2012. 04. 12.

Jöhetnek a japánok?

A német állami vasúttársaság, a DB AG új motorvonatok beszerzését fontolgatja. Ezek azonban könnyen lehet, hogy nem hazai gyártótól jönnek, ugyanis a Siemens és a Bombardier is tett arról, hogy a DB AG komolyan megfontolja, rendel-e tőlük újabb vonatokat?




Elégedetlen a szállítások pontosságával és a járművek minőségével a DB AG. Legalábbis ezzel indokolta a vasúttársaság egyik képviselője azt a lépést, hogy a társaság megkereste a japán Hitachit. A távol-keleti országból a hamburgi S-Bahn járműveit rendelnék – ha a DB AG nyeri el a 2018 decemberétől tizenöt évre szóló üzemeltetési jogosultságot.
A szolgáltatáshoz hatvan vonatot vásárolna a DB AG. Azonban a mostani lépés még csak előzetes tapogatózás, az előszerződés nem jelent konkrét vásárlási szándékot. Ehhez még versenybe kell szállnia a japán gyártónak a többi szállítóval, akikkel hasonló kontraktust köt a Deutsche Bahn AG.
Aligha maradnak szolgálatban 2018 után a régi, 472-es sorozatú motorvonatok. Leváltásukra érkezhetnek a japán motorvonatok
(fotók: Halász Péter)

Mint ismeretes, a Siemens késik a Velaro D motorvonatok szállításával. A Bombardier pedig immáron négy éve képtelen a teljes Talent 2-szállítmányt forgalomba állítani a hiányzó, illetve csak részlegesen meglévő hatósági engedélyek miatt.
A hamburgi gyorsvasúti pályázat keretében egyébként két csomagban összesen évi 12,7 millió vonatkilométert teljesíthet a majdani szolgáltató. Ráadásul a DB AG helyzeti előnyben van, hiszen bőséges tapasztalattal rendelkezik a harmadik sínes hálózat működtetésében. A közlekedési szövetég, a HVV eredetileg közvetlenül, pályáztatás nélkül adta volna a DB-nek a szolgáltatási lehetőséget, de végül az EU nyomásának engedve versenyeztetik a lehetséges szolgáltatókat.

Halász Péter