Negyedik alkalommal rendezik meg a hatalmas népszerűségnek örvendő Lange Nacht der Wiener Stadtwerke nevű rendezvényt, amelyen a bécsi közműcégeket lehet meglátogatni. A rendezvénynek számos közlekedési állomása is lesz, ismerjék meg miért érdekes május első szombaján Bécsbe látogatni.
Három esztendeje, 2009-ben rendezték meg először a közművek hosszú éjszakáját, amelynek évről évre egyre több látogatója van. A számos közműcégek (elektromos művek, köztemető, gázművek) mellett a bécsi közlekedési társaság, a Wiener Linien is jelentősen kiveszi a részét a programsorozatból.
Hatalmas sor volt a távfűtő művek rendezvényén 2012-ben
(fotó: Müller Péter)
(fotó: Müller Péter)
Idén 2012. május 5-én rendezik meg, a program lényege, hogy az említett cégek nyílt nap jelleggel bemutatják munkájukat, a telephelyeken különböző programok közül választhatunk. Ezeknek egyetlen hátránya, hogy a legtöbb létszámkorlátos, így hosszú sorokra kell számítani. Érdemes ezért megtervezni, hogy hova szeretnénk menni.
A programok általában 18 órától hajnali 1 óráig tartanak, a rendezvény napján 12.30-ról másnap hajnali 4 óráig a bécsi 100-as zónán (vagyis a város határain belül) ingyenes közösségi közlekedés várja a látogatókat, ezt a jegypénztárakban ingyenesen beszerezhető jegyekkel lehet igénybe venni. A látogatókat négy különjárat is segíti ezen a napon, amelyek az U2-es metró Rathaus állomásáról indulnak.
A buszok és a segítségükkel elérhető rendezvények, helyszínek térképe
(grafika: Wiener Stadtwerke)
(grafika: Wiener Stadtwerke)
Nézzük tehát, hogy a Wiener Linien, illetve a társcég Wiener Lokalbahnen mivel készül idén. A programsorozat egyik fő helyszíne idén is az egykori erdbergi kocsiszín, a mai közlekedési múzeum lesz. A számos kiállított jármű mellett innen indul a főműhelybe egy nosztalgiavillamos, de a telep körül is kőrözni fognak az idős járművek. A múzeumban egy villamosszimulátort is kipróbálhatunk. Ezeken kívül koncertek és egy közlekedési biztonsági bemutató is várja az érdeklődőket.
A tavalyi rendezvény egyik nosztalgia-körjárata a 4033-as M típusú villamos volt
A műzeum kisebbik csarnoka általában zárva szokott lenni a látogatók elől, tavaly itt találtuk meg az U6-os metróról néhány éve búcsúzott E6-os motorkocsi és a c6-os pótkocsi alkotta szerelvényt
(fotó: Müller Péter)
(fotó: Müller Péter)
A Wiener Linien másik rendezvénye a simmeringi főműhelyben lesz, amit ahogy említettük nosztalgia villamossal, vagy a múzeum előtt megálló L1-es különjárattal is megközelíthetünk. Fontos tudni, hogy a villamos csak a főműhely bejáratáig közlekedik, onnan busszal tudják a rendezvények helyszínét megközelíteni. A főműhelyben a Wiener Linien járműveit lehet megtekinteni, valamint egy ULF-on bemutatják a forgóváz cseréjét is. A főműhelyben a járművek mellett egy fizikai bemutatóval készülnek, megtudhatjuk többek között, hogy miért esik a lekváros kenyér a lekváros felére.
A badeni HÉV-nél is készülnek a rendezvényre, 14:30 és 17 óra között, valamint 18 óra és hajnali 1 óra között egy TW 400-as sorozatú alacsonypadlós HÉV-motorvonat fog közlekedni a Ringen a Kärntner Ring Oper és a Weihburggasse között. A Bécs és a Baden között járó HÉV ritkán szokott a villamoshálózat általa nem járt részére merészkedni, utasszállítással meg mégritkábban, ezért különösen érdemes lesz ezt a ritka alkalmat kihasználni.
Idén kicsi szűkebbre sikerült a közlekedéshez kapcsolódó programsorozat, az eddigi információk szerint kimarad a minden évben sok embert vonzó utazás az utasforgalomban nem használt metróalagúton a simmeringi kocsiszín és az U2 Stadion állomása között, illetve az erre ráhordó nosztalgiabuszokat sem találjuk.
A Gräf & Steyr LU200-asát 2009-ben vonták ki, azóta már csak nosztalgia járatként tűnnek fel, így volt ez az elmúlt év Lange nacht der Wiener Stadtwerke rendezvényein is. A képen látható busz 2007. március 13-án közlekedett utoljára a 28A buszon
A korábbi rendezvényeken ezzel az igazi oldtimerrel, az 1949-ben gyártott Gräf & Stift OGW-120-assal is lehetett utazni. Képünkön a simmeringi metrótelep oldalsó bejáratánál várakozik, ahol a már említett metróra lehetett átszállni
2011-ben a Wiener Linien főműhelyében a pályafenntartási szolgálat mutatkozott be, a képen síndarabolást láthatunk. A szerencsések haza is vihettek belőle – mármint a levágott sínből
(fotó: Müller Péter)
(fotó: Müller Péter)
A Lange Nacht der Wiener Stadtwerke rendezvénynek ezeken kívül számos egyéb állomása is lesz, így a köztemetőben festhetünk koporsót, még a próbafekvést is kipróbálhatjuk. Megtehetünk egy kört az éjszakai temetőben is. Utóbbiak igen morbidnak tűnnek, de tapasztalatunk szerint ez az egyik legnépszerűbb állomás az éjszakának...
A buszok végállomása a bécsi városházánál
A gázműveknél vezethetünk elektromos, illetve földgázzal működő autót, és gokartot. Halkan jegyezzük meg: a Wiener Linien saját autóbuszai kivétel nélkül földgázzal működnek, így a városnak bőséges tapasztalatai vannak a gázmotoros járművek tekintetében.
A gázművek területén földgázhajtású sportautót is kipróbálhattak az érdeklődők egy tapasztalt versenyző mellett ülve
(a másként nem jelzett képek Óvári Péter felvételei)
(a másként nem jelzett képek Óvári Péter felvételei)
Ez csak rövid és szubjektív válogatás volt a széles kínálatból. A pontos programokról a rendezvény honlapján olvashatnak. Egy biztos: valamennyi helyszín ingyenesen látogatható.
Óvári Péter