2012. 04. 16.

Gotthard-motorvonatok: keresik a gyártót

Összesen huszonkilenc új motorvonatot vásárolna a svájci szövetségi vasút. Az új szerelvényeket 2017-től vetnék be az észak-déli forgalomban, jellemzően a Gotthardbahn vonalán.


Huszonkilenc új motorvonat beszerzésére készül az SBB. Az üzletre mintegy 800 millió frank, mintegy 198 milliárd forint áll rendelkezésre. A megjelent pályázati felhívás szerint az észak-déli forgalomra szánt vonatok a mostani Cisalpino-motorvonatok, az ETR 470-esek utódai lehetnének.
Mint ismeretes, az ETR 470-eseket a meglehetősen sok műszaki hiba miatti járatelmaradás miatt a DB AG nemkívánatosnak minősítette a Zürich–Stuttgart viszonylatban, majd később a pótlásukra indított ICE T-motorvonatokkal sem voltak elégedettek a DB-nél és az SBB-nél, így jelenleg mozdonyos IC-k közlekednek Stuttgart és Zürich között.
A számos meghibásodás oka az olasz Pendolino-motorvonatok billenőszekrényes kialakítása volt. Emiatt lassabban közlekedtek a szerelvények, a menetrendjük azonban nem követhette a „Neigetechnik” kiesését, azt a gyorsabb közlekedésre szabták.
Keresik az utódját. A nem éppen sikeres ETR 470-es sorozatú szerelvények utódját hagyományos motorvonatként képzeli el az SBB
(fotók: David Gubler / www.bahnbilder.ch)

Az SBB tanulni látszik az esetből és a kiírás szerint a 249 km/h engedélyezett sebességű vonatoknak 15 kV 16,7 Hz-es váltóáramról és az olasz pályákon alkalmazott 3 kV-os egyenáramról is működőképeseknek kell lenniük. A körülbelül 200 méter hosszú szerelvények csatolt üzemét is biztosítani kell és a járműveknek az olasz és a német hatóságok engedélyével is rendelkezniük kell. Az SBB nem írta elő a billenőszekrényes rendszert, hanem hagyományos kialakítású járműveket vásárolna.
Előírás, hogy az első osztályú utastér optikailag is jól el kell váljon a másodosztályú terektől. Emellett valamennyi ülés mellett elektromos csatlakozó kialakítása szükséges, a fedélzeti szolgáltatások között pedig a wifi és az étkezőkocsi ugyancsak meg kell jelenjen. Emellett csendes zónát, családi fülkéket és business-tereket is ki kell alakítani a vonaton, ahol az ülések mellett elektronikus foglaltságjelzőket kell felszerelni.
A pályázati kiírásból kiderül még az is, hogy az SBB lehetségesnek tartja egy opciós szerződés megkötését is a 2017-től forgalomba álló vonatok esetében.
A vonatok beszerzéséről egyébként az év elején döntött az SBB igazgatótanácsa, ahogy arról a RegionalBahn lapjain már hírt adtunk.

Halász Péter