaudvara közül a legnagyobb és legforgalmasabb. Naponta több mint 350 000 utas fordul meg itt. Az állomás 32 vágányos, továbbá a föld alatt van kettő S-Bahn és hat U-Bahn vágány is. Naponta több mint ezernégyszáz vonat (220 távolsági, 246 regionális, 967 S-Bahn) indul innen Németország különböző részeibe, továbbá Európa nagyvárosaiba. A német vasútállomáskategória első osztályába tartozik, ebben a kategóriában 20 német főpályaudvar található, jellemzően a legnagyobbak és legfontosabbak.
A csarnok belülről

A főpályaudvar a Hackerbrückéről fotózva

Szinte Nyugat-Németország összes típusú vasúti járműve megfordul itt, bőséges témát adva a fotózáshoz. Láthatunk itt rengeteg féle német villamosmozdonyt, az összes ICE motorvonatot, magánvasúti járműveket, de még TGV-t is! A régi járművek közül pedig összefuthatunk akár a legendás DB 103-as sorozattal is. Egy fotósnak már a pályaudvar és a környéke is egész napos program. Bármelyik S-Bahnnal Pasing felé elmehetünk akár Hackerbrücke megállóig is, ahonnan az állomásról kihaladó vonatokat fotózhatjuk egész nap. A pályaudvaron található Reisezentrumból ingyen hozhatunk S-Bahn és U-Bahn térképet a későbbi utazásokhoz. A városban a napijegy, mely minden tömegközlekedésre jó, sőt a város területén közlekedő vonatokra is, 5,60 euró.

Verkehrszentrum
A müncheni Verkehrszentrum bejárata, előtte pedig a Bayerische Zugspitzbahn egyik régi villamosmozdonya

A Verkehrszentrum a Deutsches Museum szárazföldi közlekedéssel kapcsolatos kiállítása. Megközelíthető S-Bahnnal Hackerbrücke megállóig, majd némi gyaloglás szükséges még az Oktoberfest irányába. A múzeum három csarnokból áll, ahol többszáz autó, jópár autóbusz, motorkerékpár, teherautó, egy helikopter, egy ICE V vonófej, több személyvagon, gőzmozdony, teherkocsi és egy elmaradhatatlan terepasztal van kiállítva. De itt található a híres Adler 1:10-es eredeti mása is, mely már több mint száz éves!


MVG múzeum


Az MVG múzeum a müncheni tömegközlekedési vállalat (Münchner Verkehrsgesellschaft, MVG) közlekedési múzeuma, ahol régi autóbuszok, villamosok és egyéb tömegközlekedéssel kapcsolatos dolgok tekinthetőek meg. 2007 október 28-án nyílt meg. Csak vasárnap van nyitva 10-től 17 óráig.
Összesen 40 régi jármű található a 4100 m2-en, továbbá megtekinthető itt régi jegyautomaták, régi munkaruhák, terepsztalok és villamos modellek is. Az épületben van még mozi és játszósarok a gyerekek számára.
A látogatók vezethetnek metrószimulátort és kipróbálhatják az OMSI busz-szimulátort is. A múzeum akár egy külön, önálló cikket is megérne!
A főpályaudvartól a 17-es villamossal közelíthető meg.

Miniland
Kevesen tudják, de München külvárosában is van egy hatalmas H0-s terepasztal, melynek neve Miniland!

Ez az asztal az egyik legnagyobb a világon. A vonatok közlekedése digitálisan van vezérelve. A repülőtér is működik, repülőgépek szállnak le és fel. A terepasztal Németország tipikus tájait mutatja be, így megtalálható rajta a Ruhr-vidék, a Zugspitze, a Bayerische Zugspitzbahn vagy a Neuschwanstein kastély is. Egy másik asztal a Boden tavat és Lindaut mutatja be. Az épületben volt kiállítva Frankfurt Hauptbahnhof Lego-ból felépített mása is.
A München Hauptbahnhoftól a kettes S-Bahnnal Heimstetten megállóig, majd onnan gyalog közelíthető meg. Figyelem, nagyon fontos, Heimstetten megálló már az egyes zónán kívül található, a sima napijegy már nem érvényes ide. De egy megállót még nem vészes annyira legyalogolni, vagy vehetünk kiegészítő jegyet kétszer 1,20 euróért.
A terepasztal több mint 100 négyzetméteren terül el, amelyen rengeteg jármű, tereptárgy és figura található.
Néhány adat a teljesség nélkül:
  • Több mint 6 600 lámpa,
  • 11 000 modellfigura, ebből 3500 a stadionban,
  • 47 500 fa és egyéb növény,
  • 1 400 modellház és épület,
  • 1 700 autó,
  • 294 kitérő
Deutsches Museum

