2012. 04. 06.

Fiatalít a Vogtlandbahn

Vannak néhányan, akik előtt itthon sem ismeretlen a Vogtlandbahn neve. Az egykori Arriva, ma Netinera-csoporthoz tartozó magánvasút új motorvonatokat állított forgalomba az öregedő, első generáció kiváltására.





A Vogtlandbahn neve ismerősen csenghet azoknak, akik emlékeznek még arra, amikor a társaság egyik Desiro-motorvonata hazánkban járt bemutatkozni. A német magánvasút már akkor is élen járt a korszerű motorvonatok üzemeltetésében. A Desirókból és RegioSprinterekből álló flottájukat most új járművekkel bővítik, mégpedig a Stadler-féle RegioShuttle-motorkocsikkal.
A Netinera-csoporthoz tartozó társaság nyolc RS1-es motorkocsit rendelt, amelyek közül az elsőt még februárban leszállította a svájci járműgyártó pankowi üzeme. Az azóta próbameneteken részt vevő és típusismereti képzés alanyaként szolgáló járművet április első hetében mutatták meg közelebbről az újságíróknak és az érdeklődő közönségnek.
A járművek az EBO mellett a BOStrab előírásai is megfelelnek, tehát féklámpát és indexet is kaptak a motorkocsik

A négytengelyes motorkocsik 120 km/h sebességre alkalmasak és egyenként nyolcvan ülőhellyel rendelkeznek – ebből huszonnégy lecsapható ülés. További 59 utas állva utazhat és legfeljebb hat kerékpár elhelyezésére is lehetőség van az utastérben. A kereksszékkel is használható mellékhelyiség léte magától értetődő. A járművek belépő magassága kompatibilis az 1996-ban beszerzett RegioSprinter motorvonatokkal, így ahol a régebbi járművek közlekedhetnek, ott az újak is ugyanazt a komfortot tudják nyújtani. A padlószint az alacsonypadlós részben 800 milliméter a sínkorona felett mérve. A jármű a legszigorúbb akadálymentességi előírásoknak is megfelel.
(fotók: Vogtlandbahn)

A 42 tonna szolgálati tömegű járművet két, egyenként 265 kW teljesítményű dízelmotor hajtja.
A korábbi járművekhez képest előrelépést jelent az új utastájékoztató rendszer: immáron valós idejű információkat kaphatnak az utasok a csatlakozó járatokról, amelyet az ígéretek szerint nem csak írásban, hanem a hangosbemondó rendszeren át is közvetítenek a közönség felé.
Az új motorkocsik megfelelnek a nagyvasúti (EBO) mellett a városi vasúti szabványoknak (BOStrab) is, így a RegioSprinterek mellett a RegioShuttle motorkocsik is betehetik a kerekeiket a zwickaui villamos vonalára, ahol egészen a Vogtlandbahn Zwickau Zentrum megállójáig járhatnak be a normál és 1000 milliméteres nyomtávolságú forgalomra alkalmas fonódott vágányokon – utóbbit a villamosvasút használja.
A 2012 júniusáig szolgálatba álló új járművek a meglévő, de korszerűsített RegioSprinterekkel közösen a Zwickau Zentrum–Kraslice és a Zwickau Hauptbahnhof–Hof Hauptbahnhof viszonylatokon állhatnak szolgálatba.

Halász Péter