2012. 04. 10.

Mégsem vesznek Desirót?

Lehet, hogy kútba fog esni az ÖBB egyik járműbeszerzési projektje. A 4020-asok kiváltására tervezett kétszáz darabos Desiro Mainline-beszerzés könnyen elmaradhat, azon egyszerű oknál fogva, hogy nincs pénzük megvenni a vonatokat a sógoroknak.




Lassan két éve, hogy felröppent a hír: az ÖBB kétszáz Desiro ML-vonatot venne a Siemenstől. A járművek dedikáltan a nemrégiben ötvenedik születésnapját ünneplő bécsi Schnellbahnra kerülnének, kiváltva az ott szolgáló 4020-asokat. Azonban a 2015-ig tervezett most már nagy valószínűséggel csúszik – ha csak el nem marad teljes egészében.
Bevált és a bécsiek mindennapjainak része a 4020-as motorvonat. Mégis, lassan időszerű gondolkodni a cseréjükről

A probahn Österreich ugyanis arra hívta fel a figyelmet, hogy az új járművek beszerzése alighanem a tartományok és az államvasút közötti kötélhúzásnak esnek áldozatul. Az ÖBB egyedül nem tudja (nem akarja?) finanszírozni a vonatokat és megfelelő támogatást vár a tartományoktól és a szövetségi kormányzattól. Viszont a tartományok, ha már a zsebükbe nyúlnak, szeretnék használni is a vonatokat. Ki látott már olyat, hogy a Tirol által finanszírozott motorvonatot Bécsben használja az ÖBB? Ilyen formában aligha várható megegyezés a járművek beszerzése kapcsán.
A Desiro ML Rajna-völgybe szánt változata a 2008-as InnoTranson. A szakkiállításon mutatkozott be a Siemens új motorvonata – azóta a német magánvasút mellett a belga államvasút is rendelt belőlük, utóbbi mindjárt háromszáz vonatot!
(fotók: Halász Péter)

Így tehát könnyen kútba eshet a vonatok beszerzésének terve, amivel azonban leginkább az utasok vesztenek. Számukra ugyanis maradnak a már megszokott 4020-asok, azonban a szolgáltatás javításának színvonalára alig van esély.
A probahn Österreich azonban felhívja a figyelmet: az emelkedő üzemanyagárak miatt egyre többen választják a tömegközlekedést és így a vasutat is. A szolgáltatóknak – legyen szó akár a sikeres magáncégekről, akár az állami ÖBB-ről – pedig ki kell szolgálni az autóból átülő, magas követelményeket támasztó utasokat is. Emellett a korszerű járművek fenntartása és üzemeltetése is lényegesen kevesebb, hiszen számtalan esetben sokkal kevesebb energiát használnak fel, mint öregebb társaik. A civil szervezet megegyezést szorgalmaz az ügyben és felhívja a figyelmet: van lehetőség arra, hogy regionális forrásokkal, de akár a teherforgalomból származó bevételekkel is segítsék a járműbeszerzéseket. Ugyanis egyetlen egy társaság sem tudja csak a személyszállítási bevételekből állni az új vonatok árát, legyen szó akár az ÖBB-ről vagy bármelyik tartományi vagy éppen magánvasútról.

Halász Péter