A Deutsches múzeum Németország legnagyobb múzeuma, ha minden termet és folyosót be akarunk járni, több mint 14 km-et kell gyalogolni. Vasúti nem sok van, azok a már korábban bemutatott Verkehrszentrumban találhatóak. De azért akad itt is a vasúti közlekedéssel kapcsolatos látnivaló. Van egy hatalmas terepasztal, számos dioráma, régi és új vasútmodellek. A diorámák elsősorban a német ipart és technikát mutatják be, de ezek elképzelhetetlenek kötött pályás közlekedés nélkül. Az épület alatt található egy hatalmas bányamúzeum is, csillékkel és más bányagépekkel. Megközelíthető S-Bahnnal, az Isartor megállónál kell leszállni.
Nagysebességű vasútmodellek

S-Bahn München
A müncheni S-Bahn is tartogat érdekességeket azoknak, akik fogékonyak az ilyesmire. Erről részletesen írtam már egy korábbi cikkemben. Használata megkerülhetetlen annak, aki nem saját autóval érkezik a városba.
S-Bahn szerelvény valahol Münchenben

A hálózat 10 vonalból áll, teljes hossza 442 km, melyen 148 állomás található. Összesen 238 S-Bahn motorvonat és vonat közlekedik rajta (gyakran kettesével vagy hármasával csatolva), munkanapokon kb. 750 000 utast szállítva el. A vonalak többsége Münchenben fonódik, így Pasing és München Hauptbahnhof között több járatot is választhatunk. A szerelvények általában 20 percenként járnak. A belvároson áthalad egy alagút, melyet az összes egyszámjegyű járat használ. A Müncheni S-Bahn az U-Bahnnal együtt a város fő tömegközlekedési eszköze, mely több mint 2,7 millió embert szolgál ki a városban és a környező településeken. A hálózat 1972 május 22-én nyílt meg, ezen a napon 360 km-nyi pályát adtak át, melyen 101 vonat közlekedett.

BMW múzeum és BMW Welt
Ez a kettő kicsit kakukktojás, mivel itt csak BMW autók vannak, de azért ha van rá időnk, érdemes ezeket is megnézni.
Régi BMW autók a BMW múzeumban


Megközelíthetők metróval, az U3-as metróval az Olympiazentrum megállóig kell utaznunk.
A múzeumban találhatóak a régi autók, itt belépőt kell fizetni. A Welt pedig inkább egy autószalon, ingyenes, bizonyos autókba be is lehet ülni. Itt inkább csak új, forgalomban lévő autók vannak kiállítva.

Kicsit távolabb a várostól, ha esetleg hosszabb időre érkeznénk, akkor a következő látnivalók is érdekesek lehetnek.

Freilassing
A passaui kirándulásom után visszamentem Freilassingba, hogy megnézhessem az itteni vasútmúzeumot. Sajnos azonban én szerdán érkeztem, a múzeum pedig csak csütörtöktől vasárnapig van nyitva. Talán harmadjára sikerül végre bejutnom. Ha igen, mindenféleképp beszámolok róla.
A Lokwelt bejárata

Freilassing állomás Salzburg és München között található, közel a határhoz. A müncheni Railjetek keresztülhaladnak itt, de nem állnak meg. Megközelíthető Salzburgból a Salzburgi S-Bahnnal vagy Münchenből Regionalzuggal. Az állomástól kb 1000 méteres sétával közelíthető meg. München felé kell visszaindulni a vágányok melletti úton. (nem pedig a vágányokon!).
A város más érdekességeket is tartogat, itt van a WestBahn vasúttársaság vonatainak a végállomása, de más magánvasutak is megfordulnak itt. Innen indul a Freilassing-Berchtesgaden-vasútvonal is, melyen eljuthatunk egy buszos átszállás után a Sasfészekbe!

