2012. 04. 13.

Külföldi bevetés

Gondolták volna, hogy immáron 18 esztendeje, hogy Budapest és Berlin között (is) közlekednek a MÁV spanyol és jugoszláv gyártású kocsijai? Pedig így van, a Hungária szerelvényeiben ekkor bukkantak fel ezek a jellegzetes és ma is szolgáló személykocsik.




A neves vasútfotós, Gerd Böhmer weboldala mindig tartogat meglepetéseket. Ezúttal is így van ez, amikor az 1994-ben készült képei közül válogatott, mi pedig – mintegy kedvcsinálóként – néhány magyar szemmel is érdekes példányt mutatunk be.
Gondolták volna, hogy immáron 18 esztendeje, hogy Budapest és Berlin (és tovább Hamburgba) között a Hungária EC-ként a MÁV akkor legkorszerűbb járművei jártak? És gondolták volna, hogy idén december óta ezek a kocsik ismét elérik a Hanza-várost? Ugye nem? Pedig, bizony így volt, fényképekkel bizonyítható.
A Budapestre tartó EC 175-ös robog Berlin-Rummelsburg S-Bahn megálló mellett. A vonat élén a 112 130-as számú gép. Érdekesség, hogy a mozdonyról az 1993 végig létezett DR jelzése már hiányzik, a DB AG logója pedig még nincs rajta. A vonatba másodiknak egy DR-eredetű Bom sorozatú kocsit soroztak, vélhetően egy valami miatt kisorozott MÁV-kocsi pótlásaként

A felkutatott szerelvényfordulók alapján megállapíthatjuk, hogy a Budapest és Berlin közötti EuroCity-járatpár kocsijait az 1994-1995-ös menetrend 1994. május 29-i életbelépésétől kezdve a MÁV állította ki. Akkoriban az EC 174 és az EC 175-ös közlekedett Budapest-Keleti és Hamburg-Altona között. A Keletiből 06:55-kor indult és Hamburg-Altona pályaudvarra 23:15-re érkezett. Ellenkező irányban az EC 175-ös 06:38-kor indult Hamburgból és 22:42-kor érkezett a Keletibe. Ez a rend 1994. szeptember 24-éig volt érvényes, másnaptól a Berlin és Hamburg közötti vasúti pálya újjáépítése és korszerűsítése, valamint a berlini Stadtbahn felújítása miatt Nauenig közlekedett csak a vonat. Nauenbe 20:23-ra érkezett; másnap reggel pedig 09:24-kor indult vissza Budapestre a vonat.
Ismét csak az EC 175-ös az akkor Berlin Hauptbahnhofként tisztelt mai Ostbahnhofon, élén a 112 103-assal. A gép az akkor már lassan fél éve nem létező DR felségjelzését viseli még mindig. Közben javában zajlik a pályaudvar felújítása. Érdekesség, hogy a felsővezeték véget ért a csarnok keleti oldalán és már magában a csarnokban sem volt drót, egészen a Stadtbahn 1994 őszén kezdett és 1998-ig tartó felújításának végéig

 Az előbbi szerelvény már a Warschauer Straße S-Bahn megálló mellett robog kelet felé és a Berliner Außenringen, a schönefeldi reptér érintésével éri el a Drezda felé vezető vasúti pályát. Érdemes megfigyelni, hogy a vonat első kocsija nem a menetrend szerinti termes CAF gyártású kocsi, hanem egy fülkés GOSA-kocsi

Az általunk felkutatott információk szerint a vonatok egy 10-91-es sorozatú Apmz, egy 88-91-es sorozatú WRmz, két 21-91 100-as sorozatú Bmz és három 20-91 sorozatú Bpmz kocsiból álltak. A MÁV-START nem melleseg a 2011-2012-es menetrendtől vette ismét saját kezébe mindkét berlini vonatpár közlekedtetését, miután a DB AG kocsihiányra hivatkozva kivonult a kelet-európai járatokból.
A vonatok továbbítását Budapest és Prága között a ŽSR 350-ese bonyolította; míg Prága és Drezda között a ČD 372-es vagy a DB AG – előbbivel azonos –  180-as sorozatú gépe továbbította a vonatot. Végül Drezda és Berlin között egy 112-es jutott a szerelvényre. A berlini Stadtbahnon két 218-as segítette át a gépet, már ha éppen mehetett arra a felújítások miatt.
A Hamburg felől érkező EC 175-ös két 218-assal az élén Berlin-Lichtenberg állomáson tartott rövid pihenőt. A két gép nem csak a vonat tömege miatt szükséges, hanem azért is, mert egy mozdony nem tudta energiával ellátni a járműveket
(a képek forrása: www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de)

Végezetül itt jegyezzük meg, hogy Gerd Böhmer havonta frissülő oldalán számtalan rendkívül érdekes vasúti fényképet találunk az 1980-as évektől kezdődően. Mindenkinek ajánljuk figyelmébe a www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de címen működő lapot!

Halász Péter