Ritkán fordul elő, amikor a fekvemaradt vonatgép helyébe beugró mozdonyt is segélyezni kell. Kerek öt esztendővel ezelőtt pedig erre volt példa: a Hatvanból Budapestre tartó 3025-ös személyvonatnál történt ilyen eset. Szerencsére képekkel is tudjuk illusztrálni akkori tapasztalatainkat.
Immáron valamivel több, mint öt esztendeje, 2007. április 3-án dél körül történt meg az az eset, amikor a menetrend szerinti gép helyére beugró mozdonyt is segélyezni kellett. Már Hatvan állomáson szokatlan hang ütötte meg az ember fülét: a harmadik vágányon nem a jól megszokott V43-as töltötte pihenőjét a 3025-ös élén, hanem vezérlőkocsi előtt várt a szabad jelzőre a V63 031-es! A Gigant, mint akkor kiderült a menetrend szerinti Szili helyére ugrott be – vélhetően nem kis kellemetlenséget okozva a Keleti pályaudvaron, ahol alig tíz perc alatt fordultak már akkoriban is a hatvani ingavonatok.
Rajtra készen a hatvani pályaudvaron. Akkor még nem sejtettük, hogy nem csak a Gigant lesz a 3025-ös egyedüli, különleges főszereplője
A Gigantoktól elvárható dinamizmussal vágott neki a gép az utazásnak Budapest felé. Természetesen ezt legjobban a vezérlőkocsiból, a lehúzott ablakon át lehetett leginkább élvezni. Azonban a robogásnak Aszódon vége szakadt. Többszöri ki- és beüzemelés után sem sikerült meggyőzni a hatlábút arról, hogy dolgoznia kellene.
Már a Csöpivel megerősítve várja az indulást a 3025-ös Aszód állomáson. A V46 038-as mint aszódi tológép várt a következő bevetésre – ami egy személyvonat lett
Szerencsére kéznél volt az akkor még minden hétköznap szolgáló tartalékmozdony, az aszódi tológép. Ez a mozdony segítette át a tehervonatokat a Gödöllői-dombságon – ma már nincs ilyen szolgálat, talán ez volt az utolsó év, hogy még volt? Mindenesetre szerencsére kéznél volt a V46 038-as: befogták a Gigant elé. Ritkán látni Csöpi továbbította személyvonatot manapság! A kocsik energiaellátásáról a Gigant gondoskodott, ezt a feladatot még el tudta látni a magát megadó masina.
Végül nagyjából fél órás késéssel sikerült Budapest határába érnie a különös szerelvénynek: a két mozdony mögött egy vezérlőkocsi és hat személykocsi közlekedett.
Rövid pihenő Rákos állomáson. A V46-os ritkán kerül személyvonatra – többek között a kocsikat sem tudja ellátni energiával –, még ritkábban kerül párba egy ablakos vonat élén egy Giganttal. A képek különlegessége még az is, hogy a vonat tisztán szürke kocsikból állt – akkoriban még jutott szürke BDt is a hatvani vonatokra! Ma már e színtervnek hírmondója sem akad
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A Keleti pályaudvaron ugyancsak nagy lehetett az öröm, igaz, erről első kézből sajnos nem tudunk már beszámolni. A csonkavágányra érkező vonatra vagy kellett keríteni másik mozdonyt vagy pedig le kellett húzni a tartalékkal a szerelvény, „kiengedni” a két villamosmozdonyt, majd visszatolni a kocsikat, rájárni a géppel... Mindezt a délutáni csúcs közepén.
Halász Péter