Bahnpark Augsburg
A Bahnpark Augsburg egy vasúti körfűtőház és műhely területén üzemelő vasúti jármű kiállítás Augsburgban. A kiállítás havonta összesen egy napot van hivatalosan nyitva. Ugyanezen a területen végzi egy német magánvasút-társaság is a motorvonatai karbantartását. Mikor én voltam, zárva volt, de mivel nincs bekerítve, a szabadban kiállított járműveket meg tudtam nézni, sőt az egyik műhelyben is jártam. Az igazi érdekességeket azonban nem láthattam, mint pl. a Gläserner Zug-ot vagy a francia CC 6500 sorozatú villamosmozdonyt.
Bahnpark Augsburg – egy 44-es sorozatú gőzmozdony a csarnokban

Augsburgba az eljutás is izgalmas, néhány éve lett kész a két város közötti négyvágányú pálya. Mehetünk Regionalzuggal már 22 euróért, vagy maximum öten együtt összesen 27 euróért Bayerntickettel oda-vissza! De választhatjuk az ICE-t is, azonban az sokkal drágább lesz!

Nürnbergi DB múzeum
Nürnbergben található a Deutsche Bahn (Német Államvasutak) múzeuma, ami már tényleg vasúti múzeum a javából.
Itt találjuk az Adler gőzmozdony normál méretű mását, egy ICE 3 vonófej életnagyságú makettjét, számos gőzmozdonyt és második Lajos bajor király udvari vonatát is.
Ami még számomra érdekes volt, az a Breitspurbahn modelljei. Hitler terve az volt, hogy miután leigázta Európát és a világot, a fontosabb nagyvárosokat egy széles nyomtávű vasúthálózattal köti össze. A vonatok 3 méteres nyomtávolságú vágányokon haladtak volna 200-250 km/h sebességgel, az utasok számára pedig az óceánjáró hajók luxusát és kényelmét nyújtotta volna, mozival, étteremmel.
A nürnbergi DB múzeum bejárata

De van itt még egy négy terepasztalból álló kiállítás is, ahol mind a négy asztal ugyanazt a helyet modellezi, csak más más időből. Volt köztük kis gőzmozdonyos, lovaskocsis asztal a 1800-as évek végéből, komolyabb gőzös üzem a 20. századból, egy rommá bombázott a második világháború utánról és végül egy modern, S-Bahnnal, konténerdaruval, villamosított vonallal napjainkból.
Münchenből Nürnbergbe háromféle módon juthatunk el:
  • Vagy közvetlenül ICE-vel, mely a leggyorsabb a két város között, Ingolstadt és Nürnberg között 300-zal száguld!
  • De választhatjuk a München-Nürnberg Expresszt is, mely "csak" 200-zal megy, viszont regionális vonatnak számít, így jó rá akár a Bayernticket is. Helyfoglalás nem kötelező. Ingolstadban mindig vár 15 percet, így jóval lassabb, mint az ICE. De még így is ez Németország leggyorsabb regionális vonata. Nem sok ország dicsekedhet azzal, hogy regionális forgalomban 200-zal is közlekedik vonata (Még Angliában és Franciaországban tudok ilyenről).
  • A harmadik megoldás szintén Regionalzug, viszont emeletesben. Ez a járat jókora kerülővel megy, Regensburgon keresztül.
A pályaudvarról gyalog pár perces sétára van. De ha már a városban járunk, feltétlen próbáljuk ki a nürnbergi vezető nélküli metrót is. Nagyszerű élmény az első kocsiban, legelől állva utazni!
Remélem sikerült egy kis kedvcsinálót nyújtani!

Balogh Zsolt