2012. 04. 05.

Kritikus vágányzár

Az elmúlt péntek óta van érvényben és április közepéig nem is járnak a gyorsvasút járatai Berlinben az „Ostringen”, azaz a Schönhauser Alle és Neukölln, valamint a Baumschulenweg között. Ráadásul húsvét után indul az alternatív útvonalként szereplő U2-es vágányzára is Pankow és az Alexanderplatz között. A civilek éles kritikával illették a forgalomkorlátozásokat.


Ahogy arról a RegionalBahn oldalain már beszámoltunk: március 30-án késő este óta az Ostringen, azaz a Schönhauser Alle és Neukölln, valamint a Baumschulenweg között nem közlekednek a berlini S-Bahn vonatai. A vágányzár oka egyrészt az új biztosítóberendezések üzembe helyezése, másrészt pedig az S-Bahn-járatok beköltöznek az időközben elkészült csarnokba az Ostkreuznál a mostani ideiglenes helyükről, ami a jövőben a regionális vonatok peronjaként fog szolgálni.
Az utazóközönség érdekeit képviselő civil szervezet, az IGEB azonban kifogásokat fogalmazott meg a pótlási rend kapcsán.
Felróják, hogy a BVG „rászervezte” az U2-es metró északi szakaszán érvényes vágányzárát az S-Bahnéra. Felelőtlenségnek tartja az IGEB a lépést, hiszen a metróval legalább el lehetne érni a belvárost és a Stadtbahnt, ha már a Ringbahnon csak nyugat felé, nagy kerülőt téve lehet ezt megtenni.
A Ringbahn és az U2-es metró kiváltását segítené, ha az S-Bahn Berlin GmbH az S75-ösök egész napos tíz perces ütemével „foltozná be” a követési rendben tátongó 8 perces lyukat

A metrónál maradva jelzik: rendkívül gyorsan helyre kell állítani, akár új alagútszakasz építésével is a közlekedést a Potsdamer Platz és a Mohrenstraße között, ahol a minap alámosta az alagutat a talajvíz.
A gyorsvasúti kínálat kapcsán javasolják, hogy az S75-ös viszonylat sűrítő járatait a csúcsidők helyett egész nap tíz percenként közlekedtessék. Jelenleg ugyanis az Ostbahnhof és a Westkreuz közötti részen csak húsz percenként járnak e viszonylat szerelvényei. Így „betömhető” lenne a Stadtbahnon jelenleg fennáláló nyolc perces lyuk a követési rendben.
Az U1-es metró hat helyett nyolc kocsival való közlekedtetése is sokat segítene az utasoknak, lenne miért kerülőt tenniük

Az U2-es metró déli szakaszának forgalomkorlátozása idejére a civilek azt kérik, hogy az U1-es metró a Warschauer Straße és az Uhlandstraße között ne hat, hanem nyolc kocsis vonatokkal közlekedjenek. A környéken érintő M48-as és 200-as buszok előnyben részesítését is javasolják új – ideiglenes – buszsávok létesítésével és a már meglévő időszakos buszsávok „üzemidejének” meghosszabbításával.
Több ideiglenes és hosszabb „üzemidejű” időszakos buszsáv gyorsíthatná az M48-as busz közlekedését
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter